گروه نفت و پتروشیمی، عارفه مشایخی: روز گذشته بهای نفت در بازارهای جهانی باز هم کاهش یافت. به گزارش دنیای اقتصاد، بهای نفت آمریکا روز گذشته با افت یک درصدی معادل ۴۴ سنت به قیمت ۴۵ دلار و ۴۸ سنت در هربشکه رسید. بهای نفت دریای شمال نیز با ۶۲ سنت کاهش به ۴۶ دلار و ۷۳ سنت رسید. کارشناسان بلومبرگ می‌گویند افزایش میزان صادرات عراق که به بالاترین میزان خود در ماه آوریل رسیده عامل اصلی روند کاهشی قیمت نفت در روزهای اخیر بوده است. در این بین نگاهی به روند بازار آتی نفت نیز نشان می‌دهد بهای نفت در این بازار نیز به‌طور متوسط یک دلار و ۱۰ سنت کاهش را در روز جمعه تجربه کرده است. خبرها حکایت از آن دارند که صادرات نفت عراق با احتساب میزان صادرات اقلیم کردستان عراق ۳ میلیون و ۳۶۰ هزار بشکه در روز بوده است که یک رکورد برای این کشور محسوب می‌شود.

با این حال کارشناسان معتقدند با توجه به ناامنی‌هایی که روز شنبه در مجلس این کشور رخ داد و تهدیدهایی که برای به چالش کشیدن دولت عراق ایجاد شده است احتمال افت صادرات نفت توسط دومین کشور بزرگ تولیدکننده نفت اوپک وجود دارد. در این شرایط اما تولید ایالات متحده نیز با توجه به ریزش بی‌سابقه بهای نفت از سال ۲۰۰۳ تاکنون به زیر ۹ میلیون بشکه در روز رسیده است که یکی از بیشترین ارقام کاهش تولید برای ایالات متحده محسوب می‌شود. عامل سوم که بر بازار نفت جهانی در شرایط فعلی تاثیرگذار است حملات به خطوط لوله انتقال نفت به خصوص در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا است که باعث شده به‌طور متوسط ۸۰۰ هزار بشکه نفت از گردونه معاملات نفتی خارج شود. این میزان را باید از یک طرف نوعی عامل برای جلوگیری از پرش عرضه در بازارهای جهانی نفت تلقی کرد و از طرف دیگر می‌تواند تهدیدی برای بازار نفت باشد.

یک کارشناس بازار نفت در شرکت آتی سامسونگ می‌گوید در شرایط فعلی کاهش تولید در بازار جهانی نفت عامل مهمی برای بازگشت قیمت‌ها در سه ماهه اول امسال بوده است. هونگ سنگ معتقد است اگر عوامل کاهنده تولید نفت تقویت شوند ما با روند بهبود قیمت در ماه‌های پیش رو روبه‌رو‌ خواهیم بود، ولی در صورتی که روند رو به رشد تولید و عرضه بیش از این تقویت شود قیمت‌ها روند کاهشی را از سر خواهند گرفت. در این بین ارزش دلار نیز فاکتور اثرگذار دیگری است. بهای دلار در برابر سبدی از ارزهای معتبر در حال حاضر تحت تاثیر آمارهای ضعیف از ایالات متحده آمریکا روندی کاهشی را تجربه می‌کند میزان صادرات نفت عراق که در ماه مارس ۳ میلیون و ۲۴۵ هزار بشکه در روز بود در ماه آوریل به ۳ میلیون و ۳۶۵ هزار بشکه افزایش یافت.

