گروه نفت و پتروشیمی: روز گذشته نشست خبری محمد ایروانی، مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت انرژی دانا با حضور محسن دانش‌خواه، مدیرکل خدمات بالادستی این شرکت در جمع اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست ایروانی با اشاره به اینکه اصول اقتصاد مقاومتی و اصل ۴۴ قانون اساسی دکترین اقتصاد ایران هستند، گفت: دولت طبق اصل ۴۴ و اصول اقتصاد مقاومتی باید بخش خصوصی را حمایت کند، چراکه تحقق اقتصاد مقاومتی در گرو پررنگ شدن حضور بخش خصوصی در اقتصاد کشور است. به گفته وی در حال حاضر بخش خصوصی توانسته در بخش‌های بالا دست صنعت نفت از جمله بخش حفاری، اکتشاف و خدمات حفاری فعال شود. مدیر‌عامل شرکت انرژی دانا در ادامه افزود: در بخش بالادست شرکت‌های ایرانی فعال بسیار توانمند شده‌اند. وی یکی از مشکلات کنونی بخش خصوصی را تنگناهای بانکی و مشکلات خدمات و مهندسی اعلام کرد. به گفته وی دولت باید با بخش خصوصی جلساتی برگزار کند و مشکلات بخش خصوصی در این موارد را بیشتر بررسی کند. وی درخصوص مشکلات بانکی گفت: بعد از اجرایی شدن برجام برخی از مشکلات این حوزه رفع شده اما بخش عمده آن باقی‌مانده است. وی در ادامه افزود: امیدواریم با پیگیری‌های دولت ظرف دو تا سه ماه آینده همه مشکلات بانکی رفع شوند. ایروانی درخصوص مشکلات تبادلات مالی در دوران تحریم‌ها گفت: در دوران تحریم بابت انتقال وجه باید ۱۰ تا ۱۳ درصد از وجه را به بانک انجام‌دهنده عملیات واریز می‌کردیم، مثلا در ایران یک میلیون دلار واریز می‌کردیم اما در خارج کشور تنها ۹۰۰هزار دلار آن قابل دسترسی بود.

ایروانی در ادامه سخنان خود به قراردادهای جدید نفتی ایران موسوم به IPC اشاره کرد. به گفته وی این قراردادها تنها بخشی از برنامه توسعه صنعت نفت را شامل می‌شود. مدیرعامل شرکت دانا انرژی با بیان اینکه دولت برنامه دارد به‌طور عام بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد دلار در صنعت نفت سرمایه‌گذاری کند، گفت: از این مقدار حدود ۲۰۰ میلیارد دلار به بخش بالا دست تعلق دارد که به گفته وزیر نفت در اولین مرحله امید می‌رود حدود ۳۰ میلیارد دلار از این محل تامین سرمایه شود. وی با بیان اینکه با انعقاد قراردادهای IPC حدود ۴۰ درصد از سرمایه باید توسط شرکت‌های داخلی که با شرکت‌های بین‌المللی در پروژه‌ها شریک می‌شوند، تامین مالی شود اعلام کرد: با این حساب سهم بخش خصوصی در توسعه صنعت نفت حدود ۱۲ میلیارد دلار خواهد شد. ایروانی در ادامه افزود: باید حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار از سوی هر شرکت‌ داخلی که یک سمت از قرارداد است، تامین شود و بقیه آن از دو روش تامین خواهد شد. اول اینکه صندوق توسعه ملی بخشی باید به کمک بخش خصوصی آمده و بخشی از سرمایه لازم را تامین کند و دوم که مهم‌تر است، امید داریم با مشارکت با شرکت‌های خارجی بخشی از پول را از خارج کشور تامین کنیم.

ایروانی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر در دوران درخشانی قرار داریم، گفت: قیمت نفت افت کرده است، از همین‌رو بسیاری از پروژه‌های گران قیمت که عموما در میادین نفت شیل و آب‌های عمیق هستند، متوقف شده است. بنابراین پروژه‌های ایرانی برای بخش خارجی جذابیت بالایی دارد. وی در ادامه افزود: امیدواریم هرچه زودتر و قبل از اینکه این فرصت از دست برود، دولت تکلیف قراردادهای IPC را مشخص کند. وی یکی دیگر از فرصت‌های پیش‌آمده از کاهش قیمت نفت را تعدیل نیرو توسط شرکت‌های خارجی عنوان کرد. به گفته وی این شرایط ویژه‌ای را برای شرکت‌های ایرانی به‌وجود آورده تا بتوانند نیروهای فعال و متخصص به‌خصوص متخصصان ایرانی‌ در خارج از کشور را جذب کنند. ایروانی در ادامه افزود: قیمت پایین نفت در شرایط فعلی موجب شده است تا پروژه‌ها با قیمت کمتری صورت پذیرد، بنابراین باید سعی کرد هر‌چه سریع‌تر تکلیف قراردادهای جدید صنعت نفت روشن شود. وی با اشاره به قراردادهای EPC و EPCF ادامه داد: مناقصات این قراردادها نیز باید هر‌چه سریع‌تر توسط مجموعه شرکت ملی نفت ایران برگزار شود، به همین دلیل توسعه صنعت نفت در شرایط فعلی تنها به دست مسوولان شرکت ملی نفت ایران است.