گروه نفت و پتروشیمی: نفت در هفته‌ای که گذشت رشدهای پرشتابی را تجربه کرد و درانتهای هفته توانست رکورد رشد هفتگی را بشکند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، هفته گذشته نفت خام آمریکا با بیش از ۴ دلار یعنی حدود ۹ درصد رکورد بیشترین رشد هفتگی از اوایل ماه مارس(نیمه اسفند) را شکست. همچنین نفت در کمی بیش از دو هفته حدود ۲۵ درصد رشد قیمتی را به ثبت رسانده است و به‌طور رسمی بازار نفت وارد فاز گاوی(انتظار برای رشد قیمت‌ها) شد، این در حالی است که در اویل ماه بازار در فاز خرسی(انتظار برای افت قیمت‌ها) قرار داشت. نفت شاخص برنت نیز در هفته گذشته در بازار آیس(لندن) ۹/ ۳ دلار معادل ۸ درصد رشد قیمتی را تجربه کرد.

مهم‌ترین‌ عامل رشد قیمت نفت به گمانه‌زنی‌ها درباره طرح فریز تولید باز‌می‌گردد. کارشناسان بر این باورند که هرچند در هفته گذشته برخی آمارهای منتشر شده با رشد قیمت‌ها همراهی کرد، اما در مجموع شرایط بنیادی بازار چندان تغییری نکرده است و رشدهای اخیر را سست می‌دانند. برخی کارشناسان بر این باورند که افزایش خیره‌کننده فعالیت حفاری در میادین نفت شیل آن هم زمانی که نفت در محدوده ۴۰ تا ۵۰ دلار نوسان می‌کند، نشان می‌دهد که نفت سقف قیمتی دارد که از قیمت‌های کنونی چندان فاصله ندارد.

افزایش تعداد دکل‌های حفاری

یکی از مواردی که موجب شده برخی در تداوم رشد قیمت‌ها تردید داشته باشند به افزایش تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا باز‌می‌گردد. تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی این کشور طی ۸ هفته حدود ۷۶ مورد افزایش یافته است که رشد خیره‌کننده‌ای محسوب می‌شود.

بر‌اساس آمار منتشر شده توسط موسسه بیکرهیوز، تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا در هفته گذشته ۱۰ مورد افزایش یافته و تعداد دکل‌های فعال نفتی در این کشور به ۴۰۶ مورد رسیده است. این هشتمین هفته پیاپی است که تعداد دکل‌های حفاری در میادین نفتی آمریکا افزایش می‌یابد. در این مدت تعداد دکل‌ها ۷۶ مورد افزایش یافته است که بیشترین سرعت رشد تعداد دکل‌ها از میانه‌های سال ۲۰۱۴ یعنی زمانی که نفت بالای ۱۰۰ دلار بود، محسوب می‌شود. برخی کارشناسان نفتی اعلام کرده‌اند در صورت تداوم نوسان نفت در حدود ۵۰ دلار تعداد دکل‌های حفاری به ۶۰۰ مورد نیز خواهد رسید.

در این بین برخی دیگر از کارشناسان بر این باورند که نفت ۵۰ دلاری چندان موجب افزایش فعالیت در میادین نفتی شیل نخواهد شد و تولیدکنندگان نفت شیل به قیمت‌های بالاتری نیاز دارند. با این حال ممکن است رشد خیره‌کننده تعداد دکل‌ها نشان دهنده پایان روند کاهشی تولیدات نفت آمریکا باشد. بنابراین به نظر می‌رسد نفت در حال حاضر سقف قیمتی دارد که از آن فراتر نخواهد رفت؛ چراکه در صورتی که قیمت‌ها شروع به افزایش کنند، تولیدکنندگان نفت شیل تولید خود را افزایش خواهند داد. تولید نفت آمریکا از ژوئن سال گذشته در مسیر کاهشی قرار گرفت و از آن زمان بیش از یک میلیون بشکه کاهش یافته است. به گفته کارشناسان تولیدکنندگان نفت شیل با به کارگیری فن‌آوری و دانش روز بهره‌وری خود از میادین نفتی را افزایش داده‌‌اند. به‌طوری‌که باوجود اینکه تعداد دکل‌های حفاری فعال در میادین نفت شیل در بیش از یک سال ۸۰ درصد افت کرد؛ اما تولید نفت شیل تنها یک میلیون بشکه یا حدود ۲۵ درصد کاهش یافت.

رشد نفت با سیگنال فریز

اما مهم‌ترین‌ عامل افزایش قیمت‌ها به احتمال توافق بین کشورهای تولیدکننده نفت بر سر تولید باز می‌گردد. کشورهای تولید‌کننده نفت در فاصله ۲۶ تا ۲۸ سپتامبر در الجزایر با یکدیگر دیدار خواهند کرد. به گفته خالد الفالح، مذاکره بر سر شرایط بازار نفت و همکاری برای جلوگیری از افت بیشتر قیمت‌ها از محورهای مهم این مذاکرات خواهد بود. دلایل بسیاری در این میان مطرح می‌شود که احتمال موفق بودن این مذاکرات را زیر سوال می‌برد. اول اینکه نشست قبلی که به منظور توافق بر سر طرح فریز تولید در ماه آوریل در دوحه برگزار شد به دلیل اختلاف بین اعضای اوپک به شکست منتهی شد. حال نیز امیدی نیست که نشست الجزایر نیز به آن سرنوشت دچار نشود. دوم اینکه در حال حاضر کشورهای تولیدکننده سنتی نفت با همه توان در حال تولید هستند، بنابراین در صورت توافق بر سر فریز تولید، این طرح روی مازاد عرضه نفت تاثیرگذار نخواهد بود. اما در هفته گذشته، حجم ذخایر نفت خام و بنزین کاهش یافت و رشد قیمت نفت را تسریع کرد. بر اساس آمار منتشر‌شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حجم ذخایر نفت خام این کشور در هفته منتهی به ۱۲ آگوست حدود ۵/ ۲میلیون بشکه کاهش یافته و به ۱/ ۵۲۱ میلیون بشکه رسیده است. همچنین بر اساس این گزارش، موجودی انبارهای بنزین آمریکا نیز در هفته یاد شده بیش از ۷/ ۲میلیون بشکه کاهش یافته است. کاهش ذخایر نفت خام و سوخت موجب رشد قیمت‌ها می‌شود؛ چراکه می‌تواند نشان‌دهنده دو عامل باشد. اول اینکه ممکن است سطح تقاضا در این کشور افزایش یافته باشد و دوم اینکه این احتمال وجود دارد که عرضه نفت و سوخت در بازارها کاهش یافته اما بخشی از تقاضا از سوی ذخایر تامین شده است.

در این بین کاهش شاخص دلار نیز به رشد قیمت‌ها کمک کرد. در هفته گذشته به دلیل آمار مثبت اقتصادی انگلیس در کنار کاهش احتمال افزایش نرخ بهره آمریکا تا پایان سال، افت ۲/ ۱ واحدی شاخص دلار را به همراه داشت. این عامل به رشد قیمت‌ نفت و دیگر کالاهایی که با دلار معامله می‌شوند، کمک کرد.