به گزارش اویل پرایس، البته که این اولین‌باری بود که چین فروش نفت از این ذخایر دولتی را اعلام می‌کند. حجم این ذخایر انبار شده مشخص نیست  چراکه دولت هرگز این اطلاعات را منتشر نمی‌کند اما تحلیلگران با استفاده از عکس‌برداری ماهواره‌ای میزان نفتی که چین انبار کرده را تخمین می‌زنند.

دلیل اتخاذ چنین تصمیمی البته قیمت نفت بود. بر اساس گزارشی از رویترز، شاخص تورم قیمت تولیدکننده در چین ماه گذشته به‌اوج ۱۳ ماهه رسید و در این شرایط قیمت نفت بالای ۷۰ دلار بر بشکه بیش از حد گران به‌نظر می‌رسد. همان گزارش از قول اداره ملی غذا و ذخایر استراتژیک چین گفته که فروش نفت «عرضه و تقاضای داخلی را پایدار می‌سازد و به‌طور موثری امنیت انرژی این کشور را تضمین می‌کند.»  بزرگ‌ترین موتور اقتصادی دنیا که تا اینجای سال رشد اقتصادی ۴۴/ ۸درصد رقم زده، برای ماه‌ها مانند دیگر نقاط جهان با قیمت‌های بالای مواداولیه دست و پنجه نرم کرده است. با این‌حال، بر خلاف دیگر کشورها، چین هر وقت تصمیم بگیرد به اندازه کافی اهرم برای تغییر وضعیت در اختیار دارد.  امریتا سن، از انرژی اسپکتس به‌فایننشال‌تایمز در این مورد گفته که نکته جالب اینکه این شاید اولین‌باری نباشد که چین اقدام به‌فروش انبارهای نفتی خود می‌کند، بلکه نخستین مرتبه است که آن را به‌صورت عمومی اعلام می‌کند.  سن توضیح می‌دهد: «این (امر) چیز جدیدی نیست، اما اعلام آن جدید است و من فکر می‌کنم این یک اقدام از سوی آنها برای کاهش قیمت‌های داخلی است.»

  اعلام فروش ذخایر نفت پس از جلسه اوپک‌پلاس

نکته جالب دیگر، همان‌طور که فایننشال‌تایمز گزارش داده، این است که اولین اعلام چنین خبری در فاصله زمانی کمی بعد از آخرین جلسه اوپک و متحدانش انجام شد. در آن جلسه این ائتلاف برخلاف درخواست‌ها، از جمله از سوی جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آمریکا، تصمیم گرفت عرضه را با نرخ قبلا توافق شده به‌بازار برگرداند و نه بیشتر از آن که می‌توانست جلوی افزایش بهای نفت را بگیرد. کلاید راسل، ستون‌نویس خبرگزاری رویترز در این مورد معتقد است که فروش نفت استراتژیک بیش از آنکه معنایی در خود داشته باشد، یک پیام بود.

از زمان شیوع همه‌گیری کرونا، به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین واردکنندگان نفت‌خام در جهان نسبت به‌نوسانات قیمت نفت به‌ویژه هنگامی‌که نوسان به‌سمت بالا است حساس شده‌اند.

دارمندرا پرادان، وزیر نفت سابق هند، در واکنش به‌هرگونه اقدام اوپک که با هدف افزایش قیمت‌ها بالاتر از سطحی که دهلی‌نو با آن راحت باشد، واکنش‌های فوری و آشکاری داشت.

هند به ‌برخی از این اقدامات پاسخ داد و به ‌پالایشگاه‌های دولتی خود دستور داد خرید از تولیدکنندگان نفت خاورمیانه را محدود کنند. چین نیز تامین‌کنندگان خود را متنوع کرده است. اکنون هند از ذخایر استراتژیک خود نفت می‌فروشد. در واقع، هند فروش نفت از ذخایر استراتژیکش را چند هفته قبل از چین اعلام کرد. هدف از فروش در آن زمان اجاره فضای انبار به‌پالایشگاه‌ها گزارش شد، اما چه عمدی و چه غیرعمدی، این اقدام بر قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد.

  نگرانی از تورم

فایننشال‌تایمز به‌نقل از سن گفت: «دولت چین به‌شدت نگران تورم است [بنابراین] آنها این کار را در همه حال انجام می‌دهند. آنها انبار استراتژیک تقریبا هر ماده اولیه را آزاد کرده‌اند.»

