گروه نفت و پتروشیمی: با گذشت حدود یک هفته از ارائه طرح فریز، احتمال موفقیت آن به‌طور کامل مورد تردید قرار گرفته و به نظر می‌رسد با ارائه این طرح اختلافات بین اعضای اوپک بیش از پیش شده است. در پی این اختلافلات و اظهارات متناقض اعضای این سازمان، بهای نفت مجددا در مسیر کاهشی قرار گرفت.

در واقع با کاهش احتمال تاثیرگذاری توافق دوحه، توجه معامله‌گران مجددا به عوامل بنیادی تاثیرگذار بر بازار نفت جلب شد که سیگنال افت بیشتر قیمت‌ها را صادر می‌کرد. سازمان API روز گذشته اعلام کرد: حجم ذخایر انبارهای نفتی آمریکا در هفته منتهی به ۱۹ فوریه ۱/ ۷ میلیون بشکه افزایش یافته و به ۲/ ۵۰۶ میلیون بشکه رسیده است. این درحالی است که اداره اطلاعات انرژی آمریکا(EIA) هفته گذشته اعلام کرد: سطح موجودی نفت این کشور به بیشترین مقدار خود در تاریخ آمریکا رسیده. از همین رو رشد مجدد این ذخایر نگرانی از افزایش مازاد عرضه را افزایش و قیمت‌ها را در مسیر کاهشی قرار داد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای نفت خام آمریکا تا لحظه تنظیم این گزارش(ساعت ۱۴ به وقت تهران) بیش از یک دلار، معادل ۲/ ۳ درصد نسبت به آخرین قیمت معامله شده در روز سه‌شنبه کاهش یافت و به ۸۵/ ۳۰ دلار در بشکه رسید. نفت برنت نیز که افت قیمت نفت را یک روز زودتر از نفت آمریکا آغاز کرده بود، روز گذشته نیز مانند روز سه‌شنبه در مسیر کاهش قیمت‌ها قرار گرفت. این نفت شاخص، با افت ۷۷ سنتی نسبت به آخرین قیمت معامله شده در روز سه شنبه، ۵/ ۳۲ دلار برای هر بشکه معامله شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» هفته گذشته چهار کشور عربستان، روسیه، قطر و ونزوئلا اعلام کردند که به شرط همکاری دیگر اعضای اوپک تولید خود را در سطح ماه ژانویه ۲۰۱۶ نگه خواهند داشت و از این پس افزایشی در تولید خود لحاظ نخواهند کرد. اما کارشناسان بر این باورند که سطح تولید دو کشور عربستان و روسیه در ماه ژانویه در بیشترین مقدار خود قرار داشته بر همین اساس پیشنهاد طرح فریز از سوی روسیه و عربستان نمی‌تواند بر بازار نفت اثرگذار باشد. حتی دیگر کشورهای عضو اوپک به استثنای ایران و عراق نیز در حال حاضر با همه توان در حال تولید نفت هستند. در واقع عراق که سال گذشته بیشترین رشد تولید نفت را در جهان به خود اختصاص داده بود، همچنان برنامه‎‌های افزایش تولید را دنبال می‌کند. ایران نیز با رفع تحریم‌ها اقدام به افزایش صادرات نفت خود کرده است و امسال با افزایش یک میلیون بشکه‌ای به تولید پیش از اعمال تحریم‌ها باز‌خواهد گشت.

بر همین اساس موفقیت این طرح تنها به موافقت این دو کشور بستگی دارد؛ دو کشوری که چندان از ارائه این طرح خشنود به نظر نمی‌رسند. وزیر نفت کشورمان در آخرین اظهارات خود طرح فریز را «خنده‌دار» خواند و اعلام کرد: کشورهایی که بیش از ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید می‌کنند از ما می‌خواهند تولیدمان را افزایش ندهیم؛ این حرف خنده‌دار است. وزیر نفت عراق نیز روز سه‌شنبه اعلام کرد که برنامه افزایش تولید برای رسیدن به هدف تولید ۷ میلیون بشکه‌ در روز تا سال ۲۰۲۰ را ادامه می‌دهد؛ اما در این بین برخی می‌گویند با افزایش تقاضای داخلی عربستان در تابستان، صادرات نفت این کشور در مسیر کاهشی قرار خواهد گرفت و ممکن است طرح فریز در چند‌ماه آینده قدری بر بازار اثرگذار باشد؛ ایده‌ای که برخی درخصوص تحقق آن تردید دارند.


