امضای پنجمین قرارداد آی‎پی‌سی

به گفته او تولید نفت از میادین پارسی و پرنج که اکنون ۵۲ هزار بشکه در روز است، با افزایش ۳۳ هزار بشکه‌ای به ۸۵ هزار بشکه در روز خواهد رسید. با احتساب نفت ۵۰ دلاری درآمدزایی روزانه این میادین از محل ازدیاد برداشت ۶۵/ ۱ میلیون دلار خواهد بود. وزیر نفت با بیان اینکه این پنجمین قرارداد در قالب مدل جدید قرارداد‌های نفتی ایران (IPC) است، اظهار کرد محتوای این قرارداد IPC است اما تا حدودی بومی‌سازی شده است. بر اساس این قرارداد ۱۰ ساله که ارزشی برابر ۳۸/ ۱ میلیارد دلار دارد، گروه مپنا متعهد به حفاری ۲۹ حلقه چاه جدید، تعمیر ۸ حلقه چاه موجود، اجرای عملیات فرازآوری مصنوعی با استفاده از گاز، نصب پمپ‌های درون‌چاهی در ۴۵ حلقه چاه و اجرای عملیات لایه‌شکافی و نصب لوله‌مغزی به‌عنوان فعالیت‌های تحت‌الارضی و در بخش سطح‌الارض نیز انجام فعالیت‌هایی از جمله بهینه‌سازی و افزایش ظرفیت تاسیسات موجود، احداث واحدهای جمع‌آوری و تقویت فشار گاز، احداث واحد نمک‌زدایی مستقل، احداث خطوط لوله انتقال نفت و گاز و تزریق گاز می‌شود. مرداد سال گذشته مپنا و شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان کارفرما تفاهم‌نامه‌ای مقدماتی امضا کردند که به این ترتیب این توافق شنبه نهایی شد.

نحوه بازپرداخت سرمایه‌گذاری

زنگنه درباره بازپرداخت سرمایه‌گذاری این طرح گفت این مبلغ از محل حداکثر ۵۰درصد از افزایش درآمد حاصل از اجرای این طرح تامین می‌شود. وی افزود استفاده از صندوق توسعه ملی تنها یکی از منابع تامین مالی این طرح است که باید با توجه به شرایط موجود کشور به منابع دیگر مانند بورس نیز توجه کرد. به گفته زنگنه از یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری موردنیاز این طرح توسعه، ۸۷۶ میلیون دلار به‌صورت مستقیم برای کار خالص این پروژه اختصاص می‌یابد و ۲۳۵ میلیون دلار نیز به‌صورت غیرمستقیم در این طرح هزینه خواهد شد. علاوه بر این ۲۶۹ میلیون دلار هزینه بهره‌برداری از این دو میدان نفتی در جنوب‌غربی کشور خواهد بود.

علاوه بر توسعه تاسیسات نفتی در این طرح، نوسازی و ساخت بخش‌های جدید گازی نیز در این میادین دیده شده و به موجب آن واحد‌های جمع‌آوری و تقویت فشار گاز به ظرفیت ۱۴۰ میلیون فوت مکعب در روز ساخته خواهد شد. همچنین پیمانکار ذیل این طرح فعالیت‌هایی از جمله احداث واحد نمک‌زدایی مستقل به ظرفیت ۶۵ هزار بشکه در روز، ساخت خطوط لوله انتقال نفت و گاز، تزریق روزانه ۲۸۰ میلیون فوت مکعب گاز در میدان پارسی و ۲۴ میلیون فوت مکعب در میدان پرنج به منظور نگهداشت فشار ستون نفت را نیز بر عهده خواهد داشت.

