رشد نفت پس از دوحه
گروه نفت و پتروشیمی، نسیم علایی: با وجود شکست نشست دوحه، نفت توانست سومین هفته رشد متوالی را پشت سر بگذارد و به بیشترین مقدار خود ظرف 5 ماه اخیر برسد. به گزارش «دنیای اقتصاد» در هفته‌ای که گذشت، بهای نفت خام آمریکا با 3/3 دلار معادل بیش از 8 درصد رشد به 73/43 دلار در هر بشکه رسید. قیمت هر بشکه نفت برنت نیز در بازار لندن بیش از دو دلار معادل 5/4 درصد افزایش یافت و در معاملات آخر هفته به 11/45 دلار رسید. بهای نفت در میانه‌های آوریل به کف 13 ساله خود رسیده بود، اما از آن زمان در مسیر افزایشی قرار گرفته و از آن زمان تاکنون حدود دوسوم رشد قیمت را تجربه کرده است. سیگنال‌های کاهش عرضه در بسیاری از نقاط جهان در کنار کاهش سرمایه‌گذاری در صنعت نفت از مهم‌ترین‌ عوامل رشد قیمت نفت در این مدت بوده است. افت و خیز نفت نیز در هفته‌ای که گذشت در پی شکست دوحه، کاهش تولید نفت آمریکا و کاهش تعداد دکل‌های نفتی در این کشور و همچنین افزایش واردات نفت چین رخ داد. از سویی افزایش نرخ دلار در برابر یورو از رشد بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد. شکست در دوحه

روز دوشنبه، اولین روز کاری در بازارهای بین‌المللی با خبر شکست نشست دوحه آغاز شد. وزرای نفت و انرژی بسیاری از بزرگ‌ترین‌ تولیدکنندگان نفت جهان روز یکشنبه هفته پیش در دوحه، پایتخت قطر گرد هم آمدند تا درخصوص طرحی که حدود دو ماه پیش توسط چهار کشور ونزوئلا، عربستان، روسیه و قطر مطرح شده بود به توافق برسند. با وجود اینکه کشورمان پیش از این بارها اعلام کرده بود که حاضر به مشارکت در این طرح نیست عربستان در این روز به بهانه حضور نداشتن ایران اعلام کرد که این کشور نیز حاضر نیست سطح تولید خود را محدود کند بر همین اساس نشست دوحه با حضور ۱۷ کشور تولید‌کننده نفت که حدود ۷۰ درصد عرضه جهانی نفت را انجام می‌دادند با شکست مواجه شد. اولین روز بازگشایی بازارهای نفتی با شوک خبر شکست دوحه آغاز شد و در اولین ساعات معاملات در این روز قیمت نفت بیش از ۶ درصد افت کرد. اما در ادامه روز بهای نفت قدری تعدیل شد، چراکه اعتصابات کارگری در پالایشگاه‌های کویت چشم‌انداز عرضه نفت این کشور را تیره کرده بود. در عین حال برخی از اعضای شرکت‌کننده در نشست دوحه از تداوم مذاکرات بر سر طرح فریز خبر داده‌اند. به گفته وزیر نفت عراق، کشورهای تولیدکننده عضو و غیر عضو اوپک در ماه مه ‌در مسکو، پایتخت قطر بار دیگر باهم برای رسیدن به توافق بر سر طرح فریز مذاکره خواهند کرد. احتمالا تا آن زمان تولید نفت کشورمان نیز به سطح قبل از تحریم‌ها برسد و از آنجا که وزیر نفت کشورمان اعلام کرده است با رسیدن به این سطح برای مذاکرات آماده است می‌توان شاهد حضور وی در این نشست بود.


اعتصاب در پالایشگاه‌های کویت

اعتصابات کارگری در پالایشگاه‌های کویت تنها 3 روز به درازا کشید. این اعتصاب از صبح یکشنبه همزمان با آغاز مذاکرات در دوحه شروع شده بود و در عرض همین مدت کوتاه تولید نفت این کشور را با 60 درصد کاهش مواجه کرد. تولید روزانه نفت خام کویت به بیش از 8/2 میلیون بشکه می‌رسد که در پی این اختلالات به کمتر از 5/1 میلیون بشکه رسید. از همین رو خبرهای این اعتصاب بر بازار نفت تاثیر مثبت داشت و موجب رشد قیمت نفت باوجود شکست نشست دوحه تا روز سه‌شنبه شد. اما روز سه‌شنبه در پی اظهارات وزیر نفت کویت که اعلام کرده بود مادامی که اعتصابات ادامه یابد با اعتصاب‌کنندگان وارد مذاکره نخواهد شد این اعتراضات پایان یافت.


