شکست مرز روانی بازار نفت

موجودی انبارهای نفتی آمریکا حدود ۵/ ۶ میلیون بشکه در هفته گذشته افزایش یافته، این رقم بسیار بیشتر از انتظارات بود و موجب شد قیمت نفت در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه افت شدیدی را تجربه کند. در واقع اداره اطلاعات انرژی آمریکا به‌عنوان رسمی‌ترین منبع اعلام موجودی ذخایر نفتی این کشور در حالی روز چهارشنبه از افزایش شدید موجودی انبارهای نفتی این کشور خبر داده بود که موسسه نفت آمریکا(API) یک روز پیش از آن برآورد کرده بود این ذخایر ۱/ ۲ میلیون بشکه کاهش یافته است. علاوه بر این رقم اعلام شده از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا حدودا دو برابر مقدار برآورد برخی دیگر منابع از جمله سایت خبری بلومبرگ از رشد موجودی‌ انبارهای نفتی آمریکا بود. افزایش موجودی انبارهای نفتی آمریکا برای چهارمین هفته متوالی است که اتفاق می‌افتد و این طولانی‌ترین بازه زمانی رشد این ذخایر از اوایل سال ۲۰۱۷ محسوب می‌شود. رشد شدید و بسیار بیش از انتظارات موجودی انبارهای نفتی آمریکا عاملی شد که قیمت‌ها را در مسیر کاهشی قرار دهد چراکه چشم‌انداز ایجاد مازاد عرضه در بازار نفت آمریکا را بعد از پایان فصل تابستان که زمان اوج‌گیری مصرف بنزین است، تقویت کرد. از این رو، قیمت نفت برنت ظرف دو روز بیش از ۲دلار معادل ۶/ ۲ درصد افت قیمت را تجربه کرد و در پایان معاملات روز پنج‌شنبه به ۲۹/ ۷۹ دلار بر بشکه رسید. این کمترین قیمت بهای نفت برنت ظرف یک ماه گذشته محسوب می‌شود. بهای نفت شاخص بازار آمریکا(WTI) افت بیشتری را در این دو روز تجربه کرد و به زیر ۷۰ دلار بر بشکه رسید. بهای نفت وست تگزاس اینترمدیت، ۳۵/ ۳ دلار بر بشکه معادل ۷/ ۴ درصد کاهش یافت و در پایان معاملات روز پنج‌شنبه ۶۵/ ۶۸ دلار بر بشکه به فروش رسید. هرچند روز گذشته بازار قدری در جهت صعودی اصلاح شد، اما همچنان تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۵ به وقت تهران) نفت برنت در کانال ۷۰ دلار و نفت‌خام آمریکا در کانال ۶۰ دلار باقی ماند. انتشار برخی گزارش‌ها از افزایش تقاضای چین در ماه سپتامبر و رسیدن توان عملیاتی پالایشگاه‌های این کشور به رکورد ۴۹/ ۱۲ میلیون بشکه در روز عامل حمایت از قیمت‌ها در روز گذشته بود.

رشد موجودی انبارهای نفتی آمریکا در حالی به افت شدید قیمت‌ها منجر شده که دو عامل ژئوپلیتیک در هفته‌های اخیر قیمت‌ها را در مسیر افزایشی قرار داده بود. اول اینکه بازار در آستانه بازگشت تحریم‌های نفتی ایران است، تحریم‌هایی که برخی منابع از اثرگذاری شدید آن بر صادرات نفت ایران خبر می‌دهند، هرچند در این میان نشانه‌‌هایی در دست است که خبر افت شدید عرضه نفت ایران را رد می‌کند؛ برای اطلاع بیشتر گزارش دیگر «دنیای اقتصاد» در همین صفحه با عنوان «تحریم نفتی در بن‌بست دوم» را بخوانید.

اما موضوع دیگری که موجب نگرانی معامله‌گران شد و اخیرا اتفاق افتاده، احتمال افزایش تنش‌ها بین آمریکا و عربستان به دنبال سرنوشت نامعلوم روزنامه‌نگار منتقد سعودی، جمال خاشقجی در نشریه آمریکایی واشنگتن پست است. آمریکا هفته گذشته اعلام کرد در صورتی که مشخص شود حکومت سعودی در قتل جمال دست داشته، با اقدامات مقابله‌ای واشنگتن مواجه خواهد شد. از طرفی یکی از مسوولان خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرد که درصورت رخ دادن چنین اتفاقی عربستان نفت را به بیش از ۲۰۰ دلار افزایش خواهد داد. احتمال استفاده عربستان از نفت به‌عنوان سلاح موجب شد که قیمت‌ها در اولین روزهای معاملاتی هفته گذشته افزایش یابد. با این حال بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که عربستان نمی‌تواند به چنین اقدامی دست زند چراکه خود آسیب‌ شدیدی از تحریم نفتی غرب خواهد دید.

برخی کارشناسان اما افت قیمت‌ها را موقتی می‎‌دانند و بر این باورند که به زودی بازار آرام شده و مجددا نگرانی از کاهش عرضه نفت ایران قیمت‌ها را به کانال ۸۰ دلار باز می‌گرداند. از سوی دیگر عده‌ای دیگر معتقدند که نگرانی از افزایش تنش‌های تجاری آمریکا و چین و تضعیف اقتصاد جهان مهم‌ترین عامل اثرگذار بر بازار نفت در ماه‌های آتی است.