دنیای اقتصاد: شرکت نفت توتال فرانسه که اخیرا رهبری کنسرسیومی برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را بر عهده گرفته است، در حالی قصد دارد بخشی از سهام نفت و گاز شرکت مرسک را خریداری کند که این شرکت دانمارکی برای توسعه فاز دوم لایه‌ نفتی پارس جنوبی با شرکت ملی نفت ایران مشغول مذاکره است. به گزارش رویترز، توتال برای مستحکم کردن جایگاه خود در دریای شمال قصد دارد بخش نفتی و گازی شرکت دانمارکی «ای‌پی‌مولر-مرسک» را به قیمت ۴۵/ ۷ میلیارد دلار خریداری کند.همچنین به گزارش آسوشیتدپرس از کپنهاگ، فروش «مرسک اویل»، بخشی از تغییر اساسی ساختار مرسک است که براساس آن، این شرکت بر بخش حمل‌ونقل‌ و پشتیبانی، تمرکز خواهد کرد. در چارچوب این قرارداد، این شرکت سهام توتال را به ارزش ۹۵/ ۴ میلیارد دلار دریافت خواهد کرد. شرکت فرانسوی همچنین مسوولیت بدهی مرسک اویل را به ارزش حدود ۵/ ۲ میلیارد دلار برعهده خواهد گرفت.

ارزش سهام ‌ ای پی مولر مرسک در معاملات روز دوشنبه این هفته ۴ درصد افزایش، ولی شاخص سهام توتال ۱/ ۰ درصد کاهش یافت. در صورت خرید بخش نفت و گاز شرکت مرسک دانمارک از سوی توتال و به سرانجام رسیدن مذاکرات ایران و مرسک روی توسعه فاز دوم لایه نفتی پارس جنوبی، این پروژه هم به توتال خواهد رسید. به گزارش خبرگزاری تسنیم، پس از سال‌ها تاخیر در اجرای پروژه توسعه‌ای لایه نفتی پارس جنوبی از سوی ایران، عصر روز بیست و نهم اسفند ۹۵ نخستین بشکه نفت تولیدی ایران از این میدان مشترک برداشت شد. ایران تولید نفت از لایه نفتی میدان مشترک پارس جنوبی را با ۵ هزار بشکه در روز آغاز کرد و اکنون بعد از گذشت حدود ۵ ماه، تولید نفت ایران از پارس جنوبی به حدود ۲۵ هزار بشکه در روز رسیده است. به گفته مدیران مربوطه، تولید نفت ایران از این لایه نفتی تا ۳۵ هزار بشکه در روز نیز ظرفیت دارد که رفته رفته قرار است به این ظرفیت برسیم.

این میزان برداشت نفت از لایه نفتی پارس‌جنوبی در فاز نخست توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی محقق شده و قرار است فاز دوم توسعه این میدان مشترک، با واگذاری پروژه به شرکت‌های صاحب صلاحیت خارجی اجرایی شود. در این خصوص مذاکراتی بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت مرسک دانمارک در حال انجام است. در جریان این مذاکرات که حدود یک‌سال از شروع آن می‌گذرد، مطالعاتی از سوی این شرکت دانمارکی انجام و طرح اولیه‌ای به ایران ارائه شده، اما این طرح مورد توافق مدیران صنعت نفت ایران نبود. از این‌رو مذاکرات برای رسیدن به توافق‌های فنی و مالی دو طرفه ادامه دارد. در صورت خرید بخش نفت و گاز شرکت مرسک دانمارک از سوی توتال و به سرانجام رسیدن مذاکرات ایران و مرسک روی توسعه فاز دوم لایه نفتی پارس جنوبی، این پروژه هم به توتال می‌رسد.