رفت و برگشت نفت با آمار آمریکایی

در این بین اخبار متفاوتی که از آمریکا منتشر می‌شد مانند گذشته یکی از عوامل افت و خیز بهای نفت بود. روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا گزارش هفتگی خود را از بازار نفت منتشر کرد. به دنبال انتشار این گزارش بهای نفت در بازار لندن و نیویورک رشد قابل توجهی داشت؛ چراکه این سازمان اعلام کرده بود تولید نفت آمریکا برای پانزدهمین هفته پیا‌پی کاهش یافته و در حال حاضر این کشور روزانه کمتر از ۹ میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کند. بر اساس آمار منتشر شده توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، تولید نفت این کشور در هفته منتهی به ۱۵ آوریل با افت ۲۴ هزار بشکه‌ای مواجه شده و به ۹۵/۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. پیش‌بینی می‌شود افت تولید نفت در این کشور ادامه یابد، مگر اینکه قیمت نفت که چندی است در مسیر افزایشی قرار گرفته، تولید نفت در این کشور را مجددا اقتصادی کند.

همچنین بر اساس این گزارش، حجم انبارهای نفتی در آمریکا در هفته منتهی به ۱۵ آوریل، حدود ۱/۲ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۶/۵۳۶ میلیون بشکه رسیده است. بر این اساس حجم این انبارها نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۴۹ میلیون بشکه بیشتر است. در این بین بر اساس آمار منتشر شده توسط شرکت بیکرهیوز، تعداد دکل‌های فعال در میادین نفتی آمریکا هفته گذشته برای پنجمین هفته متوالی کاهش یافت. بر اساس این آمار، در هفته‌ای که گذشت تعداد دکل‌ها افت ۸ دستگاهی داشته و به ۳۸۲ عدد رسیده است که کمترین تعداد از نوامبر ۲۰۰۹ تاکنون محسوب می‌شود. تعداد دکل‌های نفتی در مدت مشابه سال قبل ۷۰۳ دستگاه بوده است که نشان از افت حدود ۴۶درصدی در یک سال اخیر دارد.


افزایش واردات نفت چین

به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، معامله‌گران در بازار نفت همچنین به خبر افزایش واردات نفت چین در ماه مارس به‌عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر بازار نفت اشاره کردند. واردات نفت چین در ماه مارس با رشد بیش از 21 درصدی مواجه شد و به 7/7 میلیون بشکه در روز رسید. این خبر موجب شد نگرانی از کاهش تقاضای دومین مصرف‌کننده بزرگ جهان کاهش یابد و رشد قیمت نفت را به دنبال داشته باشد. با وجود این کارشناسان نفتی بر این باورند که رشد قیمت نفت در ماه‌های اخیر اساس محکمی ندارد، از همین رو ممکن است به زودی شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم. گلد‌من‌ساکس نیز در یادداشتی که هفته گذشته به مشتریان خود داده نسبت به این رشد قیمت‌ها هشدار داده است. به گفته تحلیلگران گلدمن ‌ساکس هرچند رشد قیمت نفت پتانسیل تداوم در روزهای آینده را دارد اما این رشد به دلیل تغییر در عوامل بنیادی بازار رخ نداده و عرضه و تقاضا در بازار نفت هنوز از نقطه تعادلی فاصله دارد. اما روز پنج‌شنبه رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا اعلام کرد که سیاست‌های انبساطی خود را ادامه خواهد داد. در پی این خبر شاهد افت ارزش یورو در برابر دلار بودیم. افزایش ارزش دلار موجب کاهش قیمت کالاها در بازارهای بین‌المللی می‌شود با این ارز معامله می‌شوند. بر این اساس روز پنج‌شنبه شاهد کاهش قیمت‌ها در بازار نفت بودیم.