گروه نفت و پتروشیمی: نفت در اولین روز بازگشایی بازارهای بین‌المللی با افت قیمت همراه شد. در واقع معامله‌گران واکنشی نسبت به اتفاقات سیاسی ترکیه نشان ندادند و به‌نظر می‌رسد این داده‌های خوش‌بینانه از اقتصاد آمریکا بود که موجب روند نزولی قیمت نفت شد. به‌عقیده کارشناسان افزایش ارزش دلار و انتشار برخی گزارش‌های بدبینانه نسبت به آینده نفت، موجب فشار بر قیمت‌ها شد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای WTI، نفت شاخص بورس نیویورک تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران) نسبت به آخرین قیمت معامله شده در روز جمعه با افت ۳۴ سنتی، معادل ۷۵/ ۰ درصد، به قیمت ۶۱/ ۴۵ دلار بر بشکه رسید. برنت، شاخص بازار لندن نیز با ۳۶ سنت کاهش ۲۵/ ۴۷ دلار بر بشکه معامله شد. در ابتدای معاملات روز گذشته در بازار الکترونیکی بهای نفت تحت تاثیر وقایع ترکیه در مسیر افزایشی قرار داشت، اما با بازگشایی بازارها این وقایع تاثیر خود را از دست داد و بازار همچنان روند پیش از اتفاقات اخیر را دنبال کرد. کودتا در ترکیه موجب نگرانی معامله‌گران از تردد نفتکش‌ها از مسیر تنگه بسفر شده بود، اما در حال حاضر هیچ اختلالی در حمل‌و‌نقل نفت دیده نمی‌شود و از نگاه آنها به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت خطری متوجه عرضه و معاملات نفت باشد. تنگه بسفر استانبول که یکی از نقاط کلیدی در حمل‌و‌نقل محموله‌های نفتی به شمار می‌رود، تنها در روز جمعه، یعنی یک روز بعد از کودتای نظامی در ترکیه، برای ساعاتی تعطیل و سپس بازگشایی شد. به این ترتیب کلیدی‌ترین نقطه عبور و مرور بین‌المللی در ترکیه که پذیرای حدود سه درصد از محموله‌های جهانی در تنگه بسفر به سمت بنادر دریای سیاه و همچنین منطقه دریای خزر است، چندان تحت تاثیر کودتای نظامی قرار نگرفت و به سرعت به شرایط عادی بازگشت.

همان‌طور که اشاره شد اگرچه بازار در مقابل عواملی مانند کودتای ترکیه و آمار اقتصادی مثبت در آمریکا بی‌تفاوت است، اما به‌نظر می‌رسد با تقویت شاخص دلار در پی انتشار آمارهای مثبت اقتصادی آمریکا، بازار نفت با ضعف همراه شود. بر اساس آمار رسمی که روز جمعه در آمریکا منتشر شد، خرده‌فروشی در این کشور در ماه ژوئن بیش از حد انتظار افزایش یافت. مطابق این آمار، در همین زمان تقاضا برای وسایل نقلیه موتوری و سایر کالاها نیز با رشد همراه بوده و تولیدات صنعتی آمریکا نیز در ۱۱ ماه منتهی به ژوئن بیشترین رشد را به ثبت رسانده است. افزایش ارزش دلار موجب گران شدن نفت برای خریدارانی می‎شود که ارز رسمی آنها غیر از دلار است.

در این بین اخیرا نگرانی‌هایی از سوی افزایش سطح ذخیره فرآورده‌های نفتی به خصوص مطرح می‌شود که به اعتقاد کارشناسان از رشد قیمت نفت در کوتاه مدت جلوگیری خواهد کرد. با این حال روز گذشته مورگان استنلی، یکی از موسسات سرمایه‌گذار در نفت نگرانی جدیدی مطرح کرده است. بر اساس گزارش این موسسه در روز دوشنبه، در حال حاضر چشم‌انداز بلندمدت تقاضا برای نفت نگران‌کننده است و این نگرانی از سوی تقاضا برای سوخت‌هایی مانند بنزین و گازوئیل مطرح نیست بلکه چشم‌انداز بلند مدت نفت این بار با کاهش تقاضا از سوی پتروشیمی‌ها تهدید می‌شود.