گروه بنگاه‌ها: مدیر‌عامل «تاپیکو» گفت: تاپیکو با در اختیار داشتن ۴۲شرکت مدیریتی و اصلی در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، لاستیک و سلولزی سهم قابل توجهی در تولید و اشتغال کشور داشته است. محمد‌حسن پیوندی در ادامه افزود: تنوع بالای محصولات تولیدی در شرکت‌های گروه به خصوص تولید ۱۰ محصول از ۱۲ محصول پتروشیمی در شاخص جهانی محصولات پتروشیمی (آیپکس)، تاپیکو(سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین) را در رده یکی از شرکت‌های متنوع در سطح جهان قرار می‌دهد. پیوندی با اشاره به اینکه تاپیکو در بین ۱۰۰ شرکت برتر پتروشیمی جهان، در سال ۲۰۱۵ رتبه ۴۹ را کسب کرده است، گفت: این رتبه با معیار سود خالص در رتبه‌بندی برترین شرکت‌های پتروشیمی جهان از سوی ISIS به دست آمده و این شرکت هم‌اکنون بزرگ‌ترین تولید‌کننده کریستال ملامین کشور است که ۸۲ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به در اختیار داشتن سهم ۵۴ درصدی ظرفیت تولید قیر کشور افزود: ۵۱ درصد از ظرفیت توزیع گاز مایع کشور، ۵۱ درصد تولید تایر کشور و همچنین ۳۵ درصد تولید پی وی سی کشور از سوی این هلدینگ تامین می‌شود. این مقام مسوول با بیان اینکه کل دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های «تاپیکو» در دو حوزه شرکت‌های بورسی و غیر بورسی طبقه‌بندی می‌شود، گفت: نیمی از شرکت‌های عضو هلدینگ «تاپیکو» بورسی بوده و حدود ۹۰ درصد از سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها توسط این شرکت‌ها به دست می‌آید که نشان از شفافیت منحصر به فرد «تاپیکو» دارد. مدیر عامل «تاپیکو» در ادامه به مزیت‌های رقابتی و سهم بازار این هلدینگ اشاره کرد و گفت: چشم‌انداز مثبتی از قیمت سهم «تاپیکو» با بهره‌برداری از پروژه‌های مهمی چون پالایشگاه نفت ستاره خلیج فارس با فروش سالانه حدود ۷ میلیارد یورو وجود دارد. پیوندی در ادامه افزود: کسب رتبه نخست در گروه‌بندی شرکت‌های چند‌رشته‌ای رتبه دو با معیار بیشترین سودآوری، رتبه سه با معیار بیشترین صادرات و ارزش افزوده و رتبه ۱۶ با معیار درآمد و فروش براساس رتبه‌بندی شرکت‌های برتر سال ۹۴ از دیگر مزیت‌های این هلدینگ است.

مدیر‌عامل «تاپیکو» به گستره صادرات محصولات این هلدینگ اشاره کرد و گفت: محصولات صادراتی از جمله قیر، روغن پایه، تایر، اوره، کریستال ملامین، آمونیاک، PVC، DOP، متانول، اسید استیک و سیلندر گاز به کشورهای حوزه CIS، اروپا، آفریقا، چین، ژاپن، هند، افغانستان، پاکستان، امارات، عراق و ترکیه ارسال می‌شود. وی در پایان به نقش پر‌اهمیت نیروی انسانی در این هلدینگ اشاره کرد وگفت: هم اکنون ۱۸۵۰۰ نفر در این هلدینگ مشغول به فعالیت هستند که در مدت حضور یکساله‌ام در این هلدینگ به کمک همکاران تمام مشکلات مالی برطرف شده و هم اکنون هیچ مشکلی در جهت تامین منابع مالی وجود ندارد. امیر صبایی، مدیر پرتفولیوی تاپیکو هم در ادامه این نشست گفت: برنامه افزایش سرمایه ۳۸۰۰ میلیارد تومانی از مطالبات و آورده نقدی در دستور کار است که اگر در مجمع همه این عدد تصویب شود تاپیکو بزرگ‌ترین‌ شرکت فرابورسی و بورسی خواهد شد. وی در ادامه افزود: تا پایان سال عرضه پتروشیمی غدیر به سرانجام می‌رسد. به عبارتی یک بار عرضه پتروشیمی غدیر تا مرحله معارفه پیش رفت که متاسفانه به‌دلیل اینکه مهلت قانونی آن تمام شد هم‌اکنون برای دومین بار کارهای پذیرش آن در حال انجام است. صبایی تصریح کرد: در‌مورد هلدینگ سلولزی نیز برنامه عرضه در بازار دوم فرابورس تا ۶ ماه آینده در دستور کار است که تا ۳ ماه آینده کارهای پذیرش آن به‌طور کامل به اتمام می‌رسد. شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین «تاپیکو» از شرکت‌های وابسته به شستا بعد از یک دوره فعالیت ۱۴ ساله هم اکنون با ۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش خالص دارایی‌ها مشغول به فعالیت است.