گروه بنگاه ها: پروژه بازیافت گازهای ارسالی به مشعل با حضور معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست و جمعی از مدیران و مسوولان استان برای نخستین بار در صنعت پالایش نفت کشور افتتاح شد. این پروژه با هدف بازیافت ٢٠٤٥ کیلوگرم بر ساعت گازهای ارسالی به مشعل، کاهش سوخت ضایعات و آلاینده‌های زیست محیطی، امکان استفاده از تجارت CDM و CO به‌عنوان سازوکار توسعه هوای پاک تحت پیمان کیوتو و مدیریت ظرفیت گازهای ارسالی به مشعل در پالایشگاه تبریز اجرا می‌شود.

پروژه مورد بحث با اعتبار ۱/ ۴ میلیون یورویی و ٣٠٨ هزار نفر ساعت از آذرماه سال ٩٣ آغاز شد و در تیرماه ٩٥ به مرحله پیش راه‌اندازی و در آخرین روز شهریور به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل شرکت پالایش نفت تبریز روز چهارشنبه در مراسم افتتاح این واحد گفت: این پروژه با هدف حفاظت از محیط زیست و با هزینه بیش از ۴ میلیون یورو عملیاتی شد. محمد‌باقر دخیلی افزود: با بهره‌برداری از این واحد، آلاینده‌های زیست محیطی کاهش یافته و گازهای بازیافتی به شبکه سوخت پالایشگاه برمی‌گردد و امکان استفاده از تجارت گاز دی‌اکسید‌کربن که مکانیزم توسعه هوای پاک تحت پیمان کیوتو سازمان ملل است، فراهم می‌شود. وی ادامه داد: با افتتاح این واحد گازهای ارسالی به مشعل به میزان دو هزار و ۴۵ کیلوگرم بر ساعت بازیافت می‌شود.

دخیلی یادآور شد: شرکت پالایش نفت تبریز در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۶ با ظرفیت اسمی ۸۰ هزار بشکه در روز راه‌اندازی شد و افزایش ظرفیت تولید این شرکت به ۱۱۰ هزار بشکه در روز با تلاش کارشناسان و متخصصان داخلی برگ زرینی است که در سال ۱۳۷۱ در این شرکت رقم خورد. وی گفت: پالایشگاه تبریز هم اکنون سهم حدود ۶ درصد از توان تصفیه نفت خام کل کشور را به خود اختصاص داده است. مدیرعامل پالایشگاه تبریز اظهار کرد: ماموریت اصلی شرکت تامین خوراک، تولید و عرضه فرآورده‌های نفتی مورد نیاز مشتریان با استانداردهای کیفی روز و استراتژی شرکت بهبود و توسعه پایدار کسب و کار با تاکید بر ارزش آفرینی، تعهد به الزامات زیست محیطی و مسوولیت‌های اجتماعی است. وی اهداف کلی پالایشگاه تبریز را توسعه کمی، کیفی و تنوع تولیدات با رویکرد فناوری‌های نوین، توسعه سیستم مدیریت تداوم کسب و کار، نهادینه‌سازی مسوولیت‌های اجتماعی و فرهنگ‌سازی آن با راهبرد سود آوری پایدار، نوآوری و توانمند‌سازی منابع انسانی مبنی بر مکتب یادگیری مدیریت عنوان کرد.