دنیای اقتصاد: بهای نفت هر چند روز جمعه تغییر محسوسی نداشت، اما بازارها در حالی به کار خود پایان دادند که اولین هفته مثبت رشد قیمت نفت ظرف یک ماه گذشته رقم خورده بود. به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت خام آمریکا در هفته گذشته ۶۲/ ۱ دلار رشد کرد و به ۸۴/ ۴۷ دلار بر بشکه رسید، نفت برنت نیز با ۷۴/ ۱ دلار افزایش قیمت، مجددا به قیمت‌های بالای ۵۰ دلار رسید و روز جمعه ۸۴/ ۵۰‌دلار بر بشکه معامله شد. انتظار معامله‌گران برای برگزاری نشست اوپک که پیش‌بینی می‌شود «توافق بر سر کاهش تولید» در این نشست برای ۶ ماه دوم سال یا حتی بیشتر تمدید شود، یکی از عوامل رشد قیمت‌ها محسوب می‌شود. نشست اوپک ۲۵ ماه مه یعنی حدود ۱۱ روز دیگر برگزار می‌شود. علاوه بر این، انتشار گزارش اوپک که خبر از پایبندی صد درصدی اعضا به توافق در ماه آوریل داشت و کاهش موجودی انبارهای نفتی آمریکا از دیگر عوامل تقویت قیمت‌ها بود. این در حالی است که در مقابل، افزایش مجدد تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا، رشد تولید نفت این کشور و همچنین افزایش برآوردها از رشد تولیدات آمریکا در ماه‌های باقی مانده سال جاری میلادی از رشد بیشتر قیمت‌ نفت جلوگیری کرد.

انتظار برای برگزاری نشست اوپک

نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست رسمی اوپک بر رشد قیمت‌ها در هفته گذشته اثرگذار بود؛ چراکه پیش‌بینی می‌شود در این نشست اوپک توافق ۳۰ نوامبر را برای ۶ ماه دوم سال نیز تمدید کند. حتی برخی با توجه به اظهارات خالد الفالح، وزیر نفت عربستان احتمال می‌دهند که تمدید توافق بیش از ۶ ماه یعنی تا سال ۲۰۱۸ نیز صورت گیرد. برخی نیز این احتمال را مطرح می‌کنند که اوپک توافق را برای سطوحی بیشتر از توافق قبلی(بیش از ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز) تمدید کند. اوپک ۳۰ نوامبر ۲۰۱۶ توافق کردند که سطح تولیدات خود را در ۶ ماه ابتدای سال ۱۶۶/ ۱ میلیون بشکه نسبت به سطح تولیدات این سازمان در ماه اکتبر کاهش دهد. با این حال دو عضو این سازمان، لیبی و نیجریه که کمتر از توان خود نفت تولید می‌کنند، از توافق معاف شدند. همچنین ایران اجازه یافت تولیداتش را تا رسیدن به سطح ۸/ ۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد. پیش از اجرایی شدن توافق با توجه به سابقه اوپک در اجرای توافقاتش پیش‌بینی می‌شد سطح پایبندی به توافق پایین و در بهترین حالت ۸۰ درصد باشد. با این حال آمار تولید نشان می‌دهد در ۴ ماهی که از اجرای توافق گذشته است، اوپک به‌طور کامل به تعهداتش عمل کرده است.

سایه شیل بر بازار نفت

بر اساس آمار بیکر هیوز، هفته گذشته تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا ۹ دستگاه افزایش یافته و به ۷۱۲ دستگاه رسیده است. این رقم بالاترین سطح از هفته منتهی به ۱۷ آوریل سال ۲۰۱۵ محسوب می‌شود. همچنین رشد تعداد دکل‌های حفاری آمریکا برای هفدهمین هفته متوالی افزایش یافته که طولانی‌ترین مدت افزایش در ۶ سال گذشته محسوب می‌شود. رشد شدید تعداد دکل‌های حفاری نشان می‌دهد که به زودی شاهد افزایش عظیم تولیدات نفت این کشور خواهیم بود. تولید نفت آمریکا در هفته گذاشته ۲۱ هزار بشکه افزایش یافته و به ۳۱۳/ ۹ میلیون بشکه رسیده است. تولید نفت این کشور از میانه سال ۲۰۱۶ تا کنون حدود ۱۰ درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود هر ماه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یابد و تا پایان سال به ۱۰میلیون بشکه در روز برسد. اوپک نیز در تازه‌ترین گزارش خود که هفته گذشته منتشر شد، برآورد از رشد تولیدات کشورهای غیرعضو اوپک را از ۵۸۰ هزار بشکه به ۹۵۰ هزار بشکه رسانده است که بخش مهمی از این افزایش برآورد به احتمال افزایش تولیدات آمریکا باز می‎‌گردد. در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان نفت شیل اعلام می‌کنند هزینه سربه سری تولیداتشان به ۲۰ دلار بر بشکه رسیده است، بنابراین در قیمت‌های کنونی آنها به ازای هر بشکه نفت بیش از صد درصد سود به‌دست می‌آورند. این در حالی است که در زمان شروع افت قیمت‌ها در سال ۲۰۱۴ هزینه سر به سری تولید نفت شیل حدود ۷۰ دلار بود و گفته می‌شد سال گذشته به حدود ۴۵‌دلار بر بشکه رسیده است. این روند نشان می‌دهد که تولیدکنندگان شیل به سرعت خود را با شرایط بازار تطبیق می‌دهند. یکی از عوامل رشد قیمت‌ها در هفته گذشته به کاهش ذخایر انبارهای نفتی آمریکا به۲/ ۵‌میلیون بشکه و رسیدن آن به ۵/ ۵۲۲ میلیون بشکه بوده است.