تحقق 100 درصدی اهداف تولیدی و صادراتی شرکت نفت

گروه نفت و پتروشیمی: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، وزارت نفت در شرایطی که شدیدترین تحریم‌ها از سوی ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و شرکای آنها اعمال می‌شد، در زمینه تولید، صادرات و توسعه میدان‌های مشترک به فعالیت‌های خود ادامه داد. تمرکز بر ساخت داخل و حمایت از صنعتگران و سازندگان داخلی نیز از دیگر ویژگی‌های بارز این دوره است. صنعت نفت کشور با تمرکز بر توانایی‌های زیرمجموعه‌ خود و به منظور مقابله با تحریم‌های اعمالی؛ دستور کار مشخصی را در اولویت‌های کاری خود قرار داده بود، چرا که چالش‌های عدیده‌ای از قبیل مقابله با برنامه کاهش تولید، رویارویی با کاهش تولید از چاه‌ها و میدان‌های مستقل؛ توجه به مقوله‌ تولید صیانتی از میادین و منابع، اولویت‌‌های تولید از میدان‌های مشترک، انجام تعمیرات اساسی معوقه و امکان بازگشت به حداکثر تولید در حداقل زمان، فرا‌روی این صنعت وجود داشت.

بعد از توافق هسته‌ای و برداشته شدن تحریم‌ها از دی ماه ۱۳۹۴ نیز همچنان اولویت‌بندی تولید از میدان‌های مشترک در صدر اقدامات کاری وزارت نفت قرار داشته به‌طوری که در نهایت موفق به تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف تولید و صادرات خود شده است. میزان صادرات نفت در دوران تحریم، حدود یک میلیون بشکه نفت در روز بود که بر‌اساس برنامه‌ریزی، رسیدن به میزان صادرات پیش از تحریم (۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه) از سوی وزارت نفت هدف‌گذاری شده بود. به منظور تحقق این هدف و با تلاش مجموعه کارکنان، میزان صادرات نفت در بازه زمانی ۱۱ فروردین ماه تا ۱۱ اردیبهشت ماه ۱۳۹۵ از مرز ۲ میلیون بشکه گذشت. در بخش میعانات گازی نیز در دوران پساتحریم صادرات ۴۵۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی محقق شده در حالی که پیش از تحریم‌ها این رقم ۲۵۰ هزار بشکه در روز بود. همچنین بنا به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ظرفیت تولید غرب کارون تا انتهای دولت یازدهم به ٢٨٠ هزار بشکه در روز می‌رسد و تا پایان برنامه ششم نیز این ظرفیت به ٧٢٠ هزار بشکه در روز خواهد رسید.

تولید بیش از 130 میلیارد متر مکعب گاز از پارس جنوبی

در زمینه تولید نفت و گاز به ویژه در میدان‌های مشترک با کشورهای همسایه با تاکید بر میدان‌های مشترک غرب کارون و پارس جنوبی که از اولویت دارترین برنامه‌های توسعه‌ای صنعت نفت به شمار می‌رود، نیز فعالیت‌های چشمگیری صورت گرفته است. از میان آنها می‌توان به افتتاح طرح توسعه‌ای فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با پیش بینی درآمدزایی روزانه ۲۰ میلیون دلار برای اقتصاد کشور و همچنین تولید ۱۳۰ میلیارد متر مکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی طی ۱۲ ماه و استمرار تولید و ارسال بدون وقفه گاز به شبکه سراسری در سالی که گذشت (۱۳۹۴)، اشاره کرد. طی سال گذشته و سال جاری نیز با بهره‌برداری از فازهای ۱۲ و ( ۱۶- ۱۵) و بخش‌هایی از فازهای ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی، حدود ۱۰۵ میلیون مترمکعب در روز گاز تصفیه شده به مجموع گاز تزریقی به شبکه سراسری افزوده شده که این میزان افزایش، با در نظر گرفتن بازه زمانی تحقق این امر بی‌سابقه است.

همچنین سایر فازهای پارس جنوبی با میانگین پیشرفت فیزیکی بین۷۰ تا ۸۰‌درصد در حال اجرا است و بر اساس اولویت‌بندی انجام شده پس از بهره برداری کامل از فازهای ۱۸ و ۱۷، راه اندازی فازهای ۱۹ و ( ۲۱-۲۰) اولویت توسعه‌ای بعدی این شرکت است. با توسعه کامل فازهای پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز و میعانات گازی افزون بر یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این موضوع در راستای تکلیف افزایش تولید نفت و گاز که از محورهای تخصصی در چارچوب اقتصاد مقاومتی درحوزه نفت و گاز است پیگیری می‌شود. تولید گاز از فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی، برداشت از این میدان مشترک ایران با قطر را از ۳۷۰ میلیون متر مکعب در روز به ۴۲۰ میلیون متر مکعب رسانده است.

در سال۱۳۹۴، همچنین با آغاز مراحل تست و راه‌اندازی نخستین ردیف پالایشی فازهای ۲۰ و ۲۱ و روشن شدن مشعل این پروژه پارس جنوبی، نخستین گام در جهت بهره برداری از پالایشگاه این فازها با گاز‌ترش فازهای ۶ تا ۸ برداشته شد. توسعه فازهای باقی‌مانده میدان گازی پارس‌جنوبی بر‌اساس اولویت‌بندی‌های در نظر گرفته شده بر مبنای میزان پیشرفت و منابع مالی و تخصیص بهینه بودجه مورد نیاز در سال آینده و تدوین استراتژی اثربخش و تهیه نقشه راه برای اجرای سریع‌تر آنها صورت می‌گیرد. کماکان راهبردهای وزارت نفت و شرکت ملی نفت بر مبنای مولفه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی (نظیر توجه به رشد درونزای اقتصاد کشور، پرهیز از خام فروشی و افزایش ارزش افزوده محصولات تولیدی و مقابله با ضربه‌پذیری فرآیند رشد با انتخاب روش‌های متنوع توسعه، تولید و فروش با تکیه بر توانمندی متخصصان داخلی) است که در کنار بهره گیری از سرمایه‌ها و تکنولوژی های مورد نیاز خارجی و داخلی در برنامه توسعه پارس‌جنوبی، همچنان استمرار خواهد یافت.

افزایش صادرات گاز و میعانات گازی پارس جنوبی

با افزایش میزان تولیدات فازهای به بهره‌برداری رسیده پارس‌جنوبی و افزایش ظرفیت تولید گاز و میعانات گازی کشور، زمینه صادرات و پتانسیل تبدیل محصولات تولیدی به درآمدهای ارزی در کشور فراهم شده است. طبق آخرین آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران و مجتمع گازی پارس جنوبی، در ۹ ماه ابتدایی سال ۱۳۹۴، افزون بر ۹۶میلیون بشکه میعانات گازی از پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی صادر شده که این میزان صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰ درصد رشد نشان می‌دهد. بنابراین تکالیف افزایش صادرات نفت و گاز و میعانات گازی نیز به نوعی از سوی این شرکت محقق شده است.