وی افزود: رسیدن به رکورد بی‌سابقه مصرف ۶۶۰ میلیون مترمکعبی در روز را در مصرف گاز زمستان امسال شاهد بودیم که با توجه به جمعیت کشور، این رقم بسیار زیاد است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه موضوع بهینه‌سازی مصرف یک موضوع فرابخشی است، گفت: موضوع بهینه‌سازی به اندازه‌ای که موضوع توسعه در محدوده وظایف وزارت نفت و شرکت ملی گاز است، در محدوده وظایف ما نیست و موضوعی نیست که به تنهایی توسط شرکت ملی گاز یا وزارت نفت، قابل تحقق باشد.

وی ادامه داد: در موضوع بهینه‌سازی نیاز به یک رگولاتوری در کشور داریم که فراتر از یک سازمان و یک وزارتخانه عمل کند و همه نهادهای اجرایی کشور را به سمت تحقق بهینه‌سازی مصرف در کشور هدایت کند.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در سال آینده نیز با بهره‌برداری از باقیمانده توسعه در پارس جنوبی ۵۰ تا ۶۰ میلیون مترمکعب در روز نسبت به امسال، افزایش تولید گاز خواهیم داشت، گفت: تجربه نشان داده که فقط توسعه کافی نیست و اگر مصرف را مدیریت نکنیم به مشکل می‌خوریم.

وی ادامه داد: اگر اقدامی انجام نشود، در سال ۱۴۰۰ و سال‌های بعد از آن، سرعت رشد مصرف بیش از سرعت رشد تولید خواهد بود؛ پس نیاز به یک نهاد رگولاتوری بهینه‌سازی مصرف در کشور داریم. منتظر تربتی تصریح کرد: کمتر کشوری در جهان داریم که تا این اندازه تولید گاز داشته باشد؛ ولی باز هم نگران بخش مصرف باشد؛ در سال ۱۴۰۰ نیز در تولید مشکلی نداریم، باید روی مدیریت مصرف تمرکز کنیم.