دنیای اقتصاد: در حالی که تنها یک هفته به برگزاری نشست الجزایر زمان باقی است، نظرات متفاوتی درخصوص این نشست اعلام می‌شود که احتمال رسیدن به هر توافقی در الجزایر را کمرنگ‌تر از قبل کرده است. از سویی دبیرکل اوپک اعلام می‌کند که این نشست مشورتی است و لزوما به تصمیم‌گیری منتهی نخواهد شد و از سوی دیگر مقامات نفتی لیبی اعلام می‌کنند که این کشور قصد دارد تولید خود را به سطح تولید در دوران حکومت قذافی برساند. در این بین ایران نیز اعلام کرده از هر اقدامی که به بهبود بازار نفت منجر شود حمایت خواهد کرد، به شرطی که این اقدام سهمیه عادلانه کشورهای عضو اوپک را رعایت کند. بر این اساس، این اظهارات بار دیگر گمانه موثر نبودن نشست الجزایر در رشد قیمت نفت را تایید می‌کند و احتمال می‌رود مجددا در روزهای آینده شاهد افت قیمت‌ها باشیم.

نشست الجزایر، نشستی است که در حاشیه اجلاس مجمع بین‎المللی انرژی در الجزایر بین کشورهای تولیدکننده عمده نفت برگزار خواهد شد. در این نشست که ٢٦ تا ٢٨ سپتامبر (پنجم تا هفتم مهر) برگزار می‌شود، کشورهای عضواوپک و برخی کشورهای غیرعضو این سازمان از جمله روسیه درخصوص بازار نفت و متعادل کردن قیمت‌ها مذاکره خواهند کرد. کشورهای عضو اوپک خواهان قیمت ۵۰ تا ۶۰ دلاری نفت هستند، یعنی قیمتی که به تقاضای نفت آسیب نرساند و همچنین زمینه رشد چشمگیر تولیدات نفت‌های غیرمتعارف را فراهم نکند، در ضمن تا حدودی کسری درآمدهای نفتی کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت را نیز جبران ‌کند. با این حال به دلیل اختلاف بین کشورهای عضو اوپک بعید به نظر می‌رسد توافق موثری در نشست الجزایر حاصل شود. درواقع هرچند کشورهای تولیدکننده نفت که اقتصادهایی وابسته به نفت دارند از افت قیمت‌ها آسیب بسیاری دیدند و به همین دلیل به نظر می‌رسد برخلاف دو سال اخیر این کشورها بیشتر آماده مذاکره برای بهبود بازار نفت هستند، با این حال تحلیل‌های متفاوت از نتیجه نشست الجزایر نشان می‌دهد که در بهترین حالت کشورهای عضو به توافقی برای تثبیت سطح تولید دست یابند. اما به گفته تحلیلگران این طرح که به فریز تولید موسوم است، بر بازار نفت موثر نخواهد بود و تنها متضمن حفظ شرایط کنونی است.

لابی‌های پیش از نشست الجزایر

گفته می‌شود اجلاس کشورهای غیر متعهد که غالب کشورهای عضو اوپک نیز در آن عضویت دارند، مقدمه‌ای برای نشست کشورهای تولیدکننده نفت در الجزایر است. به گزارش رویترز، وزیر نفت ونزوئلا روز جمعه اعلام کرد که ونزوئلا از اجلاس هفته جاری جنبش عدم تعهد برای ملاقات با مقامات کشورهای تولیدکننده نفت و جلب حمایت آنها برای دستیابی به توافقی در نشست اواخر ماه سپتامبر الجزایر، به منظور تقویت قیمت‌های نفت، استفاده خواهد کرد. الوخیو دل پینو گفت: امیدواریم به توافق مهمی درباره تثبیت بهای عادلانه نفت که همه کشورهای تولید‌کننده، خواهان آن هستند دست یابیم.

در این بین محمد بارکیندو نیز عازم الجزایر شد. وی که در آخرین نشست کشورهای عضو اوپک به‌عنوان دبیرکل این سازمان انتخاب شده، در بدو ورود خود به این کشور اعلام کرد که نشست الجزایر، غیر رسمی و مشورتی است، بنابراین در آن تصمیمی گرفته نخواهد شد. به گزارش رویترز، بارکیندو گفت: ما پیش از این در ماه ژوئن ملاقات کرده ایم، اما با گذشت دو ماه از آخرین نشست اوپک تحولات زیادی در بازار نفت رخ داده است(بنابراین نیازمند مذاکره دوباره هستیم). خبرگزاری رویترز در ادامه این خبر می‌نویسد: به نظر می‌رسد هدف سخنان بارکیندو، کاهش اهمیت نشست الجزایر و گمانه‌هایی است که درخصوص این نشست زده می‌شود.

