امارات متحده عربی روز جمعه با توافقی که روسیه و عربستان سعودی برای افزایش تولید نفت از اوت تا دسامبر مطرح کردند، مخالفت کرده و خواستار شرایط بهتری برای خود شد. پس از دو روز مذاکرات تلخ، امارات متحده عربی که همچنان بر مواضع خود پافشاری می‌کرد باعث شد مذاکرات به‌روز دوشنبه کشیده شود و بازار در شرایطی که قیمت نفت به بالای ۷۵ دلار در هر بشکه صعود کرده است، در برزخ بماند.

ابوظبی متحدانش را در موقعیت دشواری قرار داده است. این کشور می‌گوید یا درخواست من را بپذیرید یا اتحاد اوپک‌پلاس از هم خواهد پاشید. شکست برای رسیدن به توافق بازار را با تشدید کمبود عرضه مواجه می‌کند و باعث افزایش چشمگیر قیمت‌های نفت می‌شود. اما سناریوی مهم‌تر دیگری هم مطرح است که اتحاد اوپک‌پلاس ممکن است به کلی دچار فروپاشی شود و بحران سال گذشته و ریزش قیمت‌های نفت تکرار شود.

در همه مذاکرات ممکن است بلوف هم وجود داشته باشد. ابوظبی اواخر سال گذشته حتی ایده خروج از اوپک را مطرح کرد. اگرچه این بار امارات متحده عربی تهدید مذکور را تکرار نکرده اما هیچ کس حتی کسانی که در مرکز این مذاکرات هستند نمی‌دانند اگر مذاکرات روز دوشنبه شکست بخورد، چه اتفاقی روی می‌دهد. خروج از توافق اوپک‌پلاس مطمئنا باعث به راه افتادن جنگ قیمت نفت می‌شود و در چنین سناریویی همه بازنده خواهند بود. بلوف نشان دادن این است که کشور شما آماده است مشکلات را راحت‌تر از دیگران تحمل کند.

اما مسائل دیگری مطرح است. امارات متحده عربی پس از صرف میلیاردها دلار هزینه برای افزایش ظرفیت تولید، به دنبال تولید بیشتر نفت است. در مقطعی سایر مشارکت‌کنندگان در این توافق احتمالا وضعیت جدید ابوظبی را تصدیق خواهند کرد و در شرایط توافق تغییراتی می‌دهند تا این کشور بتواند نفت بیشتری تولید کند.

راجر دیوان، تحلیلگر نفت در شرکت ‌ای‌اچ‌اس مارکت اظهار کرد: امارات متحده عربی این بار محکم خواهد ایستاد و از این دیدار برای به تایید رساندن ظرفیت تولید بالاتر و احیای میزان بیشتری از ظرفیت تولید خود استفاده خواهد کرد. در قلب این اختلاف، مساله مبنای سطح تولید در میان است. کاهش یا افزایش تولید هر کشوری بر اساس سطح مبنای تولید‌سنجیده می‌شود. هر چه این سطح مبنا بالاتر باشد، این کشور اجازه دارد نفت بیشتری تولید کند. امارات متحده عربی می‌گوید سطح تولید فعلی این کشور که حدود ۲/ ۳ میلیون بشکه در روز در آوریل سال ۲۰۲۰ تعیین شد بسیار اندک است و باید ۸/ ۳ میلیون بشکه در روز تعیین شود. توافق فعلی اوپک‌پلاس در آوریل سال ۲۰۲۲ به پایان می‌رسد و هر کشوری پس از آن اجازه خواهد داشت درباره مبنای سطح تولیدش مجددا مذاکره کند. اما عربستان سعودی و روسیه اکنون با حمایت سایر اعضای گروه می‌خواهند زمان انقضای توافق را به پایان سال میلادی آینده تغییر دهند. امارات متحده عربی ایده تمدید مدت توافق را رد کرده مگر این‌که مبنای سطح تولید این کشور تغییر داده شود.