دنیای اقتصاد: بازار جهانی نفت دیروز اولین روز کاری این هفته را با روندی نزولی آغاز کرد اما تحت تاثیر آمار اشتغال قوی آمریکا و کاهش اندک شمار دکل‌های حفاری، همچنان نزدیک به بالاترین قیمت ۹هفته گذشته قرار دارد. از دیگر سو بازار در انتظار مشخص شدن نتیجه نشست کمیته نظارت بر کاهش تولید در ابوظبی است. این نشست که روز گذشته در ابوظبی آغاز شده است امروز به کار خود پایان می‌دهد. بحث‌های این نشست دو روزه درباره راه‌هایی برای افزایش پایبندی به توافق کاهش تولید است و اگر با نتیجه‌ای مبنی بر ایجاد الزام بیشتری برای کاهش تولید در میان برخی کشورها همراه باشد می‌تواند قیمت‌ها را صعودی کند. در گزارش ماه گذشته اوپک مشخص شد عدم تعهد کشورهایی مانند عراق، امارات و الجزایر به سطح مشخص شده برای تولیداتشان، باعث کاهش میزان پایبندی این سازمان به توافق کاهش تولید کم شده است به همین علت وزرای نفت عراق و امارات به شکل ویدئو کنفرانس در نشست ابوظبی شرکت خواهند داشت تا درباره میزان تولیداتشان با آنها گفت‌وگو شود. بحث اصلی در نشست ابوظبی در حالی حول محور میزان پایبندی عراق و امارات است که در نشست پیشین کمیته نظارت بر کاهش تولید که در سن‌پترزبورگ برگزار شد، برای تولیدات لیبی و نیجریه به‌عنوان دو عضوی که از طرح کاهش تولید معاف بودند، سقف تولید تعیین شد.

با وجود انتظاری که بازار برای افزایش میزان پایبندی اوپک پس از برگزاری نشست ابوظبی دارد، برخی کارشناسان عقیده دارند نباید بیش از حد نگران شاخص‌های تولید اوپک بود زیرا عربستان به تنهایی قادربه اثرگذاری بر میزان پایبندی اوپک خواهد بود. عربستان در حالی تا کنون بار کاهش تولید بسیاری از کشورهای عضو اوپک را به منظور اثرگذاری بر قیمت نفت به دوش کشیده است که در تابستان نیز به منظور پاسخگویی به افزایش نیاز داخلی، بخشی از تولیدات خود را به مصرف داخلی اختصاص می‌دهد. در ضمن عربستان صادرات خود به آمریکا را نیز به شکل چشمگیری (۶۰۰هزار بشکه در روز) در ماه جاری میلادی کاهش داده که اثر مثبتی بر بازار نفت داشته است. به گزارش «دنیای اقتصاد» قیمت هر بشکه نفت خام برنت روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) با افتی ۵۷ سنتی به ۸۵/ ۵۱ دلار بر بشکه رسید. هر بشکه نفت خام آمریکا نیز با ۵۴ سنت کاهش قیمت ۰۴/ ۴۹ دلار بر بشکه معامله شد. به گزارش رویترز قیمت هر دو نفت شاخص بازار همچنان نزدیک به بالاترین رکورد خود از اواخر ماه مه قرار دارد که اعضای اوپک و تولیدکنندگان خارج از این سازمان توافق برای کاهش تولید ۸/ ۱میلیون بشکه در روز را تا مارس سال آینده تمدید کردند.

گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشت: قیمت‌های نفت خام آمریکا در پایان هفته گذشته که سرمایه‌گذاران آمار اشتغال را نشانه مثبتی برای تقاضای نفت در آمریکا ارزیابی کردند و همچنین کاهش اندک شمار دکل‌های حفاری نفت فعال در آمریکا، رشد قوی داشتند. وزارت کار آمریکا در گزارش اشتغال ماهانه که روز جمعه منتشر شد، اعلام کرد: کارفرمایان آمریکایی ۲۰۹ هزار شغل جدید در ژوئیه ایجاد کرده و دستمزدها را افزایش دادند. گروه صنعتی بیکر هیوز نیز در روز جمعه اعلام کرد: شرکت‌های حفاری آمریکایی شمار دکل‌های حفاری را در هفته منتهی به ۴ آگوست کاهش داده و مجموع دکل‌ها را به ۷۶۵ حلقه رساندند. با وجود تحولات مذکور در آمریکا که از قیمت‌ها حمایت کرد، بازارهای نفت جهانی از تولید بالا و رو به رشد تحت فشار قرار گرفته‌اند. در این میان امید زیادی به طرح توافق کاهش تولید اوپک وجود دارد. طبق یادداشت تحقیقاتی بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی جفریز، تولید بخش نفت از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ درصد افزایش یافته و حجم تولید ۲۰۰ هزار بشکه در روز در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ افزایش خواهد یافت. به گفته مایکل مک کارتی، استراتژیست ارشد بازار در شرکت «سی‌ام سی مارکتس»، اخبار حمایت‌کننده‌ای مانند کاهش چشمگیر ذخایر نفت آمریکا برای رساندن قیمت‌های نفت وست تگزاس اینترمدیت به بالای ۵۰ دلار در هر بشکه ضروری است.

در این میان در شرایطی که طبق گزارش هفته گذشته تامسون رویترز اویل ریسرچ، صادرات نفت خام اوپک در ژوئیه از ناحیه رشد تولید لیبی و نیجریه به رکورد ۱۱/ ۲۶ میلیون بشکه در روز افزایش یافت، روز گذشته یک منبع آگاه از متوقف شدن تدریجی تولیدات بزرگترین میدان نفتی در لیبی خبر داد. شنیده‌ها حاکی از آن است که میدان نفتی شرارا با تولید روزانه ۲۷۰ هزار بشکه، به علت فشار گروه‌های تروریستی، با توقف فعالیت همراه خواهد شد زیرا فعالیت یک اتاق کنترل که به این میدان نفتی مربوط می‌شود در شهر شمالی زاویه مختل شده است. با این حال هنوز شرکت ملی نفت لیبی در این زمینه اظهار نظری نکرده است. «شرارا» بزرگ‌ترین میدان نفتی لیبی است که حدود یک‌چهارم از نفت این کشور را تولید می‌کند.