امیر محمد منطقی: میدان گازی پارس‌جنوبی بزرگ‌ترین میدان گازی جهان است، با مساحتی نزدیک به ۹۷۰۰ کیلومتر مربع که ۳۷۰۰ کیلومتر آن در آب‌های سرزمین ایران واقع شده است. ذخیره بخش ایرانی این میدان ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز درجا و ۱۹ میلیارد بشکه میعانات گازی است.شرکت نفت و گاز پارس در دی ماه ۱۳۷۷ با هدف توسعه و بهره‌برداری سهم ایران از بزرگ‌ترین‌ میدان گازی دنیا در پارس جنوبی، پارس شمالی، گلشن و فردوسی شکل گرفت. این شرکت به همت مدیران و متخصصانش پس از توسعه و بهره‌برداری از ۱۰ فاز اولیه، افتتاح فاز ۱۲ را در اسفند‌ماه ۱۳۹۳ تقدیم ملت عزیز ایران کرده و فاز ۱۵ و ۱۶ در سال ۱۳۹۴ افتتاح شد و نوید افتتاح فاز ۱۷ و ۱۸ را در آینده‌ای نزدیک می‌دهد.

افتتاح مگا پروژه فازهای 15و16 پارس‌جنوبی مبارک

بلوک اکتشافی فاز ۱۵و۱۶ پارس جنوبی در فاصله ۱۱۵ کیلومتری ساحل عسلویه قرار دارد جایی که ۸درصد اندوخته گازی جهان را در خود جای داده است.اینک حاصل تلاش خشکی و دریا به هم متصل می‌شود تا جریان گاز از ژرفای زمین تا ساحل امید نویدبخش بنای بلند همت ایرانی باشد. در این آوردگاه خود باوری شرکت ملی نفت ایران به‌عنوان سیاست‌گذار و شرکت نفت و گاز پارس به‌عنوان مجری توسعه میدان‌های گازی پارس جنوبی، گلشن و فردوس با مدیریت و تدبیر مدیران و متخصصانش از مرز تحریم‌ها گذشتند و با تکیه بر دانشمندان استوار ایرانی، حماسه‌ای برپا کردند تا جهانیان بدانند اینجا ایران است؛ سرزمین خواستن‌ها و توانستن‌ها.دکل‌های حفاری روی موقعیت بلوک ۱۵ و ۱۶ استقرار می‌یابند. مردان مرد این صنعت با همتی آهنین ۲۲ حلقه چاه را تا عمق ۵۲۰۰ متری زمین حفر کردند تا از دل سرد سنگ، راهی به گنج خانه گرم میدان گازی پارس جنوبی بگشایند. در بخش فراساحل، دانش فنی‌‌‌ِ بومی شده، با ساخت پایه‌های سکو و عرشه‌های غول‌پیکر در تلاشی از جان مایه دل آغاز می‌شود. دو پایه سکو به وزن تقریبی ۶۴۰۰ تن شامل سازه‌های فلزی و شمع‌ها و دو عرشه به وزن ۴۹۰۰ تن. کابل کشی برق و ابزار دقیق ۹۳ کیلومتر و عملیات لوله‌کشی ۷۲ هزار قطر اینچ ترسیم کننده ابر سازه‌ای است شگرف که باید کم کم تن به آب‌های نیلگون خلیج فارس بسپارد.این بناها و کارخانه برآمده از آهن و فولاد آرام‌آرام به بارج انتقال داده می‌شود تا در سفری ۱۱۵ کیلومتری روی بلوک ۱۵و۱۶ استقرار یابند، برای هر سکو ۴ شمع تا عمق ۱۷۰ متری بر بستر دریا کوبیده می‌شود تا تاب نگاه داشتن عرشه عظیم را در برابر امواج خروشان و توفان‌های سهمگین داشته باشند.