لیبی: در مسیر رشد تولید هستیم

به گزارش وال استریت ژورنال، نماینده لیبی در اوپک روز گذشته اعلام کرد که کشورش همراه با دیگر کشورهای تولیدکننده بزرگ نفت جهان، سطح تولید خود را فریز نخواهد کرد و تا رسیدن مقدار تولیدش به سطح تولید زمان معمر قذافی به افزایش عرضه خود ادامه خواهد داد. محمد عون می‌گوید: مقامات نفتی کشورش طرحی را آغاز کرده‌اند که تولید نفت لیبی را از ۳۰۰ هزار بشکه کنونی تا پایان سال ۲۰۱۶ به بیش از یک میلیون بشکه در روز خواهد رساند. وی همچنین ضمن تاکید بر عدم همراهی کشورش با دیگر کشورهای بزرگ تولیدکننده در طرح فریز تولید، اعلام کرد مادامی که تولید روزانه نفت لیبی به ۶/ ۱ میلیون بشکه نرسد، در هیچ طرح محدودکننده تولید مشارکت نخواهد کرد.

به تازگی چند پایانه مهم صادرات نفت این کشور بزرگ تولیدکننده نفت در شمال آفریقا به دست نیروهای شبه نظامی مخالف دولت مرکزی افتاده است. اما این شبه‌نظامیان که حامیان خلیفه حفتر(رهبر گروه شبه‌نظلامی موسوم به ارتش ملی لیبی) بوده و با دولت مرکزی لیبی مخالفند، در یک حرکت غیرمنتظره مدیریت پایانه‌های نفتی متصرف شده لیبی را به شرکت ملی نفت این کشور سپردند. در واقع شرکت ملی نفت لیبی علاوه بر اینکه مورد تایید دولت مرکزی طرابلس است، بلکه از طرف نیروهای شبه نظامی مستقر در شرق این کشور نیز پذیرفته شده است. هرچند مقامات لیبی خواهان صادرات آزادانه نفت هستند اما تحولات اخیر می‌تواند زمینه را برای بازگشت تولید و صادرات نفت این کشور فراهم و هر توافقی بر سر فریز تولید را بی‌اثر کند.

ایران خواهان اقدامی عادلانه است

رئیس‌جمهوری ایران نیز چند روزی است که به منظور شرکت در هفدهمین اجلاس سران «کشورهای غیر متعهد» که در جزیره مارگاریتا واقع در ونزوئلا برگزار می‌شود، سفر خود را به آمریکای لاتین آغاز کرده است. وی در دیدار با رئیس‌جمهوری اکوادور بر مواضع ایران در حمایت از هر اقدامی که موجب بهبود بازار نفت شود، تاکید کرد. به گفته حسن روحانی بی ثباتی و کاهش قیمت نفت به ضرر همه کشورها و به خصوص تولیدکنندگان نفت است، بنابراین تهران از هر اقدامی که در راستای ثبات بازار نفت و بهبود قیمت‎‌ها باشد، حمایت می‌کند. اقدامی که مبتنی بر عدالت، انصاف و رعایت سهمیه عادلانه کشورهای تولید‌کننده نفت نیز باشد. رافائل کوره‌آ نیز با اشاره به اجلاس آینده صادرکنندگان و تولیدکنندگان نفت در الجزایر اعلام کرد که عدالت در بهای نفت ضروری است و همه کشورها باید برای موفقیت نشست پیش‌رو تلاش کنند. رافائل کوریا همچنین پیش از ترک کشورش به مقصد جزیره مارگاریتا بر برنامه مذاکرات سران کشورهای تولیدکننده عمده نفت از جمله ایران، الجزایر، نیجریه و ونزوئلا در حاشیه اجلاس غیر‌متعهد‌ها در‌باره بازار جهانی نفت تاکید کرده بود. کوریا به خبرنگاران گفت: قیمت‌های نزولی نفت به کشورهای تولیدکننده آسیب رسانده است. بنابراین در ملاقات‎های دوجانبه و چندجانبه در مارگاریتا میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در این باره مذاکره خواهیم کرد.