معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه با تشریح برنامه‌های وزارت نفت در بخش اقتصاد مقاومتی، برنامه‌های شرکت ملی نفت را در توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز، افزایش ضریب بازیافت نفت و... در سال ٩٥ اعلام کرد.

به گزارش «شانا» غلامرضا منوچهری، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت در امور توسعه و مشاور وزیر نفت شامگاه چهارشنبه (هشتم اردیبهشت‌ماه) در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در وزارت نفت گفت: مجموعه فعالیت‌های انجام شده در صنعت نفت همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. وی با اشاره به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبتنی بر درونزا و برونزا بودن اقتصاد، تصریح کرد: چنانچه به ظرفیت‌سازی، پویایی اقتصاد با اتکا به قابلیت‌های داخلی، بهره‌وری منابع و بهبود مصرف انرژی توجه کنیم مشاهده خواهیم کرد همه این اولویت‌ها در بخش انرژی به ویژه بخش نفت وگاز بسیار پرمعنا بوده و سهم بزرگی از اقتصاد را به خود اختصاص می‌دهد. منوچهری تصریح کرد: اکنون بخش نفت قابلیت‌های بسیار خوبی در کشور دارد، به نحوی که در بخش ساخت تجهیزات با اجرایی شدن ساخت ١٠ قلم کالا در بخش تحقیقات و دانش با مشارکت دانشگاه‌ها و مجموعه‌های تحقیقاتی در بخش بالادستی و در بخش پیمانکاری فعالیت‌های EPC (ساخت، تجهیز، خرید، نصب و مهندسی) فعالیت‌های قابل توجهی با حمایت وزارت نفت در حال انجام است. وی ادامه داد: در ارتباط با تحولات بین‌المللی نیز با آمدن شرکت‌های صاحب فن و تکنولوژی، انتظار رونق مجددی را به لحاظ میزان سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و ارتقای مدیریت در میان صاحبان صنعت در کشور داریم. مشاور وزیر نفت اولویت شرکت نفت در واگذاری‌های آینده را میدان‌های مشترک اعلام و ابراز امیدواری کرد شرایط کشور به گونه‌ای باشد تا قراردادها در این بخش به سرانجام برسد، زیرا اجرای سیاست‌ها در این بخش سبب تحول جدیدی در صنعت و اقتصاد کشور خواهد شد. وی ادامه داد: ورود به بازارهای بین‌المللی و آمدن شرکت‌های صاحب تکنولوژی به ایران، به شرکت‌های داخلی کمک می‌کند تا در این صنعت جدید ورود کرده و بتوانیم ضریب بازیافت از میدان‌های نفتی را افزایش دهیم. منوچهری خاطرنشان کرد: چنانچه بتوانیم ضریب بازیافت در میدان‌های قدیمی نفت را عملی کنیم مانند این است که پارس جنوبی دومی در کشور ایجاد می‌شود، زیرا ظرفیت‌ها و قابلیت‌های توسعه این بخش همانند میدان گازی پارس جنوبی است. منوچهری با بیان اینکه صنعت نفت مرز و محدودیتی برای توسعه ندارد، گفت: برای مثال اگر بتوانیم تولید گاز را در کشور بالا برده و صنایع انرژی بر را در خلیج فارس و حاشیه دریای عمان توسعه دهیم، می‌توانیم تمدن جدیدی تا عمق ١٠٠ کیلومتری خشکی با اتکا به این انرژی فراوان ایجاد کنیم.

تولید پارس جنوبی امسال با قطر برابر می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس نیز با اعلام اینکه برداشت سالانه ایران از میدان گازی پارس جنوبی امسال با قطر برابر می‌شود، میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در فازهای ١٢ تا ٢٤ پارس جنوبی را ٥٠ میلیارد و ٥٠٠ میلیون دلار اعلام کرد. علی‌اکبر شعبانپور، توسعه میدان گازی پارس جنوبی مصداق کامل اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی مبنی بر افزایش توان صادرات و تولید محصولات با ارزش افزوده بالاست. وی با اشاره به اولویت بندی وزارت نفت برای وارد مدار شدن ٥ فاز پارس جنوبی تا پایان امسال، تصریح کرد: اگرچه در کلام ورود این پنج فاز به مدار کار ساده‌ای به نظر می‌آید، اما تحقق این امر کار بسیار دشواری است که زنجیره‌ای از فعالیت‌های حفاری، نصب عرشه ها، خطوط لوله دریا و پالایشگاه‌ها را شامل می‌شود. مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس با بیان اینکه قطر برداشت گاز از میدان پارس جنوبی را از سال ١٣٦٨ و ایران هم عملا از سال ١٣٨٠ شروع کرد، افزود: براساس اطلاعات به‌دست آمده، مجموع تولید قطر از میدان گازی پارس جنوبی هزار و ٦١٦ میلیون مترمکعب است و ایران هم با توجه به شرایط تحریم که ایجاد شد، تاکنون ٩٠٤ میلیون مترمکعب از این میدان برداشت کرده است. وی برداشت ایران از میدان گازی پارس جنوبی را نسبت به قطری‌ها ٥٥ درصد اعلام کرد و افزود: هم‌اکنون در برداشت از میدان گازی پارس‌جنوبی به نصف قطر رسیده ایم. شعبانپور تولید سالانه قطر در سه سال گذشته را سالی ١٧٧ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و افزود: در حال حاضر آنها بیشتر روی بخش نگه داشت فعالیت می‌کنند. مدیرعامل شرکت نفت وگاز پارس تولید پارسال ایران در میدان گازی پارس جنوبی را حدود ١٣٢ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: در حال حاضر تولید سالانه ایران در میدان گازی پارس جنوبی به نسبت تولید سالانه قطر به ٧٥ درصد رسیده است که این امر حاکی از این است که در این بخش ٢٥ درصد از قطری‌ها عقب هستیم.