ایرنا: همزمان با ادامه تنش نفتی-گازی مینسک و مسکو، رئیس‌جمهوری بلاروس دستور اقدام برای خرید نفت از کشورهای دیگر را با هدف جایگزینی کاهش واردات نفت از روسیه صادر کرد. آلکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری بلاروس گفت که گزینه‌های جدیدی برای تامین نفت و جبران کاهش صادرات آن از سوی روسیه باید بررسی شود. خبرگزاری رسمی بلتا روز شنبه به نقل از سخنان لوکاشنکو در دیدار با ولادیمیر سماشکو، معاون نخست‌وزیر بلاروس نوشت: اوضاع نفت فاجعه‌بار نیست، اما کاهش واردات از روسیه باید با خرید نفت از کشورهای دیگر جبران شود. رئیس‌جمهوری بلاروس اعلام کرد که امکان خرید نفت از کشورهای دیگر با توجه به تجربه خریداری محموله‌های نفتی در سال‌های اخیر از طریق دریای سیاه و مدیترانه باید بررسی شود. اختلاف‌های گازی روسیه و بلاروس پس از آن مورد‌توجه‌ها رسانه‌ها قرار گرفت که اعلام شد، مینسک از پرداخت بدهی گازی ۴۲۵ میلیون دلاری خود به مسکو خودداری می‌کند. وزارت انرژی فدراسیون روسیه نیز در برابر این رویداد، برنامه کاهش فروش نفت به بلاروس را با حجم چهار میلیون تن در فصل اول سال ۲۰۱۷ (سه ماهه) به جای ۴، ۵ میلیون اعلام کرد که با انتقاد این کشور مواجه شد.

روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس به تازگی در این‌باره نوشت: بدهی گازی بلاروس به روسیه بر اثر اختلاف دو کشور در مورد بهای گاز صادراتی به‌وجود آمده و مینسک از سال ۲۰۱۵ با بهای دلخواه خود و کمتر از میزان اعلام شده از طرف روسیه، قیمت گاز را محاسبه می‌کند. وزارت انرژی بلاروس در پی کاهش صادرات نفت از طرف روسیه، هزینه ترانزیت نفت این کشور به مقاصد اروپایی از طریق خاک خود را افزایش داده و از ۲۶۷ روبل (حدود ۴ دلار) برای هر تن به ۲۸۸ روبل (حدود ۵/ ۴ دلار) رساند. روزنامه روسی نوشت: این مسائل بر روابط دو کشور که همواره بر دوستی و برادری تاکید می‌کنند، سایه انداخته است. در گزارش ماسکوفسکی کامسامولتس به نقل از کارشناسان گفته شد: هر چند اختلاف‌های روسیه و بلاروس شامل مسائل اقتصادی می‌شود، اما مینسک ممکن است در عرصه سیاسی به مسکو پشت کند. بنا بر این گزارش، بلاروس ممکن است به دنبال اقدام‌هایی در عرصه انرژی، روابط دوستانه‌تری با اتحادیه اروپا برقرار کند که به زیان روسیه خواهد بود. بلاروس نفت خریداری شده از روسیه و دیگر کشورها را در پالایشگاه‌های خود به فرآورده‌های مختلف تبدیل کرده که بخش اصلی آن صادر می‌شود و از این راه درآمد ارزی کسب می‌کند. از سوی دیگر، اواخر شهریور ماه نیز اختلاف‌نظر بر سر بهای گاز صادراتی روسیه به بلاروس سبب اعتراض کم‌سابقه الکساندر لوکاشنکو، رئیس‌جمهوری این کشور شد که اعلام کرد، هیچ فشاری را در این باره تحمل نمی‌کند.

رئیس‌جمهوری بلاروس با متهم کردن مسکو به اعمال فشار اقتصادی بر مینسک، گفت: روسیه در این زمینه فشار وارد می‌کند که سبب شده است دو کشور درباره تعیین بهای گاز به توافق نرسند. وی افزود: روسیه صادرات نفت به بلاروس را کاهش داده و ما این را به‌عنوان فشار تلقی می‌کنیم که نه من و نه بلاروسی‌ها حاضر به پذیرش این فشار نیستیم. بلاروس در جمع کشورهای برآمده از فروپاشی شوروی که سال ۱۹۹۱ رخ داد، نزدیک‌ترین روابط اقتصادی و سیاسی را با روسیه دارد و حتی سال ۱۹۹۸ توافق‌نامه تلاش برای اتحاد دو دولت را امضا کردند و همچنین تردد شهروندان روسی و بلاروسی در مرزها آزاد است.