گروه نفت و پتروشیمی: «چین» شریکی است که در دوران تحریم‌های یکجانبه غرب علیه ایران بر خلاف سایر شرکای نفتی، حضور خود در پروژه‌های نفتی ایران را حفظ کرد؛ اما بدون رقیب باقی ماندن این شریک در دوران تحریم عملا باعث شد حضور آنها در پروژه‌های نفتی بازدهی چندانی نداشته باشد. حال این شریک با سابقه اما تا حدودی بد قول بار دیگر و در دوارن پساتحریم راه‌های ورود خود به فعالیت‌های نفتی و گازی در ایران را هموار می‌کند. براین اساس روز گذشته یادداشت تفاهمی در زمینه همکاری‌های بلندمدت و توسعه نفت و گاز و همچنین افزایش برداشت نفت خام و میعانات گازی بین وزارتخانه‌های نفت ایران و چین در سطح معاونان کل امضا شد. معاون سازمان ملی انرژی چین که برای امضای این تفاهم‌نامه در تهران حضور پیدا کرد، چین را مقصد ٥٠ درصد از صادرات نفت ایران عنوان کرد. به گفته ژانگ یو ژینگ شرکت‌های چینی پارسال ٢ هزار و ٥٠٠ تن از ایران نفت خریداری کرده‌اند.

اما معاون وزیر نفت کشورمان نیز در روز گذشته چین را یک شریک قابل اعتماد برای ایران دانست و گفت: ایران از مشارکت شرکت‌های توانمند چینی در توسعه میدان‌های نفت و گاز ایران در شرایط رقابتی استقبال می‌کند. امیرحسین زمانی‌نیا در حالی بر شرایط «رقابتی» برای حضور چین در پروژه‌های نفتی ایران تاکید کرد که در دیدار با ژانگ یوژینگ، معاون سازمان ملی انرژی چین، افزود: چین یک شریک راهبردی برای ایران است و ما به دنبال توسعه و گسترش روابط با این کشور هستیم. مرضیه ریاحی، مدیر کل کشورهای آسیا و اقیانوسیه وزارت نفت نیز در رابطه با تفاهم‌نامه یاد شده با اشاره به «محدودیت‌های حاصل شده از تحریم‌ها به‌عنوان علت اصلی بدقولی چینی‌ها در پروژه‌های نفتی ایران»، به «دنیای اقتصاد» گفت: در دوره تحریم‌ها تمام کشورهای حاضر در پروژه‌های نفتی ایران خود را کنار کشیدند و تنها چین بود که حاضر به ادامه حضور در ایران شد که البته به علت محدودیت‌هایی که تحریم‌ها ایجاد می‌کرد و از سویی بدون رقیب باقی ماندن چینی‌ها؛ امکانات و استانداردهای خوبی از سوی چینی‌ها در اختیار پروژه‌ها قرار نگرفت ضمن اینکه اجرای پروژه‌ها از نظر زمانی نیز با مشکلاتی همراه شد. ریاحی در ادامه با ابراز امیدواری نسبت به باز شدن کانال‌های بانکی و امکان نقل و انتقال پول گفت: امیدواریم که چینی‌ها با باز شدن فضا، چه از نظر زمانی و چه از نظر اجرای استانداردها عملکرد بهتری داشته باشند زیرا چنانچه کوچک‌ترین انحرافی در مسیر همکاری مشاهده شود، کشورهای متقاضی دیگر جایگزین خواهند شد.

به گفته ریاحی تفاهم‌نامه‌ای که روز گذشته به امضا رسید، قرارداد نیست و در واقع نقشه راهی برای همکاری‌های بلندمدت در زمینه‌های مختلف از جمله همکاری‌های فنی و مهندسی، آموزشی، استخراج و مانند اینها است. این تفاهم‌نامه در نتیجه مذاکرات طولانی‌مدت دوجانبه میان وزارتخانه‌های نفت ایران و چین به امضا رسیده است و زمینه‌های گسترده‌ای در صنعت نفت و گاز را پوشش می‌دهد. بر این اساس، شرکت‌های ایرانی و چینی طبق این تفاهم‌نامه می‌توانند مذاکرات و همکاری‌های خود را در آینده ادامه دهند.