گروه بنگاه‌ها- مهتاب رحمتعلی: مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر گفت: در صورت افزایش قیمت خوراک‌های صنعت پتروشیمی به‌خصوص مایعات، این‌گونه واحدها از سوددهی معقول خارج و برخی مجتمع‌ها به سمت زیان‌دهی سوق داده خواهند شد. محمد احتیاطی تاکید کرد: قیمت تعیین شده برای گاز شیرین (متان) از قیمت رقبای منطقه و حتی آمریکا بالاتر و قیمت ابلاغی اخیر برای اتان هم طوری فرمول‌سازی شده است که با روح مصوبه قانونی مغایر است. وی ادامه داد: طبق مصوبه قانون تنظیم مقررات مالی دولت، قیمت خوراک باید براساس میانگین وزنی سایر مصارف داخلی، واردات و صادرات جذابیت سرمایه‌گذاری برای توسعه صنعت پتروشیمی و قابلیت رقابت‌پذیری تعیین شود و این مبنای تعیین قیمت طبق مصوبه قانونی شامل (گاز غنی، ترش، شیرین و اتان) است.

احتیاطی افزود: با این وجود، ضرایبی از قیمت خوراک و محصول در واحدهای الفینی با کسر عددی با پایه نامشخص تعیین شده که قیمت تمام شده خوراک اتان را از قیمت جهانی آن بالاتر و قدرت رقابت‌پذیری پتروشیمی‌های الفینی را به شدت کاهش خواهد داد. وی با بیان اینکه این شرایط قطعا موجب تضعیف جاذبه سرمایه‌گذاری و مانع توسعه اشتغال در این‌گونه طرح‌ها می‌شود، تصریح کرد: تعدادی از صاحبان سرمایه در بخش خصوصی از تداوم سرمایه‌گذاری در این‌گونه مجتمع‌ها، در شرف انصراف قرار گرفته‌اند. مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرکبیر در ادامه به عملکرد این شرکت در نیمه اول سال پرداخت و گفت: در حالی شاهد افزایش ۳۶ درصدی پیش‌بینی سود این شرکت در این دوره بودیم که حاشیه سود عملیاتی شرکت ۷۰درصد افزایش داشته و مجموع تولیدات شرکت در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۶ درصد رشد را تجربه کرده است. به گفته وی، مجموع تولید واحدهای پلیمری در نیمه اول امسال ۲۱۵هزار تن ثبت شده؛ در صورتی که در دوره مشابه سال قبل ۱۹۸هزار تن بوده که رشدی معادل ۵/ ۸ درصد را نشان می‌دهد. احتیاطی در ادامه اضافه کرد: بهره‌وری کل عوامل تولید شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل ۹۷ درصد افزایش، اما نسبت به بودجه امسال ۳۲درصد کاهش دارد. وی تاکید کرد: دریافت اتان در دوره مزبور نسبت به دوره قبل ۱۰۵ درصد افزایش داشته که بر این اساس از ۳۸ هزار تن به ۷۸ هزار تن در نیمه اول امسال رسیده است. وی تصریح کرد: با توجه به دریافت اتان بیشتر در نیمه اول امسال و افزایش تولیدات و کاهش توقفات، قیمت تمام‌شده محصولات کاهش یافته است.

مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر گفت: مجموع توقفات واحد الفین در این دوره کاهش چشمگیر داشته؛ به‌طوری‌که از یک‌هزار و ۸۵۰ ساعت به ۱۹۶ساعت رسیده است. وی همچنین توقفات واحدی پلیمری را با کاهش ۶۰۰ ساعتی نسبت به دوره مشابه سال قبل اعلام کرد. احتیاطی در ادامه با اشاره به اینکه قیمت فروش محصولات ثابت بوده، گفت: فروش ریالی نیمه اول ۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل ۲۷ درصد افزایش و فروش تناژی آن ۴۶ درصد افزایش را شاهد بوده است. مدیرعامل پتروشیمی امیرکبیر با اشاره به ترازنامه شرکت گفت: دوره وصول مطالبات نیز نسبت به بودجه کاهش ۳۳ روزه و نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش ۲۵ روز را تجربه کرده است. وی دوره گردش کالا و مواد را نسبت به دوره مشابه سال قبل دارای کاهش ۱۱ روزه دانست و افزود: این دوره نسبت به بودجه افزایش ۲۱ روزه را نشان می‌دهد.احتیاطی در پایان افزود: نسبت بازده حقوق صاحبان سهام شرکت افزایش ۷۰ درصدی نسبت به بودجه سالانه را نشان می‌دهد.