نفت اسلحه نیست

دنیای اقتصاد: دومین روز از نشست مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) در الجزایر در حالی سپری شد که وزیر نفت کشورمان در نخستین نشست تخصصی این مجمع گفت نفت یک اسلحه نیست و نباید از آن برای آسیب رساندن به رقبا و تحقق اهداف سیاسی استفاده کرد. بیژن زنگنه در ادامه تاکید کرد: متاسفم که بگویم برخی، قیمت‌های نفت را تا سطحی پایین آورده‌اند که به منافع دیگر تولیدکنندگان آسیب رسانده است.

سخنان صریح وزیر نفت در رابطه با استفاده ابزاری از نفت برای حکمرانی قدرت در حالی در این نشست مطرح شد که کشورهای مسبب افت قیمت نفت، با متقبل شدن زیان‌های مالی ناشی از افت قیمت‌ها، به منظور کنترل سطح تولیدات برای اجرای طرح فریز نفتی تلاش دارند. این تلاش در شرایطی وجود دارد که تولیدات سردمداران طرح فریز نفتی در بیشترین سطح خود قرار دارد، با این وجود این انتظار از سوی آنها وجود دارد که کشورهایی مانند ایران که به تازگی قادر به افزایش تولید شده‌اند، تولیدات خود را پیش از رسیدن به نقطه مطلوب متوقف کنند.

اما زنگنه، روز گذشته در مرکز همایش‌های بین‌المللی الجزیره و در سالن عبدالطلیف رهال در نخستین نشست تخصصی مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) ضمن قدردانی از نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی و معادن الجزایر و همچنین مردم الجزایر درباره چالش‌های جاری بازار نفت، گفت: هم‌اکنون تداوم قیمت‌های پایین نفت مهم‌ترین‌ موضوعی است که بازار با آن روبه‌رو‌ شده و قیمت‌های پایین تاکنون آثار منفی را به بار آورده است و در آینده نیز به بار خواهد آورد. وی اظهار کرد: آثار منفی در میان‌مدت و بلندمدت، بر سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت تولید مشخص می‌شود و به منافع هر دو گروه تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان آسیب می‌رساند.وزیر نفت در ادامه سخنرانی خود با بیان اینکه قیمتی عادلانه است که بتواند سرمایه‌گذاری و توسعه ظرفیت تولید را شتاب بخشد، ضروری است، تصریح کرد: افزایش ظرفیت تولید می‌تواند وابستگی مصرف‌کنندگان را به یک یا دو تولیدکننده کاهش دهد. به گفته او، این موضوع درباره افزایش ظرفیت تولید گاز طبیعی نیز صادق است.

غیر‌سیاسی کردن بازار نفت

زنگنه در ادامه این سخنرانی اظهار کرد: موضوع مهم دیگری که در این باره مطرح است موضوع غیر‌سیاسی کردن بازار نفت و کنار گذاشتن استفاده از نفت به‌عنوان یک اسلحه، به هر منظور و تحت هر عنوان است. وی با بیان اینکه ما باید به این نکته اذعان کنیم که نفت یک اسلحه نیست و نباید از آن برای آسیب رساندن به رقبا و تحقق اهداف سیاسی استفاده کرد، یادآور شد: متاسفم که بگویم برخی، قیمت‌های نفت را تا سطحی پایین آورده‌اند که به منافع دیگر تولیدکنندگان آسیب رسانده است. وزیر نفت افزود: آنان از نفت به‌عنوان یک سلاح استفاده کرده‌اند تا برای دیگر تولیدکنندگان ناآرامی‌های اجتماعی و سیاسی و مشقت اقتصادی ایجاد کنند.

