چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت خام دنیا بعد از آمریکا، ذخایر استراتژیکی از نفت خام دارد که اعداد و ارقام آن هیچ‌گاه به شکل رسمی از سوی این کشور اعلام نشده است. اما اهمیت این ذخایر به‌قدری زیاد است که همواره تخمین‌هایی از میزان آن وجود دارد. آخرین تخمین‌ها تا پیش از اشاره چین به کافی بودن ذخایرش برای تامین نیاز ۸۰ روز این کشور به نفت خام، بین ۳۲۵ تا ۵۱۰ میلیون بشکه در روز بود. به عقیده راسل، افشاگری اخیر چین در میان‌مدت اهمیت چندانی ندارد، غیر از اینکه احتمالا چین در رابطه با جایگزین کردن اختلال عرضه اخیر از سوی عربستان، نگرانی چندانی نخواهد داشت.

اما اطلاعات اخیر در میان‌مدت و بلندمدت برای بازارهای نفت خام از اهمیت حیاتی برخوردار است، زیرا در اوایل سال‌جاری میلادی، برخی تحلیلگران تخمین می‌زدند سطح ذخایر استراتژیک نفت خام چین نیاز ۴۰ تا ۵۰ روز این کشور را پوشش دهد. حالا اما مشخص شده است که سطح ذخایر استراتژیک نفت خام چین به ۹۰ روزی که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی توصیه می‌شود، بسیار نزدیک است. رقم ۸۰ روز برای ذخایر تجاری و استراتژیک نفت خام چین، از سوی لی فولانگ، رئیس توسعه و برنامه‌ریزی اداره ملی انرژی چین اعلام شد. لی به میزان دقیق حجم این ذخایر اشاره نکرد اما با در نظر گرفتن میانگین واردات روزانه نفت خام چین (۸۵/ ۹ میلیون بشکه) در هشت ماه ابتدای ۲۰۱۹، می‌توان به این نتیجه رسید حجم این ذخایر باید چیزی حدود ۷۸۸ میلیون بشکه باشد.

آخرین‌باری که حجم ذخایر چین رسما مورد تایید قرار گرفت، دسامبر ۲۰۱۷ بود. در آن سال حجم ذخایر تا پایان ژوئن ۲۷۷ میلیون بشکه عنوان شد. این به این معناست که از جولای ۲۰۱۷ تا ۲۰ سپتامبر ۲۰۱۹، چین ۵۱۱ میلیون بشکه به انبارهای نفتی خود اضافه کرده است؛ یعنی حدود ۶۳۰ هزار بشکه در روز.

 نکته دیگری که مهم به نظر می‌رسد این است که اگر میزان اختلاف بین کل نفت خام فرآوری شده در پالایشگاه‌های چین از میزان نفت خام وارداتی و تولید شده در داخل محاسبه شود، احتمالا افزایش سطح ذخایر در ۲۰۱۹ با شتاب بیشتری نیز در حال رشد بوده است. میزان تولید داخلی چین در هشت ماه ابتدای ۲۰۱۹ معادل ۸۳/ ۳ میلیون بشکه در روز و واردات نیز به‌طور میانگین ۸۵/ ۹ میلیون بشکه در روز بوده است که در مجموع رقم ۶۸/ ۱۳ میلیون بشکه را نشان می‌دهد. توان پالایشگاه‌های چین در مدت یاد شده، ۷۴/ ۱۲ میلیون بشکه در روز بوده است به‌ این معنا که چیزی حدود ۹۴۰ هزار بشکه در روز از محل این اختلاف به ذخایر استراتژیک چین افزوده شده است. در واقع اگر چین بخواهد سطح ذخایر استراتژیک خود را به ۹۰ روز برساند، باید ۵/ ۹۸ میلیون بشکه دیگر به سطح این ذخایر اضافه کند تا نیاز ۱۰ روز از واردات نفت خام این کشور را پوشش دهد. اما اگر این افزایش ذخایر با سرعت ۶۴۰ هزار بشکه که به آن اشاره شد ادامه پیدا کند، سطح ذخایر استراتژیک چین از ۹۰ روز هم فراتر رفته و در حدود ۱۰۵ روز به پایان می‌رسد. ریسکی که این اتفاق برای بازار جهانی دارد این است که به اعتقاد تحلیلگران، چین هنوز برای تکمیل ذخایر استراتژیک خود و همچنین افزایش سطح ذخایر تجاری نیاز به واردات دارد. بنابراین چنانچه چین قصد داشته باشد ذخایر خود را افزایش دهد، شاهد رشد تقاضای جهانی نفت خام بوده‌ایم. تا همین حالا نیز آمارها رشد روزانه ۸۵۹ هزار بشکه‌ای واردات نفت خام چین در هشت ماه ابتدای امسال نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهند. این به آن معناست که چین مسوولیت حدود دوسوم از رشد ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای در روز از تقاضای جهانی نفت خام که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی برای سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی شده است را برعهده دارد. بنابراین اگر چین در سال آینده میلادی از حجم نفتی که به‌منظور ذخیره‌سازی خریداری می‌کرد بکاهد، این تصمیم بازار نفت را غافلگیر خواهد کرد.