بازار در انتظار نشست فریز

گروه نفت و پتروشیمی: در فصلی که نفت نوسانات شدیدی را از سر می‌گذراند، روز جمعه قیمت‌ها به دلیل تقابل عوامل مثبت و منفی تغییر چندانی نکرد. از سویی با سیگنال افزایش نرخ بهره بین بانکی در آمریکا، دلار رشد کرد و به بهای نفت فشار آورد و از سوی دیگر اخباری چون حمله موشکی به تاسیسات نفتی عربستان از سوی یمن و افزایش نیافتن تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا بعد از ۸ هفته رشد از قیمت‌ها حمایت کرد و رشد اندک بازار نفت را به همراه داشت.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، بهای نفت خام آمریکا، نفت شاخص بازار نیویورک روز جمعه ۳۱ سنت افزایش به ۶۴/ ۴۷ دلار بر هر بشکه رسید. برنت، نفت شاخص بازار لندن نیز با ۲۵ سنت افزایش ۹۲/ ۴۹ دلار بر هر بشکه معامله شد. اما بر اساس آخرین به‌رسانی سایت رسمی دبیرخانه اوپک، بهای سبد نفتی این سازمان روز پنجشنبه با سه سنت کاهش نسبت به قیمت روز قبل از آن روی مرز ۴۵ دلار نوسان کرد. با وجود رشد اندک قیمت‌ها در روز جمعه بهای نفت مجموعا در هفته گذشته در مسیر کاهشی قرار داشت و نزدیک به ۳ درصد افت قیمتی را تجربه کرد.

فشار دلار بر بازارهای کالایی

به گزارش بلومبرگ، جنت یلن، رئیس فدرال‌رزرو(بانک مرکزی آمریکا) روز جمعه در جکسون‌هول وایومینگ به سخنرانی پرداخت و از تقویت احتمال افزایش نرخ بهره بین‌بانکی در این کشور خبر داد. به گفته یلن، اقتصاد آمریکا درخصوص اشتغال کامل و ثبات قیمت‌ها شرایط خوبی دارد، از همین رو احتمال افزایش نرخ بهره بیشتر شده است. فدرال رزرو در آخرین روزهای سال ۲۰۱۵ بعد از ۹ سال نرخ بهره بین بانکی در این کشور را افزایش داد و از بازه صفر تا ۲۵/ ۰ درصد به ۲۵/ ۰ درصد تا ۵/ ۰ درصد رساند. فدرال رزرو تصمیم داشت برای افزایش سیاست‌های انقباضی نرخ بهره را تا پایان سال جاری در چند نوبت افزایش دهد. با این حال در ۵ جلسه‌ای که فدرال رزرو در سال جاری برگزار کرده، نتوانسته این تصمیم را اتخاذ کند، چراکه آمار اقتصادی این کشور از جمله آمار اشتغال و نرخ تورم برای این اقدام مناسب نبود. اما حال جنت یلن می‌گوید که آمریکا به اشتغال کامل (نرخ بیکاری کمتر از ۵ درصد) نزدیک شده است و همچنین تورم این کشور می‌تواند در آینده به ۲ درصد برسد که آماری مطلوب برای افزایش نرخ بهره است. ناظران می‌گویند، آمار بیکاری این کشور در ماه آگوست(ماه جاری میلادی) که در ۲ سپتامبر منتشر خواهد شد، بر نتیجه نشست فدرال رزرو که در میانه‌های سپتامبر برگزار می‌شود بسیار اثر‌گذار است. به غیر از نشست ماه سپتامبر، فدرال رزرو دو جلسه دیگر تا پایان سال جاری میلادی برگزار خواهد کرد.

با تقویت احتمال افزایش نرخ بهره بانکی آمریکا، شاخص دلار در روز جمعه رشد کرد که بر نفت و دیگر کالاهایی که با دلار معامله می‌شوند فشار آورد. در واقع افزایش ارزش دلار موجب می‌شود کالاهایی که با ارز دلار معامله می‌شوند برای خریدارانی که ارز مرجعشان غیر از دلار است، گرانتر تمام شود. از همین رو افزایش شاخص دلار، کاهش تقاضا برای نفت و افت قیمت‌ها را به همراه دارد. روز جمعه نیز شاخص دلار ۸۴/ ۰ درصد افزایش یافت و به ۵۶۶/ ۹۶ واحد رسید. با افزایش دلار بهای نفت با افت مواجه شد.

اهرم‌های رشد قیمت نفت

نگرانی‌ها از مسائل ژئوپلیتیک و افزایش نیافتن تعداد دکل‌های نفتی آمریکا از عواملی بودند که روز جمعه اثر رشد دلار را بر بهای نفت خنثی کردند و رشد قیمت‌ها را به همراه داشتند.

اما روز جمعه اخباری مبنی بر حمله موشکی به تاسیسات نفتی آرامکو(شرکت ملی نفت عربستان) منتشر شد که تا پایان روز به رشد قیمت نفت منجر شد. بر اساس گزارش پرس‌تی‌وی، در اولین ساعات روز جمعه بعد از اینکه عربستان برخی مناطق مسکونی و بیمارستانی را در خاک یمن هدف قرار داد، یمن نیز در اقدامی تلافی‌جویانه، برخی تاسیسات نفتی سعودی‌ها را در جنوب این کشور مورد هدف موشکی قرار داد. این خبر موجب نگرانی از اختلال در عرضه نفت عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان شد که رشد قیمت‌ها را به دنبال داشت. با این حال شرکت سعودی آرامکو در واکنش به انتشار این خبر، اعلام کرد که تمام تاسیسات این شرکت در خاک عربستان به‌طور عادی کار می‌کند. اداره دفاع غیرنظامی نجران در جنوب عربستان نیز اعلام کرد که در این حمله کسی زخمی نشده و آتش‌سوزی مهار و خاموش شده است.

اما عامل دیگری که روز گذشته از بهای نفت حمایت کرد، افزایش نیافتن تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا بود. بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه بیکر هیوز، تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفتی آمریکا هفته گذشته روی رقم ۴۰۶ مورد ثابت ماند. این در حالی است که در ۸ هفته پیش از آن تعداد دکل‌ها مدام در حال افزایش بود و موجب نگرانی از توقف افت تولید نفت آمریکا شده بود. با این حال تعداد دکل‌ها همچنان ۶۷۵ مورد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.

علاوه بر خبرهایی که روز جمعه بر قیمت‌ها اثر گذار بود، مهم‌ترین عامل نوسان قیمت نفت در چند هفته اخیر به اخباری مربوط به طرح فریز تولید باز می‌گردد. در واقع، در فاصله روزهای ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر(ماه آینده میلادی) نشستی بین کشورهای مصرف‌کننده و تولیدکننده سوخت‌های فسیلی در الجزایر برگزار می‌شود. در این بین کشورهای عضو اوپک و برخی از کشورهای تولیدکننده نفت در خارج این سازمان، در حاشیه نشست الجزایر جلسه‌ای برگزار خواهند کرد و بر سر توقف رشد تولید نفت مذاکره خواهند کرد. اخبار مربوط به این طرح که به فریز تولید نفت شهرت یافته، از مهم‌ترین عوامل نوسان بهای نفت در هفته‌های اخیر بوده است. کارشناسان بر این باورند که نوسان بازار نفت تا برگزاری این نشست و مشخص شدن نتیجه آن ادامه می‌یابد.