علی گلمرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به حضور وزیر نفت در جلسه روز دوشنبه این کمیسیون گفته است: علت حضور بیژن زنگنه در کمیسیون انرژی پاسخ به دو سوال اعضای این کمیسیون بود؛ او ضمن پاسخ به این دو پرسش قول داد تا فروش نفت براساس آنچه که در بودجه تعیین شده است محقق شود. به گفته گلمرادی، وزیر نفت در این جلسه ابراز امیدواری کرد که بتوان با راهکارهای جدید درآمدهای نفتی را همان‌طور که قبلا وعده داده شده بود تامین کرد و فروش نفت را مانند گذشته ادامه داد.

این اظهارات در حالی مطرح شده که خبرها و برآوردهای موسسات خارجی از میزان صادرات کنونی نفت ایران بسیار کمتر از مقدار قید شده در قانون بودجه است. در حال حاضر برآورد می‌شود که بعد از پایان مهلت معافیت از تحریم‌ها برای خریداران نفت ایران، میزان صادرات به حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. با این حال طبق گفته زنگنه، گمانه اینکه میزان صادرات کشور بیشتر از میزان برآورد شده از سوی موسسات خارجی است با قوت بیشتری مطرح می‌شود. این گمانه در روزهای اخیر توسط وزیر انرژی عربستان سعودی و دو بانک بین‌المللی نیز مطرح شده بود. وزیر انرژی عربستان در این خصوص گفته است، «من فکر می‌کنم که نفت زیادی از سواحل یا مرزهای ایران خارج می‌شود که به‌عنوان نفت ایران شناسایی نمی‌شوند. بنابراین بر خلاف برآوردهای قبلی تحلیلگران ما شاهد افزایش چشمگیری در تقاضا برای نفت دیگر کشورها در بازار نیستیم.»

شرکت‌ها و سازمان‌های خارجی آمار و برآوردهای خود از میزان صادرات نفت کشورها را با استفاده از رصد تردد نفتکش‌ها به دست می‌آورند. اما همان‌طور که آنها خود تاکید می‌کنند ایران در دوران تحریم به راهکارهایی متوسل شده که برآورد دقیق میزان صادرات را غیرممکن کرده است. به‌طور مثال گفته می‌شود که ایران در بخش‌هایی از مسیر رادار نفتکش‌های خود را خاموش می‌کند یا اینکه محموله نفت بارها بین مسیر به نفتکش دیگر منتقل می‌شود. تغییر مداوم پرچم و نام نفتکش‌ها نیز از دیگر راهکارهای به کار گرفته شده توسط شرکت ملی نفت برای صادرات نفت است.

علاوه بر این راهکارها به نظر می‌رسد، همکاری با اتحادیه اروپا برای رسیدن به راهکارهایی برای استفاده ایران از برجام، از دیگر موضوعاتی است که وزیر نفت را امیدوار به صادرات روزانه ۵/ ۱ میلیون بشکه نفت کرده است. آن‌طور که در سایت خانه ملت آمده است، وزیر نفت در حاشیه دیدار با اعضای کمیسیون انرژی درباره اینکه در مهلت ۶۰روزه ایران به اروپا چه درخواست‌هایی برای فروش نفت دیده شده، گفته است: اگرچه نمی‌توانم در این‌ باره صریح صحبت کنم، اما وزارت امور خارجه، مدیریت کار را با نظارت و سیاست‌های شورای عالی امنیت ملی لحاظ می‌کند، وزارت نفت نیز با آنها بسیار هماهنگ است، من و دکتر ظریف کارها را دنبال می‌کنیم و مرتبط با موضوع، ملاقات‌هایی داریم و از طرف ایران کارها با حسن‌نیت دنبال می‌شود و ان‌شاءالله پاسخ این حسن‌نیت‌ها داده شود.همچنین فروش نفت در بورس انرژی راهکار دیگری است که ممکن است هرچند اندک اما به مرور زمان به فروش نفت کشور کمک کند. وزارت نفت موظف است هر ماه مقدار مشخصی نفت و میعانات‌گازی در بورس انرژی عرضه کند، با این حال این عرضه‌ها تاکنون موفقیت چندانی نداشته است. با این حال وزیر نفت معتقد است به دست آوردن موفقیت چشمگیر در عرضه نفت در بورس کمی زمان‌بر است.