وزیر نفت میادین پارسی و پرنج را دارای ظرفیت بالای ازدیاد برداشت دانست و عنوان کرد: اگر در طول اجرای قرارداد، پیمانکار پیشنهادی در قالب روش‌های افزایش برداشت (EOR و IOR) داشته باشد نیز می‌توان این بخش‌ها را به قرارداد اصلی اضافه کرد. زنگنه درباره قرارداد‌های دیگر بالادستی مانند این طرح نیز گفت مذاکره با شرکت‌های ایرانی برای توسعه میدان شادگان در استان نفت‌خیز خوزستان در جریان است.

زنگنه با گلایه از افرادی که به گفته او در گذشته مخالف تشکیل شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) بودند اما با موفقیت این‌گونه شرکت‌ها تغییر موضع می‌دهند و موفقیت آنها را مصادره می‌کنند، گفت: هدف وزارت نفت همکاری شرکت‌های ایرانی و خارجی در کنار هم بود اما حالا و با وجود تحریم صنعت نفت ایران شرکت‌های خارجی به ایران نمی‌آیند، بنابراین شرکت‌های ایرانی به تنهایی کار را پیش می‌‌برند. به گفته زنگنه دو رکن اساسی توسعه صنعت نفت کشور فناوری در وهله اول و تامین مالی در وهله دوم هستند.وی در پاسخ به پرسشی درباره سهمیه نوروزی بنزین بار دیگر گفت که وزارت نفت در این موضوع تصمیم نمی‌گیرد و فقط اجراکننده تصمیم ابلاغی دولت است.

حمایت از طرح کاهش تولید اوپک‌پلاس

در حاشیه برگزاری این مراسم، وزیر نفت که در جمع خبرنگاران برای پاسخگویی به سوالات حضور یافته بود درباره توصیه اخیر کمیته فنی مشترک اوپک‌پلاس (JTC) مبنی بر کاهش تولید روزانه ۶۰۰ هزار بشکه در روز تا ماه ژوئن اظهار کرد ایران از کاهش تولید نفت به میزانی که اکثریت با آن موافق باشد، حمایت خواهد کرد. زنگنه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این میزان از کاهش برای برقراری موازنه در بازار نفت کفایت خواهد کرد گفت هر کشور دلایل خاص خود را برای کاهش تولید دارد و میزان این کاهش را نباید فقط از زاویه اعداد دید. علاوه بر این وزیر نفت درباره تاثیر ویروس کرونا در چین بر بازار نفت گفت: بله تاثیر دارد اما بیشتر برای کشورهایی مانند عربستان. وی همچنین در مورد برگزاری نشست اضطراری نیز با بیان اینکه تب برگزاری چنین نشست پیش از موعدی فروکش کرده است، افزود: فعلا برنامه‌ای برای نشست فوق‌العاده وجود ندارد و همان‌طور که پیش از این گفته‌ایم فقط در صورتی شرکت می‌کنیم که از قبل تفاهمی بین اعضا به‌وجود آمده باشد.

۹ قرارداد دیگر در دستور کار

مسعود کرباسیان، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و معاون زنگنه در این مراسم طی سخنانی گفت تاکنون ۱۰ قرارداد در راستای نگهداشت و افزایش توان تولید نفت امضا شده و ۹ قرارداد دیگر تا پایان سال به مرحله امضا خواهند ‌رسید. وی با تاکید بر رویکرد حمایتی وزارت نفت و شرکت ملی نفت از ظرفیت داخلی گفت بالغ بر ۸۰درصد کالاهای موردنیاز در طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت ساخت شرکت‌های ایرانی هستند. کرباسیان که زمان را مغتنم شمرده بود در گزارشی از عملکرد این شرکت به طرح راهبردی انتقال نفت‌خام گوره به جاسک با اتکا به ظرفیت شرکت‌های داخلی اشاره و عنوان کرد تاکنون در این طرح بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است. به گفته او برای این طرح، اعتبار ۸/ ۱ میلیارد دلاری اختصاص پیدا کرده است. این طرح شامل احداث خط‌لوله هزار کیلومتری بین گوره و جاسک  است.