عرضه اولیه آرامکو و پول به‌دست آمده از آن هسته اصلی رویای سعودی ۲۰۳۰ است که در سال ۲۰۱۶ توسط بن‌سلمان معرفی شد. ولیعهد سعودی ضمن پرده برداشتن از این برنامه که هدف آن کاهش وابستگی اقتصاد عربستان به درآمدهای نفتی است، اعلام کرد که در این راستا ۵ درصد از سهام غول نفتی عربستان به سرمایه‌گذاران خصوصی عرضه خواهد شد تا با استفاده از درآمد به‌دست آمده از آن در طرح‎های غیرنفتی در سراسر جهان سرمایه‌گذاری شود. بن‌سلمان در آن زمان ارزش سهام آرامکو را ۲هزار میلیارد دلار و ارزش عرضه اولیه سهام این شرکت را ۱۰۰ میلیارد دلار اعلام کرد. با این حال از آن زمان کارشناسان بسیاری به نقد این برآورد پسر پادشاه از ارزش آرامکو برآمده‌اند و غالبا بر این باورند که ارزش این شرکت بین یک تا ۵/ ۱ هزار میلیارد دلار است.

این انتقادات موجب شده که سعودی‌ها طی سه سال گذشته به راهکارهای مختلفی دست بزنند تا ارزش سهام این شرکت را بیشتر کنند به‌طوری‌که گفته می‌شود هدف اصلی سعودی‌ها از ایجاد اتحاد در اوپک و کاهش تولید نفت این سازمان، افزایش قیمت‌ها در راستای افزایش ارزش سهام آرامکو بوده است. چراکه مخازن نفتی این کشور نیز جز دارایی‌های آرامکو لحاظ شده و با عرضه اولیه فروخته می‎شود، بنابراین قیمت بالاتر نفت به معنای ارزش بیشتر دارایی‌های آرامکو است. همچنین برخی منابع آگاه اخیرا اعلام کردند که سعودی‌ها برای افزایش تقاضای سهام آرامکو به زور متوسل شده و به برخی خانواده‌های ثروتمند عربستانی مراجعه کرده و از آنها خواسته‌اند که در عرضه اولیه سهام این شرکت حضور یابند.

این اقدامات نشان می‌دهد که سعودی‌ها حاضرند به هر اقدامی دست بزنند تا برآورد بن‌سلمان از ارزش آرامکو محقق و جایگاه شاهزاده سعودی در جهان حفظ شود. از این‌رو به گفته کارشناسان، اقدام روز گذشته آرامکو برای اعلام تقسیم سود ۷۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۲۰ گام دیگری در این راستا است. با این حال بلومبرگ بر این باور است که چنین شناسایی سودی نیز نمی‌تواند به بن‌سلمان چندان کمک کند. بر اساس این گزارش، رقم ۷۵ میلیارد دلار به این معنا است که سهامداران به ازای هر سهم سود ۷۵/ ۳ درصدی کسب خواهند کرد. هرچند این رقم سود در اقتصادهای بدون تورم یا تورم پایین رقم قابل‌توجهی است، اما همچنان از سود شرکت‌های نفتی دیگری چون شل و اکسون‌موبیل کمتر است. بلومبرگ می‌گوید، سرمایه‌گذاران شل در این سال ۲۲/ ۶ درصد و اکسون موبیل ۹/ ۴درصد سود به دست خواهند آورد. همچنین سود ۷۵ میلیارد دلاری به این معنا است که سرمایه‌گذاران در سهام آرامکو تنها کمی بیشتر از خریداران اوراق این شرکت سود کسب خواهند کرد. اوراق ۲۰۲۹ آرامکو سود ۳درصدی تخصیص خواهد کرد.  تلاش‌های سعودی برای افزایش ارزش سهام آرامکو در حالی است که مهم‌ترین تاسیسات نفتی این شرکت در هفته‌های اخیر مورد حمله پهپادی قرار گرفت. برخی منابع اعلام کردند که تحت‌تاثیر این حملات حدود ۵۰۰ میلیارد دلار از ارزش این شرکت کاسته شده است. با این حال عربستان تلاش کرد با بازگشت زود هنگام سطح تولید خود، توانایی‌های صنعتی‌اش را به نمایش گذاشته و تاثیر حملات را خنثی کند. با این حال همچنان بسیاری از کارشناسان بر این باورند که تحت تاثیر این حملات سرمایه‌گذاران برای خرید سهام آرامکو باید با احتیاط بیشتری اقدام کنند. به‌طور مثال موسسه اعتبارسنجی چون فینچ روز گذشته اعتبار سرمایه‌گذاری در عربستان را یک پله کاهش داد و از A+ به A کاهش داد چراکه بر این باور است که ممکن است حملات ۱۴ سپتامبر مجددا تکرار شود. با این حال تا زمان عرضه سهام این شرکت نمی‌توان فهمید که آیا اقدامات عربستان برای تحت‌تاثیر قرار دادن سرمایه‌گذاران موثر بوده است یا خیر.