رشد 50 درصدی صادرات نفت خام ایران
گروه نفت و پتروشیمی: مدیر امور بین‌الملل‌ شرکت ملی نفت با اعلام این خبر که صادرات نفت خام ایران در ماه گذشته میلادی رشد 50 درصدی داشته است، مشکلات به جا مانده از تحریم‌ها برای صادرات نفت را تشریح کرد. به گفته محسن قمصری صادرات نفت در ماه فوریه به‌رغم مشکلات بیمه‌ای و مالی500 هزار بشکه افزایش یافته است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، آخرین دور تحریم‌های غرب که سخت‌ترین آنها نیز بود به اواسط سال ۲۰۱۱ باز می‌گردد. در آن زمان آمریکا و اتحادیه اروپا ابتدا بانک مرکزی ایران را تحریم‌کردند و ارتباط ایران با بانک‌های بین‌المللی قطع شد، از همین رو ایران برای دریافت مطالبات نفتی خود از خریداران با مشکل مواجه شد. در مرحله بعد اعلام شد اگر خریداران نفت ایران همچنان به واردات خود ادامه دهند و آن را قطع نکنند مشمول تحریم‌های غرب می‌شوند، از همین رو شرکت‌ها و پالایشگاه‌های اروپایی خریدار نفت ایران واردات خود را متوقف کردند و تنها چهار کشور آسیایی به شکل محدود به خرید نفت از ایران ادامه دادند. اما مرحله سوم تحریم‌های غرب که به شکل مستقیم بر صادرات نفت ایران اثر‌گذار بود به تحریم بیمه نفتکش‌های ایرانی باز می‌گردد. تحت تاثیر این تحریم‌ها کشورهای اروپایی از بیمه کردن نفتکش‌هایی که حامل نفت ایران بودند، خود‌داری کردند. حال به گفته قمصری در حال حاضر هرچند تحریم خرید نفت از ایران برداشته شده و همه کشورها می‌توانند آزادانه از ایران نفت خریداری کنند اما به دلیل اینکه تحریم‌های نفتکش‌ها و تبادلات مالی بین بانکی کامل رفع نشده، ایران همچنان برای صادرات نفت خود با مشکل مواجه است.


افزایش ۵۰ درصدی صادرات نفت خام

قمصری مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران در گفت‌وگو با رویترز با اعلام خبر افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران، اعلام کرد: ایران در حال تلاش برای پس گرفتن سهم بازار خود پس از لغو تحریم‌ها است. خبر افزایش 500 هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران در حالی از سوی قمصری اعلام شد که طی چند روز اخیر دیگر مسوولان نفتی کشورمان آمارهای مشابه‌ و تکمیل‌کننده‌ای در این خصوص منتشر کرده‌اند. وزیر نفت به تازگی از افزایش صادرات نفت‌خام و میعانات گازی کشور و رسیدن آن به یک میلیون و 750 هزار بشکه در روز خبر داده و مدیرعامل شرکت ملی نفت، رکن‌الدین جوادی از افزایش 400هزار بشکه‌ای تولید گفته بود.

به گزارش «ایسنا» مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید که به رغم افزایش ملموس صادرات نفت ایران در ماه جاری کشورمان همچنان با مشکلاتی در صادرات نفت خود مواجه است، چرا که خریداران به‌دلیل مشکلات مالی و بیمه نفتکش‌ها نسبت به افزایش تجارت با ایران بلافاصله بعد از لغو تحریم‌ها محتاط هستند. در پی توافق هسته‌ای ایران و غرب، در ماه ژانویه ایران از انزوای اقتصادی چند ساله خارج شد و تحریم‌ها علیه سومین تولید‌کننده بزرگ اوپک لغو شد. تحریم‌ها باعث شده بود صادرات نفت ایران از نقطه اوج روزانه 5/ 2 میلیون بشکه در دوران قبل از 2011 به تنها حدود یک میلیون بشکه در سال‌های اخیر تنزل پیدا کند، اما صادرات نفت ایران به ویژه به اروپا به دلیل نبود شفافیت در بیمه نفتکش‌ها و صدور اعتبار‌نامه از سوی بانک‌های اروپایی پیچیده شده است. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت از احتمال افزایش صادرات نفت ایران در ماه مارس نسبت به ماه فوریه خبر داد. به گفته وی، بخش عمده یا بزرگ‌ترین بخش محموله‌های صادراتی اضافه شده به اروپا خواهند رفت.

