گروه نفت و پتروشیمی: با احتمال مذاکرات دوباره بر سر «فریز‌تولید نفت» بهای طلای سیاه در اولین روز معاملاتی در بازارهای جهانی رشد کرد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۵ به وقت تهران) در بازار نایمکس ۶۳ سنت رشد کرد و به ۴۳/ ۴۲ دلار بر بشکه رسید. برنت، نفت شاخص بازار آیس لندن نیز با رشد ۶۰ سنتی به قیمت ۸۴/ ۴۴ دلار معامله شد. رسیدن بهای نفت شاخص بازار نایمکس به بالای ۴۲ دلار در حالی رخ داد که سه‌شنبه هفته گذشته به زیر مرز روانی ۴۰ دلار رسیده بود اما از آن پس به دلیل کاهش ۳/ ۳ میلیون بشکه‌ای حجم بنزین انبارهای سوخت آمریکا، مسیر رو به رشد بهای نفت آغاز شد. با این حال کارشناسان همچنان عوامل بنیادی بازار نفت را ضعیف ارزیابی می‌کنند. در واقع در حالی که به نظر می‌رسد تولیدکنندگان سنتی نفت به دنبال رشد تولید خود هستند، در سمت تقاضا نیز شرایط چندان مساعد نیست. از جمله می‌توان به واردات نفت چین در ماه گذشته میلادی اشاره کرد که کمترین سطح طی ۶ ماه اخیر بوده است.

زمان مناسب فریز تولید نفت

بحث بر سر فریز تولید را مجددا ونزوئلا بر سر زبان‌ها انداخت. رئیس‌جمهوری این کشور، نیکولاس مادورو، پنج‌شنبه هفته گذشته(١۴ مرداد ماه) اعلام کرد الوخیو دل‌پینو، وزیر نفت کشورش، در تماس با محمد بارکیندو، دبیر‌کل اوپک، پیشنهاد گفت‌وگوی اعضای این سازمان برای هماهنگی در تولید نفت را مطرح کرده است، همچنین برخی منابع از احتمال دیدار وزیر نفت اکوادور، با بارکیندو در مقر اوپک در وین خبر دادند.

با این همه احتمال دستیابی به توافق بین اعضای اوپک بسیار اندک است. از سویی روسیه نیز که بخش مهمی از مذاکرات طرح فریز در ماه فوریه بود، به نظر نمی‌رسد چندان نسبت به این اظهارات خوش‌بین باشد. روز گذشته نیز الکساندر نواک، وزیر نفت روسیه که پیش از این نیز اعلام کرده بود در راستای رشد قیمت نفت حاضر نیست مجددا با کشورهای عضو اوپک وارد مذاکره شود، اظهار کرد: بهای کنونی ۴۰ تا ۵۰ دلار برای هر بشکه مناسب است، بنابراین هیچ زمینه‌ای برای توقف رشد تولید و خودداری از عرضه بیشتر نفت به بازارهای جهانی وجود ندارد. از سویی دور جدید ارائه تخفیف به مشتریان نفتی توسط کشورهای عضو اوپک را می‎‌توان به‌عنوان سندی مطرح کرد که این کشورها همچنان به دنبال افزایش سهم بازار هستند و بعید است بتوانند بر سر تعادل بازار نفت به توافق برسند. در واقع عربستان برخلاف اظهارات قبلی وزیر انرژی‌اش که گفته بود سهم بازار اولویت این کشور نیست، هفته گذشته اعلام کرد که بهای نفت سبک خود سر رسید سپتامبر را برای مشتریان آسیایی ۳/ ۱ دلار کاهش داده و به ۱/ ۱ دلار زیر قیمت نفت شاخص عمان-دبی رسانده است. حال عراق نیز اعلام کرده است که بهای رسمی نفت خود را در بازار آسیا به ۳/ ۲ دلار کمتر از بهای نفت شاخص عمان دبی رسانده است. دور جدید تخفیف‌ها که احتمالا توسط دیگر کشورهای عضو اوپک ادامه می‌یابد، نشان می‌دهد این کشورها همچنان در رقابت بر سر سهم بازار هستند.

ضعف در عوامل بنیادی

هرچند که چشم‌انداز بلند‌مدت بازار نفت نشان از رشد قیمت‌ها دارد اما در کوتاه‌مدت به گفته کارشناسان همچنان مازاد عرضه بر بازار نفت سیطره خواهد داشت. از سویی کشورهای تولید‌کننده سنتی نفت چون عربستان، عراق و روسیه به دنبال افزایش تولید خود هستند و از سوی دیگر تولید نفت شیل به آرامی رو به کاهش دارد و با کوچک‌ترین نشانه‌هایی از اقتصادی شدن برخی طرح‌های تولیدی با افزایش قیمت نفت مجددا در مسیر صعودی قرار می‌گیرد. حتی با وجود معامله شدن نفت در محدوده ۴۰ دلار اداره اطلاعات انرژی آمریکا اعلام کرده است که تولید نفت این کشور نهایتا ماه آینده به ۱/ ۸ میلیون بشکه در روز برسد و مجددا در مسیر صعودی قرار خواهد گرفت.

اما در سمت تقاضا نیز شرایط چندان مساعد نیست. در حال حاضر در مسیر کاهش پیک تقاضای بنزین در آمریکا قرار گرفته‌‌ایم که احتمالا تا چند ماه آینده ادامه داشته باشد. از سویی واردات نفت چین در ماه گذشته میلادی به ۳۵/ ۷ میلیون بشکه در روز رسیده که کمترین سطح ظرف ۶ ماه اخیر بوده است. بلومبرگ کاهش واردات نفت چین را به دلیل کاهش تقاضای نفت از سوی پالایشگران مستقل این کشور عنوان می‌کند.