دنیای اقتصاد: وین روز شنبه شاهد توافق بزرگی بین کشورهای عضو و غیرعضو اوپک بود. براساس این توافق، کشورهای خارج از سازمان کشورهای‌ صادرکننده نفت(اوپک) متعهد شدند در برابر کاهش ۲/ ۱ میلیون‌ بشکه‌ای تولید کشورهای عضو اوپک، تولید خود را ۵۵۸ بشکه کاهش دهند. از این مقدار ۳۰۰ هزار بشکه از سوی روسیه تحقق خواهد یافت و ۲۵۸ هزار بشکه نیز بین کشورهایی چون مکزیک، آذربایجان و قزاقستان تقسیم می‌شود. بر این اساس، بزرگ‌ترین‌ تولیدکنندگان نفت جهان در نیمه اول سال ۲۰۱۷ در مجموع ۷۵۸/ ۱ میلیون بشکه از عرضه جهانی نفت کم خواهند کرد و بازار گام بزرگی برای متعادل شدن و رشد قیمت نفت برخواهد داشت. در پی توافق اول که حدود دو هفته پیش بین اعضای اوپک انجام شد، قیمت نفت نزدیک ۱۵ درصد رشد را به ثبت رساند. حال با توجه به اینکه توافق با کشورهای غیرعضو اوپک در روزشنبه یعنی در تعطیلات پایان هفته بازارهای جهانی رخ داد، پیش‌بینی می‌شود امروز با بازگشایی بازارها قیمت نفت مسیر صعودی خود را ادامه دهد.

انتظار برای رشد نفت

الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی در پایان این نشست بر تاثیر توافق بین کشورهای عضو و غیر عضو اوپک بر قیمت نفت تاکید کرد. به گفته وی، توافق کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به روند تثبیت بازارهای جهانی نفت خام شتاب می‌بخشد، از نوسان‎های بازار نفت می‌کاهد و سرمایه‌های جدید را وارد صنعت نفت جهان می‎کند. نواک گفت: روسیه روزانه ٣٠٠ هزار بشکه از تولید نفت خام خود می‌کاهد و این کاهش تدریجی رخ می‌دهد و تا پایان مارس روسیه نسبت به سطح تولید خود در ماه اکتبر یعنی ١١ میلیون و ٢٤٧ هزار بشکه در روز، روزانه ٢٠٠ هزار بشکه کمتر تولید خواهد کرد. به گفته وزیر انرژی روسیه، تولید نفت خام این کشور پس از ٦ ماه به ١٠ میلیون و ٩٤٧ هزار بشکه در روز می‌رسد. نواک اعلام کرد: کشورهای عضو و غیرعضو اوپک حاضر در نشست روز شنبه وین، ٥٥ درصد از مجموع تولید نفت خام جهان را به عهده دارند و مجموع کاهش تولید نفت خام کشورهای عضو و غیرعضو اوپک حدود یک‌میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز یا حدود ٢ درصد از عرضه جهانی نفت خام خواهد بود. نواک گفت: مذاکرات میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک پس از روی کارآمدن الفالح به جای علی النعیمی، وزیر نفت پیشین عربستان نجات یافت.

آمیرتا سن، یک تحلیلگر بازار نفت نیز بر این باور است که اعضای اوپک نفت ٦٠ دلاری را هدف گرفته‌اند، به‌طوری که انتظار می‌رود قیمت‎های بالای این سطح، دوباره شرایط را برای بازگشت تولیدکنندگان رقیب فراهم کند. تحلیلگر انرژی اسپکتس گفت: در حالی که برخی تولیدکنندگان کاهش تولید طبیعی دارند، کاهش تولید از سوی روسیه، قزاقستان و عمان واقعی به نظر می‌آید؛ روسیه و قزاقستان از آن دسته کشورهایی بودند که انتظار می‌رفت تولید آنها سال آینده میلادی ٤٠٠ هزار بشکه افزایش یابد. عمان اعلام کرده روزانه ٤٥ هزار بشکه از تولید نفت خام خود می‌کاهد و قزاقستان نیز متعهد به کاهش٢٠ هزار بشکه تولیدات خود شده است.

تشکیل کمیته نظارت بر تولید

در نشست روز شنبه، بزرگان نفتی همچنین تصمیم گرفتند، کمیته ویژه‌ای برای رصد میزان تولید کشورهای حاضر در توافق تشکیل دهند. وزیر انرژی قطر گفت: اوپک یک کمیته عالی رتبه را برای رصد میزان تولید نفت اعضایش ایجاد می‌کند. محمد بن صالح السدا، وزیر انرژی قطر که رئیس دوره‌ای کنونی اوپک نیز است، خبر از تشکیل یک کمیته عالی رتبه از سوی اوپک برای رصد میزان تولید نفت کشورهای عضو داده است. به گفته وی، در نشست ۱۷۱ اوپک، کشورهای عضو یک کمیته عالی رتبه ایجاد کردند که وظیفه دارد پیشنهاد‌های خود در زمینه اجرای سطح جدید تولید کشورهای عضو را ارائه کند و همچنین چارچوبی برای رایزنی‌های سطح بالا بین اوپک و کشورهای غیراوپک ایجاد کند. وزیر انرژی قطر معتقد است: «کشورهای عضو و غیرعضو اوپک باید نهادی در زمینه همکاری‌ها در بازار نفت ایجاد کنند. چراکه مبنای همکاری بین اوپک و کشورهای غیرعضو این سازمان به مکانیزم تصمیم‌سازی در بازار نفت کمک می‌کند.» همچنین بر‌اساس بیانیه پایانی این نشست، دو کشور غیر‌عضو اوپک که در نشست روز شنبه حضور یافته‌اند به کمیته نظارت وزارتی اوپک متشکل از وزیران نفت خواهند پیوست. ریاست این کمیته با کویت و ریاست علی‌البدل آن با فدراسیون روسیه خواهد بود و با کمک دبیرخانه اوپک فعالیت خواهد کرد.

کشورهای جمهوری آذربایجان، پادشاهی بحرین، برونئی دارالسلام، گینه استوایی، قزاقستان، مالزی، مکزیک، سلطان‌نشین عمان، فدراسیون روسیه، جمهوری سودان و جمهوری سودان جنوبی به‌صورت داوطلبانه یا از طریق کاهش مدیریت شده، به کاهش تولید نفت خود متعهد شدند. کشورهای یاد شده بر این اساس پیشنهاد کردند که تولید نفت خود را با در نظر گرفتن شرایط و دورنمای عمومی حاکم بر بازار، از اول ژانویه ٢٠١٧ به مدت ٦ ماه که برای یک دوره ٦ماهه دیگر نیز قابل تمدید است، تنظیم کنند.خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان نیز در این نشست اعلام کرد که عربستان شاید تولید نفت خام خود را بیشتر از توافق انجام شده در نشست ١٧١ اوپک (روزانه ٤٨٦ هزار بشکه)، کاهش دهد.