گروه نفت و پتروشیمی- سارا مالکی: بازار جهانی نفت در دو روز منتهی به جمعه گذشته با عوامل متضادی برای تقویت و ریزش قیمت‌ها، به شکل هم زمان همراه بود. بر این اساس در حالی ‌که نشست اعضای اوپک در وین در فضایی آرام و همسو برگزار و موجب تقویت قیمت نفت در پنج‌شنبه گذشته شد؛ خبر اضافه شدن ۹ دکل نفتی به صنعت نفت آمریکا در روز بعد از آن توانست تا حدودی این فضای مثبت را بر هم زده و قیمت نفت را تضعیف کند. طبق گزارش بیکر هیوز، از دسامبر گذشته تا هفته پیش، این بیشترین تعداد دکلی بوده که به صنعت نفت آمریکا اضافه شده و تعداد کل دکل‌ها را به ۳۲۵ عدد رسانده است. این دومین بار در سال ۲۰۱۶ است که تعداد دکل‌های حفاری نفت در آمریکا روندی افزایشی را به ثبت می‌رساند. در حالی که همچنان قیمت نفت نسبت به اوایل ۲۰۱۴ افت بیش از ۵۰ درصدی را نشان می‌دهد، با این حال، رشد قیمت نفت از کانال ۲۰ دلاری (در ابتدای ۲۰۱۶) تا مرز ۵۰ دلاری در هفته‌های اخیر بازگشت آرام تولیدکنندگان نفتی را به دنبال داشته است.

در پی اضافه شدن دکل‌های حفاری به چرخه تولید نفت در آمریکا، قیمت نفت خام این کشور که در دوم ژوئن (روز برگزاری نشست اوپک) به ۴۹ دلار و ۱۷ سنت رسیده بود به سطح ۴۸ دلار و ۶۲ سنت کاهش پیدا کرد. همچنین نفت خام برنت نیز در حالی در فضای مثبت ایجاد شده در سایه نشست اوپک در روز پنج‌شنبه از سقف ۵۰ دلاری (با قیمت ۵۰ دلار و ۴ سنت) عبور کرد که با اعلام خبر بازگشت دکل‌های حفاری، به قیمت ۴۹ دلار و ۶۴ سنت در آخرین روز از معاملات هفتگی بازار رسید. آمار اشتغال آمریکا نیز کمتر از انتظارات موجود بود. سیگنال‌هایی از ضعف اقتصاد آمریکا نیز اثر دو گانه‌ای بر بازار نفت داشت.

اضافه شدن 9 دکل به چرخه تولید نفت آمریکا

دکل‌های نفتی آمریکا برای نخستین بار در ۱۱ هفته گذشته روندی افزایشی را تجربه می‌کنند و این انتظار وجود دارد که با تقویت قیمت نفت تعداد بیشتری از این دکل‌ها وارد چرخه تولید شوند. از نگاه کارشناسان در حال حاضر بازار در شرایطی قرار دارد که هرگونه عرضه اضافه می‌تواند منجر به منتفی شدن روند تقویت قیمت نفت شود. در حالی که اضافه شدن ۹ دکل نفتی به چرخه تولید نفت در آمریکا توانسته است تا حدودی قیمت نفت را تحت تاثیر خود قرار دهد، از دیگر سو لحن مثبت خالد الفالح، وزیر جدید نفت و انرژی عربستان در نشست اوپک این اطمینان را از سوی او ایجاد کرده است که عربستان فعلا برنامه‌ای برای بیشتر کردن میزان عرضه نفت به بازار و تضعیف قیمت این کالا ندارد. از سوی دیگر اختلال عرضه نفت که مدتی است از سوی کشورهایی مانند کانادا، ونزوئلا و نیجریه جریان دارد؛ ممکن است با تحرکات جدید گروه‌های تروریستی در نیجریه با شدت بیشتری همراه شود. به گزارش رویترز اوایل روز جمعه گذشته گروه انتقام‌جویان دلتای نیجر در حساب توییتری خود اعلام کرد، یک خط لوله متعلق به شرکت انی ایتالیا را در ایالت بایلسای نیجریه منفجر کرده است. این حمله چند ساعت پس از انفجار دیگری در خط لوله شرکت انی و یک انفجار در خط لوله شرکت توسعه نفت شل نیجریه صورت گرفت. شرکت شل نیز تایید کرده که خط لوله فورکادوس این شرکت که روزانه ۲۵۰ هزار بشکه نفت انتقال می‌داد مجددا آسیب دیده است. در حالی‌که این گروه ادعا دارد حملاتش تولید نفت نیجریه را از ۲ میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است، برنامه آینده خود را به صفر رساندن تولید نفت در این کشور اعلام کرده است. اتفاقات یاد شده می‌تواند بازار نفت را با کاهش عرضه همراه کرده و تبدیل به عواملی برای تقویت قیمت نفت شوند.

اثر دوگانه آمار اشتغال‌زایی آمریکا

در این میان، اعلام آمار ایجاد اشتغال در آمریکا نیز توانست شاخص دلار را تحت تاثیر قرار داده و با افت ارزش همراه کند. شاخص دلار همواره عاملی تاثیرگذار بر قیمت نفت به شمار می‌رود. با تقویت شاخص دلار قیمت نفت تضعیف شده و با کاهش ارزش آن نیز قمیت نفت روندی عکس را در پیش می‌گیرد و این عامل به‌طور کلی می‌تواند از قیمت نفت حمایت کند.

اما بعد از اعلام آمار ایجاد اشتغال در آمریکا، نگرانی‌هایی در رابطه با وضعیت اقتصادی این کشور ایجاد شد تا آنجا که کارشناسان احتمال افزایش نرخ بهره در آمریکا را در نشست بعدی فدرال رزرو بسیار ضعیف ارزیابی می‌کنند. سیگنال عدم افزایش نرخ بهره در آمریکا در حالی توانست شاخص دلار را تحت فشار و از قیمت نفت حمایت کند که طبق اعلام اداره انرژی آمریکا میزان ذخیره نفت تجاری آمریکا در هفته منتهی به ۲۷ ماه مه به ۴/ ۱ میلیون بشکه رسید. این آمار در حالی اعلام شده است که طبق پیش‌بینی‌ها انتظار می‌رفت کاهش ذخایر نفتی این کشور ۵/ ۲ میلیون بشکه باشد. با تمام این تفاسیر و با توجه به نگرانی‌هایی که در رابطه با اقتصاد آمریکا وجود دارد به نظر می‌رسد میزان تقاضای نفت در این کشور نیز با کاهش همراه شود. با کنار هم گذاشتن تمام اتفاقاتی که حالا بازار نفت با آن مواجه است، می‌توان به این نتیجه رسید که اگرچه اوپک نشست بدون حاشیه‌ای را پشت سر گذاشته است و اختلالات عرضه همزمان با کاهش ارزش شاخص دلار نیز می‌توانند دلایلی قابل قبول برای تقویت قیمت نفت باشند؛ با این حال شرایط نامساعد اقتصادی آمریکا می‌تواند تقاضای نفت بزرگترین مصرف‌کننده نفت جهان را با کاهش همراه کند. از دیگر سو دکل‌های نفتی که آرام آرام در حال وارد شدن به چرخه تولید در آمریکا هستند نیز می‌توانند نگرانی‌های جدیدی برای افزایش عرضه در بازارهای جهانی و نوسانات قیمتی به وجود آورند.