گروه نفت و پتروشیمی: اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) در جدیدترین گزارش خود برآورد قیمتی نفت برنت در سال جاری میلادی و سال ۲۰۱۷ را نسبت به پیش‏بینی قبلی خود به ترتیب ۶ و ۱۰ دلار افزایش داد. مهمترین عامل رشد پیش‏بینی قیمت نفت کاهش حجم ذخایر نفتی که به‌دلیل رشد تقاضا و کاهش عرضه رخ خواهد داد، عنوان شده است. EIA همچنین رشد تقاضا را به شکل چشمگیری افزایش داده است، بر اساس این گزارش، رشد تقاضا در سال جاری میلادی ۴/ ۱‌میلیون بشکه خواهد بود که نسبت به برآورد قبلی این سازمان ۳۰۰ هزار بشکه بیشتر است.

رشد خیره‏کننده پیش‏بینی قیمت نفت

شامگاه سه‌شنبه، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) گزارش ماهانه خود موسوم به چشم‏انداز کوتاه‌مدت انرژی را منتشر کرد. این سازمان اعلام کرده است که نفت برنت در معاملات نقدی ماه آوریل (ماه گذشته میلادی) به‌طور متوسط ۴۲ دلار بر بشکه معامله شد که نسبت به میانگین ماه پیش از آن ۳ دلار بیشتر بود. بر اساس این گزارش، مهم‌ترین عوامل این رشد قیمتی بهبود آمارهای اقتصادی، اختلال در عرضه نفت، کاهش تولید نفت آمریکا و تعداد دکل‏های نفتی این کشور بوده است.

این سازمان همچنین پیش‏بینی کرد که متوسط قیمت نفت شاخص بازار لندن (برنت) در سال جاری ۴۱ دلار و در سال ۲۰۱۷ حدود ۵۱ دلار باشد که نسبت به گزارش قبلی این سازمان به ترتیب ۶ و ۱۰ دلار در بشکه بیشتر است. همچنین پیش‏بینی شده است، متوسط نفت خام آمریکا در سال جاری کمی کمتر از نفت برنت باشد و در سال ۲۰۱۷ به قیمتی یکسان برسند. با این حال بر اساس این گزارش معاملات و قیمت معاملات جاری بازار آتی عدم اطمینان بالایی دارد و این مساله ریسک پیش‏بینی قیمت نفت را بالا برده است. به‌طور مثال نفت در بازار آتی سر رسید ماه اوت، به‌طور متوسط ۴۲ دلار به فروش رفته است، درحالی‌که معاملات در بازه وسیع قیمتی ۳۲ تا ۶۵ دلار بوده‏اند. این بازه گسترده قیمتی در بازار آتی نفت نشان از عدم اطمینان معامله‏گران و اختلاف آنها در خصوص آینده این بازار دارد.

برآورد شده که ذخیره نفت خام کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی(OECD) در پایان سال ۲۰۱۵ به ۳ میلیارد بشکه رسیده باشد که معادل ۶۶‌روز مصرف نفت این کشورها است. پیش‏بینی می‏شود حجم ذخایر نفت این کشورها در پایان سال ۲۰۱۶ به ۱۱/ ۳ میلیارد بشکه برسد و در سال ۲۰۱۷ نیز در همین سطح باقی بماند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا اختلال در عرضه نفت را عاملی برای کاهش موجودی انبارها می‎داند که تاثیر آن در قیمت نفت منعکس شده است.

با وجود افزایش قیمت نفت در ماه‏های اخیر اداره اطلاعات انرژی آمریکا انتظار دارد که افزایش حجم ذخایر نفتی در سه ماه دوم و سوم سال جاری بر قیمت‏ها فشار آورد و مانع از رشد آنها شود، بر این اساس میانگین قیمت نفت در سه ماه دوم و سوم ۴۲دلار بر بشکه برآورد شده است. اما با کاهش حجم ذخایر در سه ماه چهارم قیمت نفت به متوسط ۴۴ دلار خواهد رسید. اداره اطلاعات انرژی آمریکا در ادامه به گزارش آژانس بین‌المللی از حجم ذخایر انبارهای نفتی اشاره می‏کند و کاهش موجودی انبارها در سه ماه سوم سال ۲۰۱۷ را دلیل افزایش ۱۰ دلاری پیش‏بینی قیمتی خود در این سال می‏داند. بر اساس این گزارش میانگین قیمت نفت برنت در سه ماه چهارم سال آتی ۵۷ دلار پیش‏بینی شده است.