با این حال کارشناسان جهانی می‌گویند اعتراضات در این کشور به رهبری مقتدی صدر به نوسانات تولید و صادرات نفت این کشور دامن خواهد زد. میزان تولید این کشور نیز به گزارش بلومبرگ به ۴ میلیون و ۳۱۰ هزار بشکه در روز در ماه آوریل رسید که رکوردی در زمینه تولید بعد از سقوط صدام حسین محسوب می‌شود. خبرها حکایت از آن دارند که میزان تولید نفت به خصوص در قسمت‌های جنوبی عراق به زودی افزایش خواهد یافت، چراکه شرکت‌های معتبری همچون بریتیش پترولیوم و PLC و لوک اویل که در میادین نفتی جنوب عراق فعالیت می‌کنند میزان تولید و حفاری‌های خود را افزایش داده‌اند که این مساله از سیگنال‌های بازگشت عراق به بازار نفت حکایت دارند. این در حالی است که در حال حاضر میزان تولید اوپک به ۳۳ میلیون و ۲۱۷ هزار بشکه در روز در ماه آوریل رسیده است که از سال ۱۹۸۹ تاکنون بی سابقه است. از طرف دیگر روسیه بزرگترین کشور غیراوپکی صادرکننده نفت جهان میزان صادرات دریایی نفت خود را در ماه آوریل ۷ درصد افزایش داده و به ۳ میلیون و ۱۱۷ هزار بشکه در روز رسانده است. نکته حائز اهمیت دیگر در این میان کاهش تعداد دکل‌های حفاری نفت آمریکا است.

هفته گذشته نیز برای ششمین هفته متوالی تعداد این دکل‌ها کاهش یافت که تحلیلگران معتقدند این موضوع نشان می‌دهد هنوز قیمت‌ها برای بازگشت دکل‌های حفاری نفت شیل فراهم نیست و نمی‌توان روی آن حساب ویژه‌ای کرد. این موضوع حتی در شرایطی که قیمت نفت به بالای ۴۵ دلار رسیده نیز عملی نمی‌شود و این سیگنالی برای انتظار تولیدکنندگان به قیمت‌های بالاتر و البته باثبات تر است. به گزارش رویترز رئیس بخش کالایی بانک SEB در اسلو معتقد است این امر که حتی در روزهای صعودی قیمت نفت تولیدکنندگان شیل به عرصه تولید برنگشتند نشانی از ناپایداری قیمت‌ها بود. در این بین رئیس آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است اگر وضعیت اقتصاد جهانی به همین منوال باقی بماند انتظار رشد و بازگشت قیمت‌ها ضعیف خواهد بود. در نهایت موضوع دیگری که در شرایط کنونی بر بازار نفت موثر است اقدامات صندوق‌های سرمایه‌گذاری و حمایتی از روند صعودی بهای نفت است که می‌تواند به انگیزش و توسعه نفت شیل در آمریکا منجر شود. این مساله باعث شده است مدیران مالی آمریکا به‌رغم شرایط رکودی بازار به افزایش قیمت‌ها متناسب با افزایش تقاضای سوخت در ماه‌های آتی خوش‌بین باشند.

شرکت‌های انرژی نیز در واکنش به قیمت‌های پایین نفت که در سال‌های اخیر با آن مواجه شده‌اند، هزینه‌های اکتشاف و توسعه زمینه‌های جدید را به حداقل رسانده‌اند. این موضوع باعث شده شرایط برای افزایش تولید مهیا باشد، هرچند این موضوع نیازمند یک محرک اولیه است. به گزارش EIA مصرف بنزین در چهار هفته گذشته حدود ۶/ ۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال پیش زمانی که تولید نفت در آمریکا حدود ۹ میلیون و چهارصدهزار بشکه بوده افزایش یافته است. این مساله حکایت از آن دارد که پتانسیل تقاضای بیشتر در بازار آمریکا وجود دارد که این موضوع می‌تواند مانعی در برابر کاهش بیشتر تولید نفت در ایالات‌متحده ایجاد کند. در جمع‌بندی این موضوعات باید گفت شرایط بنیادین برای حمایت از روند کاهشی قیمت‌ها بیش از روند افزایشی آن است و این مساله در دو روز معاملاتی اخیر در بازار نفت مشهود بوده؛ به‌طوری‌که باعث کاهش بهای نفت در بازارهای جهانی شده است.

اهرم‌های قوی برای کاهش بهای نفت