ضرورت همکاری جهانیان برای محیط زیست

زنگنه، چالش دیگر بازار نفت را سیاست‌ها و اقدام‌های تبعیض‌آمیزی دانست که از سوی برخی بلوک‌های مصرف‌کننده برای دادن یارانه به مصرف زغال‌سنگ با وجود سهمیه CO۲ آن و همچنین مالیات بستن بر نفت یا حتی گاز ایجاد شده است و افزود: هرچند که این ٢ با محیط‌زیست سازگارتر هستند، اما آنها در تخصیص صحیح منابع به سمت محیط زیست پاک‌تر، اخلال ایجاد کرده‌اند. وزیر نفت ادامه داد: ما از مجمع بین‌المللی انرژی و دبیرکل جدید آن می‌خواهیم که به سطحی فراتر از مشارکت در آمار و تبادل اطلاعات حرکت کنند و به اقدام دست زده و گفت‌وگوها را به سطح مسائل سیاستی و هر کاری میان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای امنیت عرضه و تقاضا و محیط‌زیست پاک‌تر ارتقا دهد. وی یادآور شد: در این جایگاه باید بگویم که تصویب توافق نشست تغییرات اقلیمی پاریس (COP٢١) و اجرای تعهدهای کشورهای درحال توسعه به همکاری کشورهای توسعه‌یافته در زمینه انتقال فناوری و کمک‌های آنها نیازمند است تا بتوان به اهداف جهانی محیط‌زیست دست یافت.

حمایت کامل ایران از تثبیت بازار نفت

وزیر نفت با بیان اینکه ما همواره از اقداماتی که در تاریخ سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تثبیت بازار نفت اتخاذ شده است حمایت کرده‌ایم و در هر زمان دیگری که نیاز باشد چنین خواهیم کرد، افزود: ما به همکاری همه صادرکنندگان غیرعضو اوپک برای مشارکت در تلاش‌های اوپک برای تثبیت بازار خوشامد می‌گوییم. وزیر نفت پیش از برگزاری سخنرانی خود در گفت‌وگویی با خبرنگاران راهکار میان‌مدت و درازمدت بازگرداندن ثبات به بازار نفت را احیای سهمیه‌بندی اوپک اعلام و تاکید کرده بود «چاره‌ای جز این نیست».

زنگنه با بیان اینکه ما همیشه طرفدار ایفای نقش اوپک در بازار نفت بودیم، به خبرنگاران گفت: عده‌ای در ٢ سال گذشته اوپک را از کار انداختند و در عمل این سازمان به یک مجمع بدل شده است درحالی‌که اوپک باید برای درآمد پایدار و حداکثر کردن درآمد اعضایش اقدام‌هایی انجام دهد اما متاسفانه در عمل، این نهاد بین‌المللی اثرگذاری خود را از دست داده است. وی درباره اینکه آیا عربستان پیشنهادی برای تثبیت تولید نفت ایران در سطح سه میلیون و ٦٠٠ هزار بشکه در روز داده است، اظهار کرد: این کشور به‌طور رسمی به ما پیشنهادی نداده است. وزیر نفت با تاکید براینکه ما برای شرکت در مجمع بین‌المللی انرژی در الجزایر شرکت کرده‌ایم نه برای نشست اوپک، تصریح کرد: فرصتی هم برای گفت‌وگو در نشست مشورتی اوپک در الجزایر فراهم شده است. زنگنه اما در ادامه سخنرانی خود هدف اصلی ایران را حفظ سهم خود در بازارهای جهانی نفت خام عنوان کرد و افزود: احیای سطح تولید پیش از تحریم هدف اصلی ما است. وی در سخنان پایانی خود اظهار کرد: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، ایران تلاش کرده است ظرفیت تولید خود را در بخش‌های نفت و گاز افزایش دهد و به این منظور مدل جدیدی از قراردادها را مهندسی کرده است که در این مسیر شرکت‌های بین‌المللی نفتی را به همکاری برای افزایش تولید متناسب با ذخایر نفت گازمان تشویق می‌کنم و به آنها خوشامد می‌گویم تا به این ترتیب آنها نیز در امنیت عرضه مشارکت کنند.