گروه نفت و پتروشیمی: یک ماه از حادثه آتش‌سوزی پتروشیمی بوعلی در ماهشهر می‌گذرد و درحالی‌که هنوز شعله‌های این حادثه در ذهن‌ها خاموش نشده است، چهارمین حادثه صنعت نفت بعد از حادثه یاد شده این بار در شهرستان گناوه، در ۱۲۰ کیلومتری شمال استان بوشهر خبرساز شده است. انفجار در ایستگاه لخته‌گیر خط ۴۲ اینچ گاز روستای شول در شهرستان گناوه، اتفاقی بود که ساعت ۱۲:۳۰ جمعه شب برای پنج ساعت ماموران، امدادگران و مردم را درگیر خود کرد. به گفته نماینده مردم بوشهر و گناوه در مجلس شورای اسلامی، این حادثه امنیتی نبوده و صرفا بر اثر نقص فنی اتفاق افتاده است. بر‌اساس گزارش‌های منتشر شده، در پی این حادثه چهار نفر از افرادی که در محل حادثه حاضر بودند مصدوم شده‌اند که صدمه سه تن از آنان سوختگی با درصدهای متفاوت بوده که متأسفانه یکی از مصدومان این حادثه جان باخت.

به گزارش «ایرنا» شدت انفجار به حدی بوده است که شیشه‌های منازل ساکنان شهر گناوه و بندر ریگ در ۲۲ کیلومتری مرکز شهرستان و روستاهای تابعه به‌شدت تکان خورده و شعله‌های آتش که تا شعاع یک کیلومتری امکان نزدیک شدن به آن وجود نداشت، امدادرسانی و عملیات خاموش کردن را با دشواری همراه کرد. در این حادثه شماری از مردم شهرستان به‌محض اطلاع از حادثه با موتورسیکلت و خودرو خود را به نزدیکی‌های محل حادثه رساندند تا به امدادگران کمک کنند. محمد محسنی، رئیس اچ اس یی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران در گفت‌وگویی که با «شانا» انجام داده است، به تشریح عملیات اطفای حریق در این خط لوله پرداخت و گفت: حادثه آتش‌سوزی از بخش کنترل ایمنی و آتش نشانی گچساران اطلاع داده شد.

متعاقب آن نزدیک‌ترین گروه‌های اطفای حریق به محل اعزام و پس از دریافت اطلاعات کامل اقدام‌های بعدی را انجام دادیم. با توجه به اینکه انفجار خط ٤٢ اینچ انتقال گاز آغار و دالان همراه با آتش‌سوزی بوده است، شیرهای قبل و پس از ایستگاه بسته شدند. منبع گاز از شرکت نفت مرکزی بود که در نزدیک‌ترین زمان بسته شد و این اقدام سبب کاهش فشار شد و خط از طریق شیرخانه‌های ورودی و خروجی و منبع اصلی تخلیه شد. محسنی در ادامه گفت: خطوط و تاسیسات پلی اتیلن غرب و خط گاز ترش ٥٢ اینچ اطراف خط ٤٢ انتقال گاز آغار و دالان بود، از این رو تلاش ما این بود که آتش به این تاسیسات سرایت نکند. خوشبختانه با اقدام به موقع ٦ تیم آتش‌نشانی اعزام شده به محل، آتش به این بخش‌ها سرایت نکرد و هیچ تاسیساتی آسیب ندید. به گفته رئیس اچ‌اس‌یی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران برای علت حادثه باید دلایل محکمی پیدا شود و بررسی‌های لازم در این زمینه در کمیته‌ای که به همین منظور تشکیل شده در حال انجام است. پس از مهار آتش‌سوزی، ایمن‌سازی خط انجام شد و خط ٤٢ اینچ انتقال گاز آغار و دالان اکنون از مدار خارج است. برای بازسازی این خط نیز اقدام‌های فنی مورد نیاز در حال انجام است.