دنیای اقتصاد:‌ گمانه‌ها از کاهش پنج درصدی صادرات نفت خام ایران در ماه دسامبر در حالی مطرح است که به عقیده کارشناسان، این میزان کاهش صادرات مقطعی است. به گزارش روز گذشته رویترز به نقل از یک منبع آگاه از برنامه نفتکش‌های ایران، صادرات نفت‌خام ایران در دسامبر (ماه جاری میلادی) هشت درصد نسبت به نوامبر کاهش خواهد یافت و به کمترین میزان در پنج ماهه گذشته می‌رسد. به گفته این منبع آگاه از وضعیت صادرات ایران، صادرات نفت‌خام کشورمان در دسامبر بدون در‌نظر گرفتن میعانات به ۸۸/ ۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که در مقایسه با صادرات ۰۴/ ۲ میلیون بشکه‌ای در نوامبر، روندی کاهشی را ثبت خواهد کرد.

این منبع آگاه مدعی شده است که این کاهش صادرات از سوی ایران ممکن است نشانه وجود مشکلاتی در حفظ افزایش تولید پس از لغو تحریم‌ها از سوی ایران باشد. این ادعا اما در حالی مطرح می‌شود که عضو هیات‌ علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عقیده دارد پیش‌بینی‌هایی از این دست با توجه به تقاضا و میزان مصرف کشورهای واردکننده نفت مطرح می‌شود و عموما مقطعی هستند. مرتضی بهر‌وزی‌فر در ادامه تاکید می‌کند: بنابراین علتی از سوی ایران متوجه این میزان کاهش صادرات نمی‌شود. بهروزی‌فر در توضیح بیشتر می‌گوید: معمولا در دسامبر نیاز به ذخیره‌سازی کمتری از سوی کشورهای مصرف‌کننده نفت احساس می‌شود زیرا خریدهای ماه دسامبر برای مصرف در فصل بهار انجام می‌شود، فصلی که کمترین میزان مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی به علت گرم شدن هوا و کاهش استفاده از خودرو را دارد.

به‌طور کلی بیشترین میزان مصرف نفت و فرآورده‌های نفتی در فصل تابستان (به علت اوج گرفتن مسافرت‌ها) و فصل زمستان (سرد شدن هوا) است و تقاضای نفت در فصل‌های پاییز و بهار به شکل طبیعی کاهش پیدا می‌کند.

به این ترتیب اگرچه ایران از توافق ماه گذشته اوپک برای کاهش تولید روزانه به میزان ۲/ ۱میلیون بشکه که از ژانویه اجرا می‌شود، معاف شد و انتظار می‌رفت تولید نفت کشورمان با افزایش همراه باشد اما به نظر می‌رسد این انتظار در سال آینده محقق شود. از نگاه بهروزی‌فر «بسیار بعید است پیش‌بینی‌ها از کاهش صادرات نفت ایران در دسامبر ناشی از مشکلات فنی یا ناتوانی ایران از افزایش تولید باشد.» او در ادامه می‌گوید: شاید ایران در مقطع فعلی برای افزایش ناگهانی و چشمگیر محصولات خود آمادگی نداشته باشد اما برای حفظ سطح فعلی تولیدات یا افزایش اندک آن با مشکل خاصی همراه نیست.