تقویت نشانه‌های تمدید توافق

به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت شاخص برنت روز گذشته تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) ۱۲ سنت معادل ۲/ ۰ درصد رشد کرد و به ۷۴/ ۶۰ دلار بر بشکه رسید. این در حالی است که قیمت این نوع نفت روز سه‌شنبه گذشته به قیمت‌های بالای ۶۱ دلار نیز دست یافته بود که بیشترین سطح از ژوئن ۲۰۱۵ محسوب می‌شد. نفت‌خام آمریکا نیز روز گذشته ۱۸ سنت افزایش قیمتی را تجربه کرد و ۷۲/ ۵۴ دلار بر بشکه معامله شد. قیمت نفت در حال حاضر بیش از ۳۰ درصد نسبت به سطوح قیمتی ماه ژوئن ۲۰۱۷ بیشتر بوده و نزدیک به رکورد دوساله خود معامله می‌شود.

نگاه بازار به اوپک

خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی از نزدیک شدن هرچه بیشتر بازار نفت به نقطه تعادلی و کاهش موجودی انبارهای نفتی جهان خبر داده و گفته است: «انطباق اعضای اوپک با توافق برای کاهش تولید بسیار عالی بوده است.» هرچند پایبندی اوپک به توافق در سطح بسیار خوبی بوده و ماه گذشته نیز میزان پایبندی افزایش یافته، اما به گفته ناظران توجه بازار نفت بیش از هر چیز به نشست اوپک در پایان ماه جاری میلادی است، چراکه یک اجماع بین‌المللی نسبت به احتمال تمدید توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ شکل گرفته است.  بر‌اساس توافق اوپک و متحدانش در خارج از این سازمان از جمله روسیه، اوپک متعهد شده تولیدات روزانه خود را تا پایان مارس ۲۰۱۸ حدود ۲/ ۱ میلیون بشکه کاهش می‌دهد که با کاهش تولید کشورهای غیرعضو اوپک، کاهش عرضه جهانی بر اساس این توافق به حدود ۸/ ۱ میلیون بشکه در روز می‌رسد. از آنجا که «رسیدن سطح موجودی انبارهای جهانی نفت به متوسط ۵ ساله» به‌عنوان نقطه هدف این توافق در نظر گرفته شده و سطح نفت موجود در انبارهای نفتی جهان همچنان بسیار بیشتر از این نقطه هدف است، احتمال تمدید توافق تا پایان سال ۲۰۱۸ از سوی بالاترین مقامات عربستان و روسیه به‌عنوان رهبران این توافق نفتی مطرح شده است. از این رو انتظار می‌رود تولیدکنندگان در نشست رسمی اوپک در ۳۰ نوامبر تصمیم خود را در این خصوص اعلام کنند. روز گذشته نیز برخی منابع از سفر همزمان وزرای انرژی روسیه و عربستان در پنج‌شنبه پیش‌رو به تاشکند ازبکستان خبر داده‌اند. گفته می‌شود در این سفر آنها درخصوص تمدید توافق نفتی مذاکره خواهند کرد. این در حالی است که عراق نیز به‌عنوان دومین عضو بزرگ اوپک حمایت ضمنی خود را از تمدید توافق برای افزایش قیمت‌ها اعلام کرده است. این گمانه‌ها هر روز احتمال تمدید توافق را بیشتر و قیمت نفت را تقویت می‌کند.

احتمال تمدید توافق در حالی است که افزایش پایبندی به توافق در ماه گذشته خوش‌بینی به آینده بازار نفت را افزایش داده است. بر اساس آمار تامسون رویترز، تولید نفت اوپک در ماه اکتبر حدود ۸۰ هزار بشکه در روز کاهش یافته است. از این‌رو رویترز میزان پایبندی اوپک به توافق در این ماه را ۹۲ درصد برآورد کرده، در حالی که این مقدار در ماه سپتامبر ۸۶ درصد بوده است. بر اساس این گزارش، بزرگ‌ترین‌ کاهش تولید در اکتبر متعلق به عراق و ۱۲۰ هزار بشکه در روز بوده که به دنبال اختلافات دولت مرکزی و اقلیم کردستان در منطقه کرکوک رخ داده است. تولید نفت ونزوئلا نیز مانند ماه‌های قبل کاهش یافته است. شرکت ملی نفت این کشور به دلیل مشکلات اقتصادی با کمبود شدید منابع مالی مواجه است و این مشکلات به سطح تولیدات ونزوئلا نیز آسیب رسانده است. بر این اساس، تولید اوپک در اکتبر به ۷۸/ ۳۲ میلیون بشکه در روز رسیده که ۸۰ هزار بشکه نسبت به تولید ماه سپتامبر کمتر است.

 تداوم نگرانی‌ها از شیل

در حالی که اوپک موجب خوش‌بینی بازار نفت و رشد قیمت‌ها شده، اما معامله‌گران نمی‌توانند به‌طور کامل از تهدید بازار نفت از سوی تولیدکنندگان شیل در آمریکا چشم‌پوشی کنند. ذخایر نفتی آمریکا هرچند هفته گذشته افت ۴/ ۲میلیون بشکه‌ای را به ثبت رساندند، اما افزایش تولید ۴۶ هزار بشکه‌ای تولید این کشور و رسیدن به ۵۵/ ۹ میلیون بشکه در روز از عواملی بود که قیمت‌ها را در چهارشنبه گذشته به زیر ۶۱ دلار کشاند.  گلدمن ساکس پیش‌بینی کرده که تولید نفت آمریکا امسال ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز رشد کند و در پایان سال به ۶/ ۹ تا ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز برسد. این رقم بیشترین تولید نفت آمریکا طی حدود ۳ دهه گذشته است. در این میان افزایش فاصله قیمتی نفت برنت و نفت خام آمریکا به بیش از ۶ دلار بر بشکه از عواملی است که موجب تحریک صادرات نفت این کشور شده و به رشد تولیدات آن کمک کرده است. موسسه پیونیر نچرال ریسورس، پیش‌بینی کرده که صادرات نفت آمریکا در سه ماه پایانی سال جاری به ۳/ ۲ میلیون بشکه در روز برسد.

با این حال آن‌طور که نظرسنجی رویترز از ۳۵ تحلیلگر بازار نفت نشان می‎دهد، کارشناسان انتظار دارند تمدید توافق اوپک رشد تولید آمریکا را جبران کرده و موجب تداوم رشد قیمت‌ها در سال ۲۰۱۸ شود. به گزارش رویترز، تحلیلگران با در نظر گرفتن احتمال تمدید توافق، پیش‌بینی خود از قیمت نفت در سال آینده را افزایش دادند. کارشناسان متوسط قیمت نفت خام آمریکا در سال جاری را ۲۱/ ۵۰دلار در بشکه و در سال ۲۰۱۸ را حدود ۵۰/ ۵۲ دلار در بشکه برآورد کرده‌اند. این کارشناسان متوسط قیمت نفت برنت در سال جاری را نیز ۶۵ سنت افزایش و به ۲۵/ ۵۳ دلار بر بشکه رساندند. آنها همچنین قیمت این نوع نفت در سال ۲۰۱۸ را ۷۱/ ۵۵ دلار بر بشکه برآورد کردند. با این حال، این پیش‌بینی‌ها از سطوح کنونی بهای نفت بسیار کمتر است.