تسنیم: بر‌اساس آمارهای دولت ترکیه، ایران در بازه زمانی ژانویه تا مه ‌بیش از ۳/ ۳ میلیارد متر‌مکعب گاز از ایران وارد کرده که ۹ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. به گزارش پایگاه خبری نچرال گاز یوروپ، اکنون که اختلاف ایران و ترکیه بر سر قیمت گاز به نفع ترکیه حل و فصل شده، آنکارا علاقه‌مند به خرید گاز بیشتر از ایران است. به گفته حمیدرضا عراقی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، ترکیه هم‌اکنون به‌طور متوسط روزانه ۳۰ میلیون متر‌مکعب گاز از ایران خریداری می‌کند؛ اما این رقم می‌تواند از طریق خطوط لوله و ظرفیت تولیدی موجود، تا یک‌پنجم افزایش یابد و به ۳۶ میلیون متر‌مکعب برسد. محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز روز ۱۲ آگوست در آنکارا گفت ترکیه خواهان خرید گاز بیشتر از ایران است.

در سال ۲۰۱۲، ترکیه علیه ایران به دیوان داوری بین‌المللی شکایت کرد و مدعی شد که رقم گاز صادراتی ایران به این کشور بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ گران بوده است. دیوان در فوریه ۲۰۱۶ به نفع ترکیه رای داد و دستور داد که دو طرف بر سر کاهش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی توافق کنند. در ماه فوریه عراقی گفته بود: هرچند حکم دیوان نهایی است؛ اما پولی که ایران باید به ترکیه پرداخت کند هنوز تعیین نشده است.» رقم پرداختی از سوی ایران حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است. رقم دقیق تخفیف قرار است در سپتامبر ۲۰۱۶ اعلام شود. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین گفت، ترکیه بر اساس قرارداد گازی ۲۵ ساله‌ای که در سال ۱۹۹۶ منعقد شده، سالانه حدود ۱۰ میلیارد متر‌مکعب گاز از ایران خریداری می‌کند.

بر اساس آمارهای دولت ترکیه، ایران در بازه زمانی ژانویه تا می‌۲۰۱۶، ۳.۳۴۶ میلیارد متر‌مکعب گاز از ایران وارد کرده که ۹ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته است. از ابتدای سال مالی جاری، ایران ظرفیت تولید گاز خود را به میزان ۱۵ میلیون متر‌مکعب افزایش داده و به حدود ۷۵۰ میلیون متر‌مکعب در روز رسانده است. انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال مالی جاری به ۸۳۵ میلیون متر‌مکعب برسد.

تکذیب بایگانی شدن رایزنی‌های گازی پاکستان با ایران

در این میان به گزارش «ایرنا»، به دنبال انتشار اخباری در رسانه‌های پاکستان به نقل از برخی مقام‌های شرکت دولتی گاز پاکستان مبنی بر بایگانی و کنار گذاشته شدن برخی طرح‌های احداث خط لوله گاز در این کشور از جمله خط لوله گاز ایران-پاکستان(آی-پی)، وزارت نفت و منابع پاکستان با صدور بیانیه‌ای، بایگانی شدن آی-پی را تکذیب کرد.بر اساس گزارش خبرگزاری رسمی پاکستان، در بیانیه وزارت نفت و منابع طبیعی این کشور آمده است که با توجه به مسائل موجود در زمینه انجام معاملات دلاری با ایران و تاثیر آن بر طرح آی-پی، این موضوع همچنان در سطوح عالی از سوی مقام‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط ایران و پاکستان مورد گفت‌وگو قرار دارد.