دیگر سو عملیات اتصال دو رشته خط لوله به قطر ۳۲ اینچ دریایی و به طول ۲۳۰ کیلومتر انتقال گاز ترش را از سکوی دریایی به تاسیسات خشکی بر عهده دارد و اتصال دو رشته خط لوله ۴ اینچ دریایی جمعا به طول ۲۳۰ کیلومتر برای انتقال گلایکول از خشکی به سکو تکمیل‌کننده فرآیندی است که به همت مهندسان و متخصصان ایرانی مستقر بر کشتی لوله‌گذار محقق شده است.اینک درمسیر خطوط لوله آرمیده بر بستر دریا به سوی ساحل امید باز می‌گردیم، جایی که به موازات توسعه بخش‌های دریایی، در سایه سار نخل‌های راست قامتش پیکاری شورانگیز و تلاشی غرورآفرین در این کارزار دانایی آغاز شده است، انبوه ماشین‌آلات راه‌سازی با غرش لودرها، یادآور عرصه پیکار رزمندگان دیروز و صنعت مردان امروز می‌شود کوه‌ها و تپه‌ها از جا کنده می‌شود تا زمینی به وسعت ۱۶۵ هکتار مهیای ساخت پالایشگاه فاز ۱۵ و ۱۶ شود.آب، باد، خاک و خورشیدی پرتوان و قدم‌های استوار برای کندن بیش از ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار متر‌مکعب خاک و فرو ریختن بیش از ۹۷۰ هزار متر مکعب خاک در جاهای پست برای هموار کردن زمین در کارند.گام بعدی عملیات بتن ریزی و سیویل به حجم ۳۱۵ هزار متر‌مکعب با محاسباتی دقیق انجام می‌شود تا بارقه امید برای انجام فعالیت‌های تخصصی‌تر آغاز شود. احجام سنگین سازه‌های فلزی و تجهیزات فنی و تخصصی و ماشین‌آلات مختلف با وزنی افزون بر ۷۹ میلیون کیلو به دست توانمند صنعتگران نصب می‌شود. در ممارستی صنعت نواز، عملیات لوله‌کشی تاسیسات زیربنایی به میزانی بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قطر اینچ این منظومه را به هم پیوند می‌دهد و به موازات آن عایق‌کاران با اجرای بیش از ۱۵۷ هزار متر‌مربع عایق کاری، لوله‌ها، تجهیزات و اتصالات را از گزند هر گونه رطوبت و زنگ زدگی مصون می‌دارند. رویش گل‌های باغ صنعت با ۴۳۰ هزار متر‌مربع عملیات رنگ‌آمیزی جلوه‌ای چشم یافته و به‌عنوان دری کاملا ایرانی در ویترین مجموعه پالایشگاه‌های ساخته شده توسط شرکت نفت و گاز پارس قرار می‌گیرد. پالایشگاه ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی با داشتن چهار ردیف شیرین‌سازی گاز هر یک به ظرفیت ۵/ ۱۲ میلیون متر‌مکعب برای تولید ۵۰ میلیون متر‌مکعب گاز شیرین در روز طراحی شده است.

-تولید روزانه ۷۷ هزار بشکه میعانات گازی (کاندنسیت).

-دو ردیف تثبیت میعانات گازی با حجم ذخیره‌سازی ۲۴۰ هزار مترمکعب شامل چهار مخزن هر یک به ظرفیت ۴۰۰ هزار شبکه.

-دو ردیف تولید اتان با ظرفیت سالانه یک میلیون تن معادل روزانه۲۷۵۰ تن برای تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی.

-دو ردیف تولید LPG به ظرفیت سالانه یک میلیون و ۵۰ هزار تن گاز مایع معادل روزانه۲۹۰۰ تن شامل۱۸۰۰ تن پروپان و ۱۱۰۰تن بوتان با گرید صادراتی.ساخت چهار مخزن LPG شامل دو مخزن بوتان هر یک به ظرفیت ۳۵ هزار مترمکعب و دو مخزن پروپان هر یک به ظرفیت ۴۵ هزار مترمکعب.اجرای واحد ۱۴۴ به منظور تولید روزانه ۴۰۰ تن گوگرد. ساخت آبگیری و آب شیرین‌کن به ظرفیت ۴۰هزار متر‌مکعب به منظور تامین آب شیرین و آب خنک طرح فازهای ۱۵ و ۱۶/ ۱۷ و ۱۸/ ۲۰ و ۲۱ شرکت نفت و گاز پارس در این آوردگاه خودباوری از تلاش همه دانشمندان و صنعت مردان سختکوش ایران اسلامی در قرارگاه خاتم‌الانبیا و شرکت‌های سپانیر، تاسیسات دریایی، صف، ایزوایکو، حفاری دانا، مشارکت نارگان سازه و سایر شرکت‌های کنسرسیوم تشکر کرده و افتتاح این پروژه عظیم را از سوی ریاست محترم جمهور به ملت بزرگ و سرافراز ایران تبریک می‌گوید. ویژه‌نامه افتتاح طرح‌های فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی امروز ضمیمه «دنیای‌اقتصاد» منتشر شده است.