سیگنال مثبت زنگنه به نشست اوپک

دنیای اقتصاد: نفت روز گذشته را در انتظار روشن شدن نتایج انتخابات آمریکا با اندکی افزایش قیمت و ثبات گذراند، هرچند به گفته فعالان بازار این انتظار با امیدواری به پیروزی هیلاری کلینتون همراه بود. بر‌اساس آخرین نظرسنجی‌ها، موقعیت هیلاری کلینتون بهتر از دونالد ترامپ است و پیروزی او نویدبخش ثبات و شفافیت بیشتر برای سرمایه‌گذاران در بازارها است. بر این اساس قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه ژانویه روز گذشته با تغییراتی اندک (تا ساعت ۱۶ به وقت تهران) روی قیمت ۱۰/ ۴۶ در هر بشکه ایستادگی کرد. نفت خام آمریکا نیز اگرچه در طول معاملات در ساعت‌هایی با رشد همراه بود، اما در پایان معاملات با کاهشی ۱۶ سنتی روی قیمت ۷۳/ ۴۴ دلار در هر بشکه باقی ماند.

در کنار خوش‌بینی بازار نفت نسبت به پیروزی هیلاری کلینتون که دستکم از ریزش بیش از اندازه قیمت‌ها پیشگیری کرد، چین عامل دیگری بود که بر بازار نفت اثر منفی داشت. به گزارش رویترز داد‌ه‌های نفتی چین که در روز گذشته منتشر شده‌اند، حکایت از آن دارند که اگرچه واردات نفت چین همچنان در سطحی بالا قرار دارد اما در ماه اکتبر با کاهش همراه بوده است. چین به‌عنوان بزرگترین واردکننده نفت در دنیا، در اکتبر ۷۸/ ۶ میلیون بشکه نفت وارد کرده که نسبت به ماه قبل از آن ۹/ ۱۲ درصد کاهش داشته است که کمترین سطح واردات چین در یک سال گذشته ارزیابی می‌شود. در حال حاضر قیمت هر دو شاخص نفتی هنوز نسبت به یک هفته قبل ۳/ ۵ درصد پایین‌تر است، اما نسبت به پایین‌ترین رقم‌های ۶ هفته اخیر که روز جمعه به ثبت رسید، بالاتر رفته است.

اما موضوعی که این روزها بیش از هر اتفاق دیگری بازار نفت را چشم‌انتظار خود نگه داشته است، دستیابی اوپک به یک توافق برای کاهش تولید است. بر این اساس اگرچه اختلافاتی میان اعضای اوپک باعث شد تا بازار نفت هفته گذشته روندی نزولی داشته باشد، وزیر نفت کشورمان به طرح فریز نفتی «مثبت» فکر می‌کند. بر این اساس بیژن زنگنه روز گذشته در حاشیه امضای موافقتنامه اصولی طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی با مشارکت شرکت‌های پتروپارس، توتال و شرکت ملی نفت چین (سی‎ان‎پی‎سی)، در جمع خبرنگاران گفت: به مذاکرات بدبین نیستم. زنگنه در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا نشست ٣٠ نوامبر وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) مهلت پایانی برای تصمیم‌گیری درباره کاهش تولید نفت اعضای این سازمان است، گفت: به مذاکرات در این نشست بدبین نیستم. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به ادعاهای متناقض درباره فریز نفتی، انتظار دارید سرانجام این مساله چه باشد، گفت: این موضوع با مصاحبه حل نمی‌شود، باید در این باره صحبت کرد.

وزیر نفت درباره اینکه آیا احتمال اجرا نشدن طرح فریز نفتی وجود دارد، افزود: باید صبر کرد؛ من مثبت فکر می‌کنم. او در ادامه گفت: نشست ماه نوامبر اوپک پایان اجرای توافق الجزایر نیست و در صورتی که در این نشست به توافق نرسیم باز هم می‌توان روی اجرای توافق کار کرد. اوپک قرار است روز ۳۰ نوامبر نشستی داشته باشد تا در آن به‌صورت رسمی طرح کاهش تولید خود را نهایی کند، اما تعدادی از اعضای اوپک خواستار مستثنی شدن از طرح کاهش تولید شده‌اند. تردیدهایی نیز درخصوص پیوستن روسیه، به‌عنوان بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده نفت غیر عضو به این طرح مطرح شده است. با این وجود باید دید نتایج انتخابات آمریکا و خوش‌بینی که به نشست ۳۰ نوامبر وجود دارد بازار نفت را به کدام سمت هدایت خواهد کرد.