شانا: وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران گفت: رابطه ایران و الجزایر در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) درازمدت، پایدار و راهبردی است. به گزارش وزارت نفت، بیژن زنگنه روز گذشته در دیدار با «نورالدین بوطرفه» وزیر انرژی الجزایر در تهران افزود: ایران و الجزایر افزون بر همکاری در اوپک می‌توانند روابط دوجانبه خود را در بخش نفت، گاز و انرژی و دیگر بخش‌ها توسعه دهند. وزیر انرژی الجزایر نیز در این دیدار گفت: ارتباطات ایران و الجزایر در چارچوب سازمان اوپک روابط مستحکم و خوبی است. به گفته بوطرفه، الجزایر در دوران تحریم همیشه پشتیبان و حامی ایران بوده است. الجزایر در شمال قاره آفریقا قرار دارد و وسیع‌ترین کشور در سواحل جنوبی مدیترانه و دومین کشور بزرگ آفریقا پس از سودان به شمار می‌رود و با کشورهای تونس، لیبی، نیجر، مالی، موریتانی، مغرب و جمهوری صحرای غربی همسایه است و مرزهای این کشور در شمال به دریای مدیترانه ختم می‌شود.

ایران خواهان سهمیه پیش از تحریم‌ها

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت نیز با بیان اینکه ایران از هر تصمیمی برای ایجاد تعادل در بازار نفت حمایت می‌کند، افزود: ایران زمانی می‌تواند در این زمینه همکاری کند که به سهمیه پیش از تحریم‌ها برسد. امیرحسین زمانی‌نیا روز گذشته پس از دیدار بیژن زنگنه، وزیر نفت با نورالدین بوطرفه، وزیر انرژی الجزایر در جمع خبرنگاران محورهای مذاکرات در این دیدار را مسائل مربوط به اوپک، همکاری‌های دو‌جانبه در زمینه پتروشیمی و ال‌ان‌جی عنوان و اظهار کرد: ایجاد تعادل در بازار و تبادل‌نظر درباره نشست غیررسمی کشورهای عضو غیرعضو اوپک در حاشیه نشست مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) و همچنین قیمت نفت از دیگر محورهای این دیدار بود. زمانی‌نیا درباره دیدگاه‌های ٢ کشور در باره نشست غیررسمی کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در حاشیه نشست مجمع بین‌المللی انرژی هم با بیان اینکه حدود ٩٠ درصد بودجه الجزایر از درآمد نفت و گاز است و این کشور تحت فشار زیادی به دلیل قیمت پایین نفت قرار دارد، اظهار کرد: البته این کشور پیشنهادهایی برای ایجاد تعادل در بازار نفت ارائه داد تا قیمت نفت به‌صورت منطقی تعیین شود.

وی با تاکید بر اینکه ایران زمانی می‌تواند برای ایجاد تعادل در بازار نفت همکاری کند که به سهمیه قبل از تحریم‌های خود برسد، از حمایت وزیر نفت ایران از پیشنهاد الجزایر برای تعادل در بازار نفت خبر داد و افزود: به‌طور طبیعی اگر کشوری بخواهد با حداکثر ظرفیت تولید کند تعادلی در بازار به‌وجود نمی‌آید. معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت موضع ایران برای تعادل در بازار نفت را عادلانه و قابل دفاع دانست و در این زمینه به سخنان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه اشاره کرد. زمانی‌نیا به بازگشت نظام سهمیه‌بندی در اوپک اشاره کرد و با بیان اینکه نظام سهمیه‌بندی به دلیل افزایش تولید بی‌رویه برخی از کشورها از بین رفت، افزود: البته باید راه‌حلی برای احیای نظام سهمیه‌بندی پیدا کرد تا اوپک از این حالت بیرون آمده و به یک سازمان تصمیم‌گیر و اثرگذار بدل شود.