دنیای اقتصاد: عربستان سعودی از مسکو برای پیوستن به مذاکرات نفتی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درباره محدود کردن سطح تولید به منظور بازگرداندن توازن و ثبات به بازار، دعوت کرده است. بر همین اساس روز گذشته خالد‌الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی با اعلام این خبر تاکید کرد که از الکساندر نواک، همتای روس خود، برای شرکت در نشست وزیران نفت ٦ کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس در ریاض دعوت کرده است. به گزارش رویترز الفالح در این زمینه گفته است: روسیه یکی از بزرگ‌ترین‌ تولیدکنندگان نفت دنیا و به تبع آن یکی از اثرگذارترین کشورها در ایجاد ثبات در بازار نفت است. این نشست روز گذشته برگزار شد. الفالح در ادامه گفت: به عنوان نشانه‌ای آشکار از تمایل مسکو برای ادامه همکاری و هماهنگی با کشورهای تولیدکننده و صادرکننده نفت برای ایجاد ثبات بیشتر در بازار نفت، الکساندر نواک از این دعوت استقبال کرده است. نواک روز جمعه اعلام کرده بود «طرح‌هایی» را برای ارائه در جلسه ریاض آماده کرده است.

الفالح دعوت از وزیر انرژی روسیه را بخشی از تلاش‎ها برای همکاری کشورهای عضو و غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به منظور ایجاد ثبات در بازار نفت، عنوان کرد. در همین راستا وزیر انرژی روسیه با وزرای نفت عربستان سعودی، کویت، بحرین، قطر و امارات متحده عربی در دفتر دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس ملاقات داشتند. همچنین روز گذشته الکساندر نواک دیدارهایی جداگانه با وزرای کشورهای یاد شده داشته است. عمان تنها کشوری بود که در دیدار اعضای شورای همکاری خلیج فارس حضور نداشت. انس خالد الصالح، وزیر دارایی و سرپرست وزارت نفت کویت روز گذشته با اشاره به نشست وزرای نفت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس در ریاض با حضور وزیر انرژی روسیه گفت: تلاش‌هایی جدی برای برقراری توازن در قیمت‌ها در سطحی که هم به نفع تولیدکنندگان و هم به نفع مصرف‌کنندگان باشد، صورت گرفته است. او همچنین پیش‌بینی کرد که قیمت‌های نفت در ١٥ ماه آینده بین ٥٠ تا ٦٠ دلار برای هر بشکه در نوسان باشد.

اما خالد الفالح در آغاز نشست شورای همکاری خلیج فارس گفت: بازار نفت در مسیر بازگشت به تعادل قرار دارد. او همچنین تاکید کرد: به علت پایین بودن قیمت نفت خام، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با فشار زیادی روبرو هستند. الفالح در سخنان خود تاکید کرد که به همراه روسیه و دیگر تولیدکنندگان نفت خام، برای ایجاد ثبات و تعادل در بازار در تلاش هستند. تلاش‌ها از سوی عربستان‌سعودی برای دستیابی به توافق همه‌جانبه میان تولیدکنندگان عضو و غیر‌عضو اوپک (به خصوص روسیه) به منظور کنترل بازار در حالی است که در جنبه‌ای دیگر، نیکلاس مادورو به همراه وزیر نفت او در حال تلاش برای جلب مشارکت تولیدکنندگان نفت برای اجرای هرچه سریع‌تر طرح توقف تولیدات نفتی هستند. در صحنه این تلاش در حالی‌که الفالح خواستار حضور روسیه در بحث‌های کاهش تولید است، ونزوئلا نیز بحث حضور ایالات متحده آمریکا در نشست‌های اوپک را به عنوان یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت در دنیا مطرح می‌کند. اگرچه آمریکا تا‌کنون در رابطه با طرح کاهش تولید نفت اظهار‌نظری نکرده است، اما وزیر انرژی روسیه اظهار کرده است: مسکو به عنوان تولیدکننده عمده نفت در جهان، انتظار دارد که اعضای اوپک درباره تثبیت سطح تولید نفت به تفاهم برسند. نواک در حالی این خواسته را مطرح می‌کند که به تازگی رکورد تولید نفت خام از سال ۱۹۹۱ به این سو را شکسته است. وزیر نفت کشورمان نیز روز گذشته در حاشیه «همایش بررسی الزامات و چالش‌های قراردادهای مشارکت و ابزارهای مالی سرمایه‌گذاری در صنعت نفت» گفت: با توجه به اینکه اوپک به چارچوب توافق رسیده است باید تلاش شود غیراوپکی‌ها نیز برای کاهش تولید نفت با یکدیگر به توافق برسند. بیژن زنگنه، در جمع خبرنگاران درباره انتظارش از دیدار و گفت‌وگوهای وزیران انرژی روسیه و عربستان درباره بازار نفت اظهار کرد: امیدواریم دو طرف بتوانند به تفاهم برسند و کشورهای غیرعضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه با اعضای این سازمان همراهی کنند.

وزیر نفت درباره اینکه آیا در نشست عادی ٣٠ نوامبر (١٠ آذرماه) اعضای اوپک در وین، روسیه شرکت می‌کند، گفت: نوامبر نشست عادی اوپک با حضور وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو در محل دبیرخانه دائمی این سازمان برگزار می‌شود و روسیه در این نشست حضور نخواهد داشت. نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا نیز روز شنبه (اول آبان ماه) در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، گفت که کشورهای تولید کننده نفت عضو و غیر عضو اوپک به دستیابی به توافق برای محدود کردن تولید، بسیار نزدیک شده‌اند.