بازار نفت بعد از انتخابات آمریکا

دنیای اقتصاد: هیلاری کلینتون یا دونالد ترامپ؛ انتخاب کدام یک از این دو نامزد ریاست‌ جمهوری می‌تواند به نفع آینده بازار نفت باشد؟ این سوالی است که پاسخ به آن امروز و بعد از برگزاری انتخابات مشخص خواهد شد، انتخاباتی که حتی نتایج نظرسنجی‌ها و رقابت‌های تبلیغاتی آن نیز می‌توانست بر مسیر بازارها اثرگذار باشد. اما زمانی ‌که کارزار انتخاباتی تمام شود، این شایعات و گمانه‌زنی‌ها نیستند که بر بازار نفت اثر خواهد گذاشت بلکه سیاست‌هایی بر بازار طلای سیاه اثرگذار خواهند بود که از سوی هر کدام از دو نامزد دموکرات یا جمهوری‌خواه پیاده خواهند شد.

دونالد ترامپ که در هفته آخر پیش از انتخابات توانست با تکیه بر گزارش اف‌بی‌آی در باره ایمیل‌های کلینتون فاصله ۱۱ درصدی خود با نامزد دموکرات‌ها را کم کند، فردی است که گفته می‌شود با روی کار آمدن او محدودیت حفاری‌ در زمین‌های فدرال به منظور مستقل شدن تامین انرژی آمریکا از خارج، از بین خواهد رفت. با این حال به نظر می‌رسد ترامپ نامزدی است که به دلیل سوابق تجاری، احتمالا سیاست‌هایی به نفع بازار نفت خواهد داشت. در مقابل تحلیلگران عقیده دارند هیلاری کلینتون که ادامه دهنده راه اوباما شناخته می‌شود، قصد دارد آمریکا را به یک «ابر قدرت انرژی پاک» تبدیل کند. با این حال افزایش قیمت نفت نیز برای این رئیس‌جمهور احتمالی آمریکا مورد نیاز خواهد بود. در این میان برخی کارشناسان عقیده دارند سیاست‌های کلینتون به سمت بالا نگه داشتن قیمت‌ها نسبت به آنچه ترامپ مد نظر دارد، متمایل است. به این ترتیب آنها که دارایی‌های نفتی خود را نگاه داشته‌اند سود خواهند برد و مصرف‌کنندگان نفت زیان خواهند دید. کلینتون در برنامه‌های تبلیغاتی خود تاکید کرده بود برای کاهش مصرف نفت آمریکا تا یک سوم، قصد دارد سوخت‌های پاک را تا ۱۰ سال آینده گسترش دهد. برای پیاده‌سازی چنین تصمیمی طبیعتا میزان حفاری‌ها باید با کاهش همراه شوند، درست بر خلاف چیزی که ترامپ در سر دارد. کلینتون در راستای سیاست‌های خود در صورت روی کار آمدن، مالیات شرکت‌های نفت و گاز طبیعی که در زمینه تحقیق پژوهش برای انرژی پاک فعالیت داشته باشند را کاهش خواهد داد. بر این اساس در حالی که سیاست‌های مبتنی بر انرژی‌های پاک هیلاری کلینتون می‌تواند قیمت نفت را کاهش دهد و انرژی پاک را در آمریکا نهادینه کند، ترامپ وعده «استقلال کامل در تامین انرژی» را برای هواداران خود مطرح می‌کند. ترامپ که ممکن است در پایان امروز رئیس‌جمهور میلیاردر آمریکا باشد، در عین حال به انرژی‌های تجدیدپذیر نیز پایبند است و عقیده دارد «می‌توان تمام اشکال انرژی را در کنار یکدیگر مصرف کرد.» ترامپ همچنین عنوان کرده است از درآمدهای تولید انرژی می‌توان برای ساخت زیرساخت‌های عمومی و مدارس استفاده کرد. کارشناسان در تحلیل‌های خود عنوان می‌کنند که در صورت پیروزی ترامپ، عرضه نفت افزایش خواهد یافت و در پی آن قیمت نفت با فشار همراه خواهد شد. کارشناسان همچنین عقیده دارند پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا به معنای لغو محدودیت در تولید انرژی در آمریکا و در نتیجه گسترش تولید نفت و گاز طبیعی در این کشور است. ترامپ همچنین قصد دارد در صورت روی کار آمدن خط لوله نفت کیستون که اواخر سال گذشته از طرف دولت اوباما ساخت آن متوقف شد را از سر بگیرد. ترامپ به‌طور کلی قصد دارد از مقرراتی که در بخش انرژی وجود دارد خلاصی پیدا کند تا به این ترتیب سوخت‌ فسیلی در دسترس همگان باشد.

اما آنگونه که کارشناسان تاکید دارند، کلینتون و ترامپ کاندیداهایی بوده‌اند که در طول تاریخ مبارزات انتخاباتی آمریکا کمتر روی مسائل صنعت نفت مانور داده‌اند و بیشتر وقت خود را صرف مسائل مربوط به مهاجرت، مسائل اجتماعی، سیاسی و بهداشتی کرده‌اند.

همین اتفاق می‌تواند چشم‌اندازها در رابطه با آینده نفت بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را در هاله‌ای از ابهام فرو برد. هرچند بر اساس پیش‌بینی یک بانک ژاپنی، در صورت پیروزی نامزد حزب دموکرات در انتخابات آمریکا، قیمت نفت از افزایشی چشمگیر برخوردار خواهد شد. بر اساس انتظار بانک ژاپنی نومورا، پیروزی هیلاری کلینتون در انتخابات ۸ نوامبر می‎تواند کمک کند قیمت کالاهای پرخطر، همچون نفت خام، به شدت افزایش یابد. این در حالی است که فعالان بازار عقیده دارند پیروزی دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا، در انتخابات ریاست جمهوری منجر به کاهش قیمت نفت خواهد شد، زیرا او از سیاست افزایش تولید نفت داخلی این کشور حمایت خواهد کرد. در کنار این پیش‌بینی بانک فرانسوی سوسیته ژنرال نیز اعلام کرده است با توجه به استمرار عرضه مازاد نفت، نتیجه انتخابات آمریکا تاثیر چندانی بر قیمت این کالا نخواهد داشت بلکه تحولات اوپک اثرگذاری بیشتری در قیمت نفت خواهد داشت. طبق اعلام این بانک فرانسوی، احتمال توافق تولیدکنندگان نفت عضو و غیر عضو اوپک درباره کاهش تولید، نقشی مهمتر در افزایش قیمت این کالا خواهد داشت. حال با تمام این تفاسیر باید دید با پایان یافتن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازار نفت چه واکنشی به رئیس‌جمهور جدید آمریکا نشان خواهد داد؟