بهای نفت امسال 42 درصد رشد می‌کند

به گزارش «ایسنا» صندوق بین‌المللی پول در ژانویه پیش‌بینی کرده بود قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۰ درصد رشد می‌کند.

نویسندگان این گزارش اعلام کردند میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۱ می‌تواند به ۵/ ۵۸ دلار در هر بشکه برسد و پیش‌بینی کردند قیمت‌ها در سال ۲۰۲۵ به ۷/ ۵۰ دلار در هر بشکه کاهش خواهد یافت.

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، افزایش قیمت نفت در سال میلادی جاری تا حدودی به دلیل محدودیت موقتی عرضه و متعادل شدن تقاضا است و همسو با پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی از کاهش مستمر سطح ذخایر نفت خواهد بود. تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری ۴/ ۹۶ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌شود. طبق پیش‌بینی‌ها، میانگین قیمت هر بشکه نفت امسال ۵۸ دلار و ۵۲ سنت و سال میلادی آینده ۵۴ دلار و ۸۳ سنت در مقایسه با ۴۱دلار و ۲۹ سنت در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری تاس، صندوق بین‌المللی پول خاطرنشان کرد قیمت نفت در فاصله اوت ۲۰۲۰ تا فوریه سال ۲۰۲۱ تحت تاثیر اخبار مثبت درباره واکسن‌های کووید- ۱۹ و احیای اقتصادی در آسیا به میزان ۳۹ درصد رشد کرد.

این وام‌دهنده همچنین پیش‌بینی کرد تجارت جهانی در سال میلادی جاری ۴/ ۸ درصد و در سال میلادی آینده ۵/ ۶ درصد رشد خواهد کرد که بالاتر از نرخ به ترتیب ۱/ ۸ درصد و ۳/ ۶ درصد پیش‌بینی شده در گزارش قبلی صندوق بین‌المللی پول است.

صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از نرخ رشد تولید ناخالص داخلی جهانی را بالا برد و انتظار دارد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۱ به میزان ۶ درصد و در سال ۲۰۲۲ به میزان ۴/ ۴ درصد توسعه پیدا کند.

این در حالی است که بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس در هفته جاری اعلام کرد: ما احیای تقاضا برای نفت به میزان بالاتر از آنچه اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده‌اند را انتظار داریم که افزایش تولید روزانه اوپک‌پلاس در فاصله ماه مه تا ژوئیه به میزان حدود دو میلیون بشکه را ضروری می‌کند.

این بانک آمریکایی پیش‌بینی کرد سطح ذخایر نفت تا پاییز سال ۲۰۲۱ عادی شود. گلدمن ساکس در ابتدای مارس پیش‌بینی کرد قیمت هر بشکه نفت برنت در سه ماه سوم امسال به ۸۰ دلار در هر بشکه می‌رسد که پنج دلار بالاتر از پیش‌بینی بود که دو هفته پیش از آن اعلام کرده بود.

بازار نفت در حالت انتظار

با وجود آمار غیررسمی از سطح موجودی نفت در آمریکا بازار دیروز منتظر گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا در شامگاه چهارشنبه بود. از یکسو نشانه‌های افزایش تقاضا بهای نفت را تقویت می‌کند و از سوی دیگر رشد شاخص دلار پس از چهار روز کاهش، بر قیمت کامودیتی‌ها از جمله نفت فشار می‌آورد.

به گزارش بلومبرگ، بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت زمان نوشتن این گزارش (ساعت ۱۶ به وقت تهران)، پس از اینکه به محدوده کاهشی وارد شده بود، با ۴۴ سنت افزایش معادل ۷۴/ ۰ درصد، ۵۹ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه معامله شد. برنت نیز با همین روند ۵۷ سنت معادل ۹۱/ ۰ درصد بالا رفت تا به ۶۳ دلار و ۳۱ سنت بر بشکه برسد. گزارش غیررسمی موسسه نفت آمریکا (API) نشان داد موجودی نفت این کشور کاهش اما موجودی بنزین در هفته گذشته افزایش یافته است. با این حال آمار API باید توسط دولت آمریکا تایید شود تا اثری عمیق‌تر بر بازار بگذارد. گزارش اداره اطلاعات انرژی نشانه‌هایی در مورد این به دست می‌دهد که وضعیت سلامت اقتصاد آمریکا یعنی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان پس از اینکه مجموعه‌ای از آمار مثبت منتشر شد، به چه شکل است.

در حالی که نفت خام در هفته‌های اخیر پرنوسان بوده است، تا حدود زیادی در محدوده ۶۰ تا ۶۵ دلار بر بشکه در حال معامله است. نوسانات قیمتی شارپ در طول روز در نتیجه اخبار افزایش تقاضا از یک طرف و بازگشت به قرنطینه به خصوص در اروپا از سوی دیگر بوده است. در بخش عرضه، سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش در ائتلاف اوپک پلاس هفته گذشته تصمیم گرفتند تولید نفت را برای سه ماه آینده افزایش دهند و روی اینکه بازار توانایی جذب بشکه‌های اضافی را دارد، سرمایه‌گذاری کنند.

اوله هانسن، رئیس پژوهش کالایی در ساکسو بانک در این مورد گفت: «به‌طور کلی کاملا به نظر می‌رسد نفت یک محدوده قیمتی پیدا کرده، یعنی بین ۶۰ تا ۶۵ دلار بر بشکه، که احتمالا در همین حوالی برای مدتی باقی بماند.» هانسن می‌افزاید: «چشم‌انداز افزایش تولید نفت اوپک پلاس باید با رشد تقاضا هماهنگ باشد.»

امری که تصمیم اوپک پلاس را تقویت می‌کند نشانه‌های پیشرفت در مبارزه با پاندمی کووید-۱۹ است. جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته او می‌خواهد تمام بزرگسالان آمریکایی تا ۱۹ آوریل یعنی دو هفته زودتر از هدف اولیه یک دز واکسن کرونا دریافت کنند. در اتحادیه اروپا بیشتر کشورهای عضو به اندازه اینکه اکثریت جمعیت‌شان را تا پایان ماه ژوئن ایمن کنند، واکسن در اختیار دارند.

سرمایه‌گذاران همچنین اخبار مربوط به مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران و ۱+۴ را دنبال می‌کنند که ممکن است راه افزایش صادرات نفت این کشور را باز کند. دیپلمات‌ها پس از چند دور مذاکره در روز سه‌شنبه، قرار است جمعه مجددا دیدار کنند.