گروه نفت و پتروشیمی: موضوع قراردادهای نفتی طی چند هفته اخیر روی خط خبرهای داغ نفتی قرار گرفته است. اما امروز رویداد نسبتا جدیدی در این حوزه رخ خواهد داد. وزیر نفت امروز به مجلس می‌رود و در جلسه‌ای غیر‌علنی با نمایندگان به بررسی قراردادهای نفتی خواهد پرداخت. برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی که غالبا از طیف چهره‌های مخالف دولت و حتی شخص وزیر نفت هستند، خواهان ابطال قراردادهای نفتی شده‌اند. با این حال اما کارشناسان و متخصصان حوزه نفت بر این باورند که موضوع قراردادهای نفتی در دولت یازدهم به شدت سیاست‌‌زده شده است، به‌طوری‌که منافع کوتاه‌مدت جای منافع بلند مدت را گرفته‌اند و منتقدان توجه نمی‌کنند که در حال حاضر صنعت نفت به شدت تشنه سرمایه‌گذاری است و تمام این تعلل‌ها بیش از هر چیز دیگری به منافع کشور ضرر می‌رساند.

منافع کوتاه‌مدت جایگزین منافع بلند‌مدت شده است

به گزارش «ایسنا» یکی از اعضای هیات‌ مدیره شرکت ملی نفت ایران، تعلل در اجرایی شدن مدل جدید قراردادهای نفتی را سبب از دست رفتن منافع ملی و برداشت حداکثری نفت از میدان‌های مشترک از سوی همسایگان عنوان کرد و گفت: فضای ایران در موضوع قراردادهای نفتی کاملا سیاست‌زده است و این سیاست‌زدگی مانع خیلی از تصمیم‌گیری‌ها شده است.

سیدمحسن قمصری با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه دوستانی که به قراردادهای جدید نفتی انتقاد می‌کنند سبب تاخیر ٢‌ساله در اجرایی شدن این قراردادها شدند، افزود: این ٢ سال سبب شد تولید از مخازن مشترک نفتی به تاخیر بیفتد و همسایگان حداکثر استفاده را از این فضا ببرند.

مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه منتقدان به دلیل منافع حداقلی و کوتاه‌مدت، منافع بلند‌مدت را فراموش کرده و با ایجاد فضای متشنج سبب هراس شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران شدند، تصریح کرد: شرکت‌های خارجی در مذاکرات عنوان می‌کنند بوروکراسی وسیعی در داخل ایران وجود دارد در حالی که در دیگر کشورها، طرف مذاکره مشخص است و شرکت‌ها با چند نفر در ارتباط هستند؛ این موضوع تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری در ایران را سخت می‌کند.

وی با بیان اینکه فضای ایران در موضوع قراردادهای نفتی کاملا سیاست‌زده است و این سیاست‌زدگی مانع خیلی از تصمیم‌گیری‌ها شده است، یادآور شد: عراق هم‌اکنون از میدان‌های مشترک غرب کارون یک میلیون بشکه نفت صادر می‌کند در حالی که ایران در اول راه است. قمصری سپس به فرسودگی مخازن نفتی ایران اشاره کرد و با یادآوری اینکه همه مخازن نفتی ایران وارد نیمه عمر خود شده‌اند و با افت سالانه حدود ٣٠٠ هزار بشکه‌ای روبه‌رو‌ هستند، تصریح کرد: اگر ما حتی سراغ سرمایه‌گذاری جدید نرویم برای جلوگیری از افت سالانه نیاز به سرمایه‌گذاری زیادی داریم.

عضو هیات‌مدیره شرکت ملی نفت ایران اظهار کرد: منتقدان به قراردادهای جدید نفتی که می‌گویند در نفت سرمایه‌گذاری نکنیم و آن را زیر زمین نگه داریم، باید به این موضوع توجه کنند که دنیا در حال تغییر است، پس نفت را برای چه زمانی نگه داریم؟! وی افزود: این احتمال وجود دارد که با توجه به گسترش فناوری و روند تغییر و نوع مصرف، دهه آینده دیگر نفت جایگاهی در سبد انرژی مصرفی نداشته باشد.