افزایش برآورد رشد تقاضا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا، همچنین برآورد خود از میزان تقاضا در حد فاصل سال‏های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ را افزایش داد. بر اساس این گزارش، برآورد می‏شود رشد تقاضا برای نفت و دیگر مایع‏های سوختی در سال ۲۰۱۵ حدود ۴/ ۱ میلیون بشکه در روز بوده که نسبت به برآورد قبلی این سازمان ۱۰۰ هزار بشکه بیشتر است. مهم‌ترین عامل این بازبینی در میزان مصرف رشد تقاضا به رشد تقاضا در چین و هند باز می‏گردد که بالاتر از برآوردهای قبلی بوده، به‌طوری‌که کاهش تقاضا در کشورهای اروپایی را جبران کرده است. اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین میزان رشد تقاضا برای نفت و مواد سوختی در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ را به ترتیب ۴/ ۱و ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز برآورد کرد که نسبت به گزارش ماه قبل این سازمان ۳۰۰ و ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر است.

نوسانات تولید طلای سیاه

در کشورهای غیر‌عضو اوپک برآورد می‏شود تولید نفت در سال ۲۰۱۵ رشد ۶/ ۱ میلیون بشکه‏ای را تجربه کرده باشند که عمدتا این رشد از سوی آمریکا بوده است. همچنینی پیش‏بینی شده تولید نفت این کشورها در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به ترتیب ۷۰۰ و ۲۰۰ هزار بشکه کاهش یابد که مهم‌ترین‌ عامل این مقدار کاهش نیز از سوی آمریکا خواهد بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در گزارش خود با اشاره به تولید ۹ میلیون بشکه‏ای تولید نفت آمریکا در ماه آوریل، اعلام کرد که این مقدار نسبت به سطح تولید ماه مارس (ماه قبل از آوریل) تنها ۱۰۰ هزار بشکه کمتر است، اما نسبت به سطح تولید آوریل سال گذشته افت بیش از ۷۰۰ هزار بشکه‏ای داشته است. همچنین میزان تولید نفت آمریکا در سال ۲۰۱۵ حدود ۴/ ۹ میلیون بشکه در روز بوده است، پیش‏بینی می‏شود متوسط سالانه تولید روزانه این کشور در سال جاری به ۶/ ۸ میلیون بشکه و در سال ۲۰۱۷ به ۲/ ۸ میلیون بشکه برسد. این پیش‏بینی اداره اطلاعات انرژی آمریکا نسبت به گزارش ماه قبل تفاوت چندانی نداشته و تنها میزان تولید در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۰۰ هزار بشکه بیشتر برآورد شده است. از سویی میزان تولید روزانه اوپک در سال ۲۰۱۵ حدود ۵/ ۳۱ میلیون بشکه بوده که نسبت به متوسط تولید این سازمان در سال ۲۰۱۴ به‌دلیل افزایش تولید عربستان و عراق رشد ۸۰۰ هزار بشکه‏ای داشته است. همچنین پیش‏بینی می‏شود تولید نفت اوپک به‌دلیل رشد قابل توجه تولید نفت ایران در سال جاری میلادی ۹۰۰ هزار بشکه افزایش یابد. همچنین در سال ۲۰۱۷ شاهد رشد ۷۰۰ هزار بشکه‎ای تولید نفت این سازمان خواهیم بود. این گزارش در ادامه می‏افزایش پیش‏بینی نمی‏شود که اوپک برای افزایش قیمت نفت اقدام به کاهش تولید خود کند؛ چراکه عربستان به عنوان رهبر این سازمان، نمی‏خواهد بازار خود را از دست بدهد و استراتژی حفظ سهم بازار را ادامه خواهد داد.

کاهش ذخیره؛ اهرم رشد نفت