تورم باعث نگرانی شده است - نه فقط در چین - با این حال تعداد کمی از کشورها ذخایر لازم برای کاهش آثار افزایش قیمت را دارند. با این وجود، غیرممکن است خروج بشکه‌ها از ذخایر استراتژیک را به‌عنوان هشداری برای اوپک‌پلاس تفسیر نکرد.

افزایش قیمت نفت یکی از بزرگ‌ترین عوامل محرک تورم بوده است، با این وجود اوپک‌پلاس به ‌برنامه اولیه خود پایبند بوده است، به‌این ترتیب که هرماه در مجموع بیشتر از ۴۰۰ هزار بشکه در روز به‌عرضه خود اضافه نکند تا زمانی که تولید به‌سطح پیش از پاندمی برگردد. در همین حال، طبق آخرین گزارش ماهانه اوپک، تقاضا تا سال آینده از سطح قبل از همه‌گیری بیشتر می‌شود.

در شرایطی که اوپک‌پلاس به‌درخواست تولید بیشتر واکنشی نشان نمی‌دهد، اگر این پیش‌بینی درست از آب درآید ، قیمت‌ها بالاتر می‌رود. این امر می‌تواند منجر به ‌وضعیت تورمی پیچیده‌تری برای واردکنندگان بزرگ شود زیرا ذخایر استراتژیک، هر چقدر هم که باشد، باز هم نامحدود نیست.

  بازار نفت همچنان صعودی است

بهای نفت دیروز چهارشنبه پس از آنکه داده‌های صنعتی نشان داد که موجودی انبارهای نفت آمریکا بیشتر از انتظار کاهش یافته و همینطور انتظارات از افزایش تقاضا به‌دلیل گسترش واکسیناسیون، رشد کرد. نفت برنت زمان تنظیم این گزارش (ساعت ۱۴:۴۰ به‌وقت تهران) با بیش از یک دلار افزایش معادل ۳۹/ ۱درصد به‌۶۲/ ۷۴دلار در هر بشکه رسید. بهای نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت هم یک دلار و ۹ سنت در هر بشکه معادل حدود ۵/ ۱درصد بالا رفت تا با به‌سطح ۵۵/ ۷۱ دلار برسد.  دو منبع با استناد به‌ارقام موسسه نفت آمریکا (American Petroleum Institute) گفتند که موجودی نفت، بنزین و محصولات تقطیری این کشور در هفته گذشته پس از اینکه توفان آیدا  موجب بسته‌شدن بسیاری از پالایشگاه‌ها و عملیات حفاری تولید دریایی شد، کاهش یافت.  بر این اساس، موجودی انبارهای نفت در هفته منتهی به‌۱۰ سپتامبر، ۴/ ۵میلیون بشکه کاهش یافت که بیشتر از پیش‌بینی افت ۵/ ۳ میلیون بشکه‌ای بود. با این حال، گزارش رسمی سطح موجودی‌ها که از سوی اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده اعلام می‌شود، در شامگاه چهارشنبه گزارش می‌شود.

ادوارد مویا، تحلیلگر ارشد در OANDA می‌گوید: «تاثیر توفان آیدا بسیار بیشتر از آن چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد و تولید در منطقه خلیج‌مکزیک ممکن است تا وقتی که توفان گرمسیری نیکلاس این منطقه را با باران سیل‌آسا مجازات کند، برای بازگشت کامل تقلا کند.»  توفان گرمسیری نیکلاس روز سه‌شنبه به‌آرامی در سواحل خلیج حرکت کرد و صدها هزار خانه و کسب‌و‌کار را بدون برق رها کرد، اگرچه پالایشگاه‌های تگزاس به‌طور عادی کار می‌کردند.  خسارت ناشی از توفان دو هفته پس از آن رخ می‌دهد که توفان آیدا مقدار قابل‌توجهی از ظرفیت پالایشگاه گالف‌کوست را غیرفعال کرد. قیمت نفت همچنین از حمایت آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) برخوردار شد که روز سه‌شنبه اعلام کرد توزیع واکسن پس از سه ماه کاهش تقاضای جهانی نفت به‌دلیل شیوع ویروس‌کرونا دلتا و تجدید محدودیت‌های همه‌گیری، باعث بازگشت مجدد تقاضا خواهد شد.  اما با کاهش پالایش نفت‌خام چین درماه آگوست، افزایش قیمت نفت محدود شد و عملکرد روزانه پالایشگاه‌ها به‌پایین‌ترین سطح ازماه می سال ۲۰۲۰ رسید و تولید کلی کارخانه‌ها دچار افت شد.