رویترز در ادامه این گزارش به نقل از منابع آگاه نوشت: شرکت لیتاسکو شاخه تجاری لوک اویل روسیه، پالایشگاه اسپانیایی سپسا و شرکت نفتی توتال فرانسه اولین خریداران اروپایی نفت ایران از زمان لغو تحریم‌ها بوده‌اند. اما قمصری اعلام کرد برخی محموله‌هایی که در ماه فوریه به اروپا صادرشده است، صادرات آزمایشی بوده‌اند و شرکت ملی نفت ایران مذاکرات برای قرار‌داد‌های دوره‌ای با خریداران احتمالی را آغاز کرده و مطمئنا در ماه مارس اخبار خوبی درباره افزایش صادرات نفت ایران به اروپا خواهید شنید. تهران اعلام کرده که صادرات نفت خود را بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها به میزان 500 هزار بشکه در روز و ظرف یک سال بعد روزانه 500 هزار بشکه دیگر افزایش خواهد داد و در نهایت به سطوح تولید قبل از تحریم‌ها که حدود روزانه چهار میلیون بشکه در سال 2010 - 2011 بود خواهد رساند.

قمصری درباره برنامه افزایش صادرات نفت ایران گفت: دشوار است که آمار دقیقی برای صادرات نفت ایران ارائه دهیم، اما برنامه این است که در سال جاری صادرات نفت ایران تقریبا 500 هزار بشکه دیگر در روز افزایش یافته و بسته به شرایط بازار به دو میلیون بشکه در روز برسد. وی افزود: ما معتقدیم در سال جاری باید سهم خود را در بازار به حداکثر برسانیم و هدف ما این است که در سال جاری به این مهم دست پیدا کنیم.مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: اما این امر در حد یک برنامه است. اینکه چقدر در این راه موفق باشیم به بازار و مذاکرات با مشتریان بستگی دارد. قمصری خاطر نشان کرد: ایران تخفیف‌های بیشتری به خریداران ارائه نخواهد کرد، بلکه ممکن است افزایش قیمت برای فروش نفت خود به اروپا را به وسیله فروش یکسری محموله‌ لحظه‌ای به قیمت نفت برنت بررسی کند، اگرچه به متوسط وزنی برنت(BWAVE) برای قرار‌دادهای دوره‌ای پایبند است. قمصری گفت: شاید برای برخی محموله‌های کوچک بتوانیم قیمت آنها را براساس نفت برنت تعیین کنیم، اما قرار‌داد دوره‌ای براساس BWAVE خواهد بود. قمصری گفت: به‌جز اروپا اهداف اصلی شرکت ملی نفت ایران برای افزایش فروش نفت در آسیا، کشورهای چین، هند و کره جنوبی هستند.


تداوم مشکلات بیمه‌ای

در این بین قمصری در گفت‌وگو با «شانا» باقی ماندن مشکلات بیمه‌ای برای صادرات نفت ایران را تشریح کرد. به گفته مدیرامور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران بسیاری از نفتکش‌ها حمل نفت ایران را منوط به بیمه آی‌جی‌آی(IGI) کرده‌اند، این در حالی است که برخی از اعضای این کلوپ بیمه‌ای همچنان حاضر به بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران نیستند. قمصری با اشاره به اینکه هنوز مشکل بیمه نفتکش‌ها به‌طور کامل حل نشده است و نفتکش‌های ایران از سوی بیمه ایرانی کلوب پی‌اند‌آی کیش بیمه می‌شوند، گفت: شرکت‌های بیمه‌ای مشکلی برای بیمه نفتکش‌ها ندارند، اما‌ آی‌جی‌آی که در واقع یک بیمه است، باید ریسک پوشش بیمه‌ای را بپذیرد.به گفته قمصری، بسیاری از خریداران نفت ایران درخواست دارند که ما محموله‌های نفتی را با نفتکش‌های آنها حمل می‌کنیم که بیمه آن عضو «آی‌جی‌ای» باشد. وی با بیان اینکه آی‌جی‌آی که از آن به‌عنوان کلوب کلاب‌ها یاد می‌شود دارای ١٣ عضو است که اعضای آن ١٣ شرکت P&I هستند، تصریح کرد: این بیمه سطح خسارت‌هایی را که از یک حد بالاتر می‌رود، پوشش می‌دهد. قمصری با بیان اینکه تا کنون از ١٣ عضو آی‌جی‌آی ٩ عضو حاضر به پوشش ریسک بیمه‌ای در ایران شدند، افزود: تصمیم‌های ‌آی‌جی‌آی بر اساس اجماع انجام می‌شود و تا کنون از ١٣ عضو‌ آی‌جی‌آی ٩ عضو حاضر به پوشش ریسک بیمه‌ای در ایران شدند و بقیه نپذیرفتند. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران با نامشخص دانستن زمان حل مشکل بیمه و بیان اینکه بیمه کلوب پی‌اند‌آی کیش، پاسخگوی نیازهای بیمه است، افزود: هند، چین و ترکیه نیز در حال استفاده از بیمه کلوب پی‌اند‌آی کیش هستند.