دنیای اقتصاد: بهای نفت روز گذشته برای چهارمین روز متوالی کاهش یافت و به زیر کف یک ماهه خود رسید. برآوردهای اولیه از رشد موجودی انبارهای نفتی آمریکا دلیل کاهش قیمت نفت در روز گذشته محسوب می‌شود. با این حال نگرانی از موفقیت اوپک برای رسیدن به توافق نهایی، مهم‌ترین عامل شروع سیر نزولی قیمت‌ها در روزهای اخیر است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، روز گذشته بهای نفت خام آمریکا(نفت شاخص بازار نیویورک) تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) نسبت به آخرین قیمت معامله شده در روز سه‌شنبه، ۸۰ سنت افت قیمتی را تجربه کرد و به ۸۸/ ۴۵ دلار بر بشکه رسید. برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز با کاهش ۷۶ سنتی در قیمت ۳۸/ ۴۷ دلار بر بشکه معامله شد. همچنین بر‌اساس آخرین به‌روز‌رسانی سایت رسمی دبیرخانه اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز سه‌شنبه ۳/ ۱ دلار کاهش یافت و به ۵۳/ ۴۴ دلار بر بشکه رسید.

موجودی انبارهای نفتی آمریکا

قیمت نفت در دو روز معاملاتی ابتدایی هفته جاری در بازارهای بین‌المللی افت‌های شدیدی را تجربه کرد، به‌طوری‌که کاهش قیمت نفت در روز سه‌شنبه بیشترین افت روزانه طی یک ماه اخیر بوده است. آنچه که موجب وارد شدن شوک به بازار نفت در دو روز گذشته شد، آمار مربوط به موجودی انبارهای نفتی آمریکا بود که توسط موسسه نفت آمریکا (API) منتشر شد. به گزارش این موسسه، موجودی انبارهای نفت خام آمریکا هفته گذشته (منتهی به ۲۸ سپتامبر) ۳/ ۹ میلیون بشکه افزایش یافته است، این خبر به‌شدت برای بازار نفت شوک‌آور بود، چراکه موجودی انبارهای نفتی آمریکا طی هفته‌های اخیر مدام کاهش یافته و حال افزایش موجودی‌ها بسیار برای بازار غیر‌منتظره است. در واقع از ۹ هفته منتهی به ۲۱ سپتامبر، ۸ هفته موجودی انبارها کاهش یافته است و تنها در یک هفته آن هم به شکل بسیار اندکی حجم ذخایر انبارها افزایش داشته است. حال افزایش موجودی انبارها آن هم در سطحی که API مدعی شده است، برای بازار نگران‌کننده است، چراکه نشان از تداوم مازاد عرضه در بازار نفت دارد. با این حال به نظر می‌رسد تحت تاثیر فضای حاکم بر بازار بعد از نشست نمایندگان هیات‌عامل اوپک در روز جمعه، معامله‌گران بیش از حد به این خبر واکنش نشان داده‌اند. چراکه به تجربه ثابت شده است آماری که از سوی API منتشر می‌شود غالبا با آمار رسمی که از سوی اداره اطلاعات انرژی منتشر می‌شود اختلاف زیادی دارد. آمار رسمی موجودی انبارها شامگاه چهارشنبه هر هفته از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) منتشر می‌شود که در زمان تنظیم این گزارش هنوز انتشار نیافته است. اما API موسسه خصوصی است که دارای تعداد محدودی عضو است، بنابراین جامعه آماری این موسسه کوچک‌تر از EIA بوده و از دقت کمتری برخوردار است.

در این بین منابع دیگری نیز به برآورد حجم ذخایر انبارهای نفتی آمریکا به‌عنوان یک عامل اثرگذار بر قیمت‌ها می‌پردازند. به‌طور مثال، بلومبرگ اعلام کرده که موجودی انبارهای نفتی آمریکا در هفته گذشته ۵/ ۱ میلیون بشکه افزایش یافته است.از سویی افزایش موجودی انبارهای نفت خام در فصل کنونی چندان دور از انتظار نیست. چراکه در حال حاضر، فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه‌ها در بسیاری از نقاط جهان از جمله آمریکا آغاز شده است. آمار API از رشد موجودی انبارهای نفت‌خام هرچند در سطح بسیار بالایی قرار دارد، اما با در نظر گرفتن برآوردهای این موسسه از موجودی بنزین(کاهش ۶/ ۳ میلیون بشکه‌ای) و فرآورده‌های تقطیری(کاهش ۱/ ۳ میلیون بشکه‌ای) مشاهده می‌شود که تغییر در موجودی انبارهای نفت‌خام و فرآورده‌های نفتی با واقعیت کاهش فعالیت پالایشگاه‌ها همخوانی دارد.

بنابراین، به نظر می‌رسد بازار نفت همچنان تحت تاثیر اخبار رسیده از اوپک است. اوپک حدود یک ماه پیش در جلسه‌ای در الجزایر به توافقی مقدماتی بر سر کاهش تولید دست یافت. در این توافق به‌طور تلویحی با افزایش تولید نفت سه کشور ایران، نیجریه و لیبی موافقت شد و همچنین اعلام شد که اوپک تولید خود را به سطح ۵/ ۳۲ تا ۳۳ میلیون بشکه در روز خواهد رساند. با این حال به نظر می‌رسد همچنان اختلافات بر سر سهمیه اعضا و اینکه هر کشور تولیدات خود را در چه سطحی نگه دارد، در سطح بالایی قرار دارد. بی‌نتیجه بودن نشست کمیته ویژه که شامل اعضای هیات‌عامل اوپک نیز است، در روز جمعه به بدبینی‌ها دامن زده است. به‌طوری‌که ریک اسپونر، تحلیلگر ارشد بازار نفت به رویترز می‌گوید:«به نظر می‌رسد کسانی که به حصول توافق در اوپک امید بسته بودند، امید خود را از دست داده‌اند. از این رو، معاملات در بازار آتی در موقعیت خرید (انتظار برای رشد قیمت) در حال کاهش است.» نشست عادی اوپک در آخرین روز از ماه میلادی جاری برگزار خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود معامله‌گران در بازار نفت تا برگزاری این نشست به اخبار رسیده از اوپک واکنش نشان دهند.