روحانی تاوان سیاست‌های اشتباه دولت یازدهم را می‌دهد

همچنین به گزارش «شانا»، سعید لیلاز، تحلیلگر سیاسی و اقتصادی کشورمان نیز بر این باور است که امضای قراردادهای جدید نفت و گاز با شرکت‌های خارجی دارنده فناوری و سرمایه ضرورتی است که ثانیه‌ای نباید در آن درنگ کنیم، زیرا ما ١٢ سال طلایی برای سرمایه‌گذاری را از دست داده‌ایم. این صنعت هم‌اکنون با یک خلأ ٢٠٠ میلیارد دلاری در بخش سرمایه‌گذاری روبه‌رو است.

لیلاز با تاکید بر اینکه کشورهای عربی و غربی از تحقق افزایش تولید در ایران ناراحت هستند، یادآور شد: متاسفانه یک موضوع فوق‌العاده مهم در سال ٢٠١٣ در نزدیکی ما رخ داد که خیلی از دوستان به آن توجه نمی‌کنند و آن پیشی گرفتن تولید نفت عراق از ما بود؛ این در حالی است که بیشتر این افزایش تولید با تکیه بر میدان‌های مشترک با ایران انجام شده است و بر‌اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است تولید نفت در عراق به ١٢ میلیون بشکه در روز برسد و این موضوع زنگ خطری برای صنعت نفت ایران خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: در حالی که هم‌اکنون کشور منابع لازم برای تامین یارانه‌های نقدی را ندارد، معلوم است که نمی‌تواند سالی ٥٠ میلیارد دلار در صنعت نفت نیز سرمایه‌گذاری کند. وی با اشاره به اینکه اکنون که قیمت نفت در دنیا ٤٥ تا ٥٠ دلار در هر بشکه است، اگر در این شرایط اقتصادی ما بتوانیم قراردادی با خارجی‌ها امضا کنیم تا افزون بر حفظ منافع ملی سرمایه خارجی جذب شود، کار بزرگی کرده‌ایم.

لیلاز با بیان اینکه بنده یقین دارم با توجه به مدیریت کنونی وزارت نفت منافع ملی در قراردادهای جدید نفتی تا حد ممکن حفظ خواهد شد، افزود: یادمان نرود همین مدیریت بود که تنها ٦ ماه پس از لغو تحریم‌ها میزان صادرات نفت ایران را به سطوح پیش از تحریم‌ها رساند و خوشبختانه هم‌اکنون که با هم صحبت می‌کنیم این صادرات با احتساب میعانات گازی به ۲ میلیون و ٧٤٠ هزار بشکه رسیده است؛ اطلاع دقیق دارم که این کار با نظارت مدیران ارشد صنعت نفت تحقق یافته است وگرنه اگر تیم‌های قبلی در این وزارتخانه کلیدی بودند می‌خواستند با روش آزمون و خطا پیش بروند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه پرسش من از دولت یازدهم و وزیر نفت این است که چرا ما تا به حال نتوانسته‌ایم به عموم مردم اطلاع دهیم که کاهش تولید نفت ایران ربطی به تحریم نداشته است؛ یادآور شد: به‌طوری که از سال ١٣٨٤ تا سال ١٣٩١ (پیش از آغاز تحریم‌ها) تولید نفت ایران از چهار میلیون و ٣٠٠ هزار بشکه به سه میلیون و ٧٠٠ هزار بشکه رسید! در این دوران خبری از تحریم نبود و قیمت نفت به‌طور میانگین بالای ١٠٠ دلار بود، دلیل این موضوع تنها و تنها عدم سرمایه‌گذاری بود.

وی تاکید کرد: هم اکنون صنعت نفت در حال پرداختن تاوان سیاست‌های اشتباه و خطاهای سال‌های گذشته است، ضمن اینکه بدانید که دولت آقای روحانی هر کاری که در صنعت نفت انجام دهد عده‌ای اعتراض خواهند کرد.