امید طرح فریز به گرمای تابستان

وزیر نفت سعودی‌ها، علی النعیمی، اعلام کرد که کشورش حاضر به کاهش تولید نفت نیست؛ اما از طرح فریز تولید نفت در سطح ماه ژانویه دفاع می‌کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، وی با ابراز امیدواری از اینکه کشورهای بیشتری با این طرح موافقت کنند، گفت: افزایش ندادن عرضه، گام نخست از یک فرآیند است؛ اگر همه تولیدکنندگان عمده تولید خود را افزایش ندهند، سطح بالای ذخیره‌سازی کنونی به تدریج کم می‌شود. با این وجود النعیمی در ادامه تاکید کرد که این اقدام را نباید مقدمه‌ای برای کاهش تولید دانست؛ چراکه به باور وی، بین تولیدکنندگان اعتماد کافی برای کاهش تولید نفت وجود ندارد و بسیاری از کشورها به آن پایبند نخواهند ماند.

عربستان ژانویه گذشته بیش‌از 2/ 10 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که نسبت به بیشترین سطح تولید نفت این کشور تنها 300 هزار بشکه کمتر است، بنابراین اقدام به متوقف کردن رشد تولید از سوی این کشور اقدامی موثر در بازار نفت محسوب نمی‌شود. دراین بین برخی اعلام می‌کنند با گرم شدن هوا و افزایش مصرف برق در این کشور به دلیل استفاده از وسایل سرمایشی در صورتی‌که سطح تولید نفت این کشور افزایش نیابد، صادرات نفت آن کاهش خواهد یافت. به گزارش بلومبرگ، آمار تولید نفت این کشور طی 14 سال اخیر نشان می‌دهد هرسال در ماه ژوئن و جولای(تابستان) تولید نفت این کشور به‌طور متوسط 350 هزار بشکه نسبت به سطح تولیدی در ماه ژانویه بیشتر بوده است. در واقع آمارها نشان می‌دهد مصرف روزانه داخلی این کشور در تابستان 500 هزار بشکه افزایش می‌یابد. از همین رو در صورت توقف رشد تولید، در جهت برآورده کردن نیاز داخلی عربستان مجبور به کاهش صادرات نفت خود خواهد شد.

اولیویه یاکوب، مدیر عامل مشاور Petromatrix GmbH در زوریخ سوئیس در این خصوص به این سایت خبری گفت: با آمدن تابستان، طرح فریز تولید منجر به کاهش صادرات نفت عربستان خواهد شد. به گفته وی، با نگه‌داشتن عرضه در سطوح ژانویه زمانی که نیاز داخلی عربستان برای تولید برق در اوج خود خواهد بود، عربستان حدود 500 هزار بشکه در روز کمتر راهی بازارهای جهانی خواهد کرد. با این وجود برخی دیگر بر این باورند که حتی رشد مصرف داخلی عربستان در تابستان نیز نمی‌تواند بر قیمت نفت اثرگذار باشد. بر اساس آماری که در گزارش بلومبرگ منتشر شده است، میزان تولید نفت این کشور در ژانویه گذشته(ماهی که در طرح فریز بر آن تاکید شده است) از پیک تولید نفت سعودی‌ها در 10 سال اخیر بیشتر بوده و تنها در تابستان سال گذشته عربستان بیش از این مقدار نفت تولید کرده است. بر اساس این گزارش، در تابستان سال 2015، حدود 6/ 10 میلیون بشکه در روز رسید که حدود 400 هزار بشکه از تولید ماه گذشته این کشور بیشتر بوده است. آمریتا سن، تحلیلگر ارشد نفت در Energy Aspects Ltd در این خصوص به بلومبرگ گفت: این پادشاهی امسال مجبور به کاهش صادرات نفت خود نخواهد شد؛ چراکه عربستان نیروگاه‌ جدیدی با سوخت گازی راه‌اندازی کرده است که تقاضای داخلی نفت عربستان را کاهش خواهد داد. همچنین این کشور ذخایر نفتی دارد که می‌تواند از آنها استفاده کند و عرضه خود را کاهش ندهد.

تنگنای تابستانه نفت عربستان