دنیای اقتصاد: خبر کاهش عرضه نفت عربستان سعودی به آسیا، اتفاقی بود که روز گذشته نفت را با اندکی افزایش قیمت همراه کرد. با این وجود بازار نفت هنوز نسبت به اجرای کامل توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک برای کاهش تولید در شک و تردید به سر می‌برد. درواقع نشانه‌هایی از افزایش محموله‌های صادراتی از سوی تولیدکنندگانی چون عراق باعث تداوم تردیدها شده است. از دیگر سو مشاهده تحرکات تاجران اروپایی و چینی برای حضور در آسیا نیز تبدیل به عاملی برای خنثی کردن کاهش عرضه در بازار آسیا، با وجود اقدام عربستان برای کم کردن صادرات به این بازار شده است. با این حال روز گذشته قیمت نفت با اندکی بهبود همراه بود. به این ترتیب قیمت نفت برنت با رشدی ۳۱ سنتی در معاملات روز گذشته به ۹۵/ ۵۳ دلار بر بشکه رسید. نفت خام آمریکا نیز با رشدی ۲۵ سنتی با قیمت ۰۷/ ۵۱ دلار بر بشکه معامله شد. بر این اساس نفت خام برنت حدود ۴۰ درصد از رشدی که اواخر نوامبر و اوایل ژانویه به دست آورده بود را طی هفته گذشته از دست داد.

اما اطلاعیه اخیر عربستان سعودی به برخی مشتریان آسیایی خود مبنی بر کاهش فروش نفت خام به این بازار در ماه فوریه در حالی می‌توانست تبدیل به عاملی برای ایجاد تعادل در عرضه شود که هنوز بسیاری از کشورهای متعهد شده برای کاهش تولید، با اجرای کامل تعهدات خود فاصله دارند. از دیگر سو افزایش حفاری‌ها در آمریکای شمالی نیز یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که در کنار تردیدها نسبت به اجرای توافق کاهش تولید وجود دارد. این نگرانی به‌خصوص در شرایطی وجود دارد که اروپایی‌ها و برخی تجار چینی در حال حمل محموله‌هایی در حدود ۲۲ میلیون بشکه‌ از دریای شمال و آذربایجان به سمت آسیا در ماه جاری هستند. با توجه به نکات یاد شده، این سوال از سوی بسیاری از ناظران بازار مطرح است که آیا کاهش تولید برنامه‌ریزی شده از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک، توانایی بازگرداندن تعادل به بازار نفت که طی دو سال گذشته با معضل مازاد عرضه همراه بوده است را خواهد داشت؟ این سوال در شرایطی وجود دارد که معامله‌گران نیز با نگاه به روند تولید و عرضه در آمریکا، نسبت به اثرگذار بودن پیروزی اوپک در کاهش تولید و ایجاد توازن در بازار شک و تردید دارند.

به گزارش تامپسون رویترز در حال حاضر ۱۱ میلیون بشکه از نفت خام سبک دریای شمال، در راه آسیا است. این در حالی است که ۱۱ میلیون بشکه نفت خام دیگر از جمهوری آذربایجان نیز از این کشور آماده عرضه به بازارهای آسیایی هستند. توجه به بازار آسیا در حالی با تصمیم عربستان برای کاهش عرضه به این بازار در ماه فوریه همزمان شده است که معامله‌گران عقیده دارند کاهش تولید نفت از سوی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک باعث افزایش قیمت شده، اتفاقی که صادرات نفت اروپا به آسیا را به صرفه کرده است. معامله‌گران عقیده دارند بازار آسیا به نفت احتیاج دارد و اروپا نیز این ماده خام را در اختیار دارد، بنابراین در زمان رشد قیمت‌ها، صادرات نفت اروپا به آسیا فرصت خوبی به شمار می‌رود.