گروه نفت و پتروشیمی: به دنبال افت خیره‌کننده حجم ذخایر نفتی آمریکا، بهای نفت روز پنج‌شنبه مجددا به آستانه ۵۰ دلار بازگشت، اما روز گذشته بعد از شناسایی سود از سوی معامله‌گران قیمت‌ها افت اندکی را تجربه کردند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، روز چهارشنبه مطابق معمول هر هفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا میزان حجم ذخایر نفتی این کشور را منتشر کرد. بر اساس این آمار حجم ذخایر تجاری نفت این کشور در هفته منتهی به ۲ سپتامبر مصادف با ۱۲ شهریور، ۵/ ۱۴ میلیون بشکه کاهش یافته و به ۴/ ۵۱۱ میلیون بشکه رسیده است. این میزان افت هفتگی ذخایر تجاری انبارهای نفتی آمریکا از سال ۱۹۹۹ بی‌سابقه بوده است. از سویی بر اساس نظرسنجی رویترز، معامله‌گران انتظار افزایش ۲۲۵ هزار بشکه‌ای حجم ذخایر این کشور را در هفته یاد شده داشتند، بر این اساس انتظار این آمار تاثیر زیادی بر روند معاملات گذاشت. بهای نفت طی دو روز چهارشنبه و پنج‌شنبه حدود ۶ درصد رشد قیمتی را به ثبت رساند و برنت، نفت شاخص بازار لندن توانست بار دیگر به قیمت‌های بالای ۵۰ دلار دست یابد. نفت خام آمریکا، شاخص بازار نیویورک نیز به بیش از ۴۷ دلار رسید. اما با افت اندکی در روز گذشته، تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۶ به وقت تهران) برنت با ۸۳ سنت کاهش به ۱۶/ ۴۹ دلار بر بشکه رسید و نفت خام آمریکا با ۷۳ سنت کاهش ۸۹/ ۴۶ دلار بر بشکه معامله شد.

اختلاف بر سر دلیل افت ذخایر

بسیاری از معامله‌گران و کارشناسان نسبت به این مقدار افت در حجم ذخیره انبارها شگفت‌زده شدند. برخی آن را نشانه‌ای از کمبود نفت در بازار دانستند و برخی کاهش واردات نفت این کشور را دلیل افت موجودی‌ها اعلام کردند.

به گزارش رویترز، تحلیلگر ارشد Tradition Energy در این خصوص می‌گوید: هیچ توضیح منطقی درخصوص این میزان افت ذخایر وجود ندارد. وی بر این باور است که برای توجیه این واقعه تنها نباید به اتفاقات هفته‌های اخیر توجه داشت و باید بازار را در بازه طولانی‌تری بررسی کنیم. وی از کسانی است که این عامل را نشانه محو شدن مازاد عرضه در بازار نفت تعبیر می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی نیز در تازه‌ترین گزارش خود از پیش‌ گرفتن تقاضا بر عرضه در سه ماه سوم سال ۲۰۱۶ خبر داد. با این حال، کارشناسان مورگان استنلی بر این باورند که به دلیل افزایش قیمت‌ها در یک ماه اخیر تعادل در عرضه و تقاضای بازار به تعویق افتاده است. آنها تعادل در بازار نفت را نیمه دوم سال ۲۰۱۷ تا اوایل سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی کرده‌اند.

برخی کارشناسان نیز کاهش واردات نفت این کشور در هفته گذشته را دلیل کاهش ذخایر تجاری آمریکا می‌دانند. در واقع توفان گرمسیری هرمینه موجب قطع مسیرهای حمل و نقل در هفته گذشته در آمریکا شد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، واردات نفت این کشور به دلیل توفان‌های گرمسیری و ایجاد اختلال در حمل و نقل دریایی حدود ۷/ ۱ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است. بر همین اساس، جیمز ویلیامز، کارشناس انرژی موسسه WTRG در لندن می‌گوید: کاهش حجم ذخایر نفتی به افزایش مصرف و تقاضای مردم آمریکا بستگی ندارد و تاخیر در حمل و نقل به دلیل نامساعد بودن شرایط آب و هوایی عامل اصلی این مقدار کاهش محسوب می‌شود.

اما شاید کاهش ذخایر بنزین نیز ادعای کارشناسانی را که نگران کمبود نفت در بازارها هستند تایید کند. براساس گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مصرف پالایشگاهی ۳۱۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته و نرخ بهره‌وری پالایشگاه‌های این کشور با ۹/ ۰ درصد افزایش به ۷/ ۹۳ درصد رسیده است. همچنین شاهد افت شدید ۲/ ۴ میلیون بشکه‌ای ذخایر بنزین در این کشور بودیم، در حالی که کارشناسان پیش از آن انتظار کاهش تنها ۱۷۱ هزار بشکه‌ای ذخایر را داشتند. قیمت بنزین نیز درچند روز گذشته ۸/ ۴ درصد رشد داشت. جان کیلداف، یکی از کارشناسان بازار نفت بر این باور است که این آمار نشان می‌دهد تقاضا برای بنزین با وجود پایان فصل رانندگی و اوج تقاضا در آمریکا همچنان ادامه دارد.