گروه نفت و پتروشیمی:‌در حالی که ارزش دلار از بالاترین رقم دو هفته اخیر عقب‌نشینی کرده، قیمت نفت دیروز افزایش داشت؛ هرچند که تردیدها درباره ثمربخش بودن نشست ماه آینده اعضای اوپک در الجزایر در مورد فریز نفتی، تاثیری منفی بر قیمت‌ها داشته است. بر این اساس نگاهی به قیمت نفت خام برنت (شاخص بورس نفت لندن) تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۵ سه‌شنبه به وقت تهران) نشان می‌دهد این ماده خام با رشدی ۲۰ سنتی نسبت به روز دوشنبه به قیمت ۶۴/ ۴۹ دلار در هر بشکه رسیده است.

همچنین نفت خام آمریکا نیز با ۲۹ سنت رشد در معاملات روز گذشته، در قیمت ۲۷/ ۴۷ بشکه در دلار ایستادگی کرد. در حالی که سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار آمارهای بازار کار آمریکا در این هفته هستند، ارزش دلار در روز گذشته نسبت به پیک آن در روز دوشنبه با کاهش همراه بود. بر همین اساس استنلی فیشر، معاون رئیس فدرال رزرو آمریکا گفته است، گزارش بازار کار نقش مهمی در تصمیم بانک مرکزی آمریکا در مورد افزایش قریب‌الوقوع نرخ بهره خواهد داشت. ارزش دلار از آنجا در روند معاملات بازار جهانی نفت اثر دارد که کاهش آن موجب ارزان‌تر شدن نفت برای دارندگان سایر ارزها شده و تقاضا را برای خرید افزایش می‌دهد. حال با وجود تبدیل شاخص دلار به عاملی برای تقویت بازار نفت از دیگر سو، تردیدها در مورد به نتیجه رسیدن نشست فریز نفتی در ماه آینده میلادی در الجزایر همچنان مانند اهرم فشاری بر قیمت‌ نفت است.

رابرت نونان، مسوول بخش مدیریت ریسک در شرکت میتسوبیشی گفت: «حدس و گمان‌هایی وجود دارد که مذاکرات فریز تولیدات اوپک ممکن است منجر به نتیجه‌ای مثبت شود؛ اما اینها هنوز در حد حرف و گمان است.» اظهار نظرها در رابطه با اجرای طرح فریز نفتی در حالی همچنان ادامه دارد که خالد الفالح، وزیر نفت و انرژی عربستان هفته گذشته اعلام کرد که از نگاه او مداخله در بازار نفت در شرایط فعلی ضرورتی ندارد؛ زیرا بازار در مسیری درست حرکت می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز اظهار نظر اخیر فالح ازسوی سهیل بن محمد المزروعی، وزیر انرژی امارات نیز تاکید شده؛ چراکه او به تازگی اعلام کرده است که «سهم فعلی اوپک از بازار در سطح خوبی قرار دارد.» این اظهار‌نظر نیز در لفافه به بی‌نیاز بودن اجرای طرح فریز نفتی اشاره دارد. عراق نیز به‌عنوان سومین کشور تولیدکننده نفت در اوپک که صادرات نفت خود را افزایش داده است، اخیرا اعلام کرد که تولیدات خود را افزایش خواهد داد. در همین حال، یک گروه پیکارجوی نیجریه‌ای نیز گفته است حملات خود را به تاسیسات نفتی این کشور که منجر به کاهش شدید تولید نفت نیجریه شده بود، متوقف کرده است.

با این حال به نظر می‌رسد حتی با وجود افزایش تولید در عربستان سعودی و عراق، خارج شدن سه میلیون بشکه از تولیدات این سازمان به دلیل اختلال تولید در لیبی، نیجریه و ونزوئلا تا حدودی افزایش تولید در نواحی دیگر پوشش یابد. با تمام این تفاسیر باید دید دلار تا چه زمانی قیمت نفت را تقویت خواهد کرد و از دیگر سو با وجود چراغ سبز ایران به اجرای طرح فریز نفتی و مخالفت عربستان سرنوشت این طرح را چگونه رقم خواهد زد.