شانا: مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با بیان اینکه رکورد برداشت گاز در میدان گازی پارس جنوبی امسال شکسته می‌شود، گفت: تا پایان امسال ١٤٠ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت برداشت گاز از این میدان افزوده می‌شود. وی سال ٩٥ را سالی خوب برای شرکت نفت و گاز پارس به لحاظ برداشت گاز از این میدان مشترک اعلام کرد و افزود: تا امروز ٩٥ میلیون مترمکعب در روز به ظرفیت برداشت گاز از این میدان اضافه شده است که تا پایان امسال مقدار افزایش به ١٤٠ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید. مشکین‌فام حجم برداشت گاز از میدان پارس‌جنوبی در سال ٩٢ را از ١٠ فاز، ٢٨٢ میلیون مترمکعب در روز اعلام کرد که هم اکنون با انتقال گاز فاز ٢١ به شبکه سراسری این رقم به ٥٠٠ میلیون مترمکعب در روز رسیده است. تا پایان این هفته نیز با وارد مدار شدن ردیف دوم پالایشگاه فاز ٢٠، برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی به ٥١٥ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: در مجموع برای توسعه کامل میدان گازی پارس جنوبی باید ٩١ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود که از سال ٧٧ (آغاز توسعه فازهای پارس‌جنوبی) تا آذرماه امسال حدود ٧٠ میلیارد دلار از این رقم برای توسعه فازهای پارس‌جنوبی هزینه شده است. مشکین فام ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی انجام شده در آینده نیز ٢١ میلیارد دلار دیگر برای توسعه فازهای باقیمانده میدان گازی پارس جنوبی هزینه خواهد شد. مشکین‌فام گفت: چنانچه همه فازهای پارس‌جنوبی تکمیل شوند، روزانه ٢٠٠میلیون مترمکعب دیگر به ظرفیت برداشت گاز از این میدان اضافه خواهد شد. مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس تولید میعانات گازی از پارس جنوبی را تا آذرماه ٦٠٠ هزار بشکه در روز اعلام کرد که تا پایان امسال به ٦٨٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید. به گفته وی، با توسعه کامل پارس جنوبی ایران می‌تواند روزانه یک میلیون بشکه میعانات گازی، ٩ میلیون تن اتان در سال، ١٠ میلیون تن ال‌پی‌جی و پنج هزار تن گوگرد در روز برداشت کند.

وی با بیان اینکه افت فشار گاز در مخزن پارس‌جنوبی یک موضوع طبیعی است و مسوولان شرکت نفت و گاز پارس هم از قبل این موضوع را می‌دانستند، گفت: براین اساس با یک مشاور بین‌المللی فرانسوی برای طراحی تخصصی تاسیسات جلوگیری از افت فشار گاز مذاکره کرده و با این شرکت در حال همکاری هستیم. مشکین‌فام با بیان اینکه این شرکت فرانسوی توتال نیست، افزود: توتال یک پیمانکار است و شرکت فرانسوی اشاره شده مشاور بین‌المللی است که قرار است طراحی تخصصی این تاسیسات را برای شرکت نفت و گاز پارس انجام دهد. وی درباره ظرفیت برداشت گاز قطر از میدان گازی پارس جنوبی نیز گفت: براساس اطلاعات دریافتی، قطری‎ها ظرفیت ٢١ میلیارد فوت مکعبی برای برداشت گاز از این میدان مشترک دارند. وی افزود برداشت گاز قطر از میدان پارس جنوبی به بازار ال‌ان‌جی بستگی دارد؛ با این حال این کشور روزانه به‌طور میانگین ٦٠٠ میلیون مترمکعب ظرفیت برداشت دارد که ایران سال آینده به ظرفیت تولید ٦٠٠ میلیون مترمکعبی از میدان گازی پارس جنوبی خواهد رسید.