برزیل در مسیر تبدیل‌شدن به غول تقاضای نفتی

اکنون به‌نظر می‌رسد عامل دیگری برای امید به تقاضای نفت وجود دارد: برزیل. بزرگترین کشور در آمریکای‌جنوبی یکی از کشورهایی است که به‌شدت تحت‌تاثیر ویروس‌کرونا قرار گرفته است، اما بر‌خلاف سایر کشورهایی که دچار بحران بهداشت عمومی شده‌اند، این امر به مصرف سوخت آسیب نرسانده است. حتی بالعکس  بلومبرگ گزارش داده که مصرف سوخت برزیل در سال‌جاری بیشتر از میزان مصرف در سال ۲۰۱۹ بوده است و سال آینده رشد بیشتری را هم تجربه خواهد کرد که ناشی از تقاضای شدید بخش کشاورزی است که در کاشت ذرت و سویا رکورد زده و ترافیک جاده‌ای هم در سطح بالایی قرار دارد.

در ماه اکتبر، طبق گزارش بلومبرگ، پتروبراس در پاسخ به تقاضای بالاتر، روزانه ۸۵/ ۱ میلیون بشکه نفت فرآوری کرد که در مقایسه با سال گذشته ۱۷ درصد رشد کرده است. آرگوس مدیا نیز در اواخر ماه نوامبر گزارش داد، شرکت نفت دولتی در شمال‌شرقی برزیل با کمبود بنزین روبه‌رو شده است.

افزایش تقاضا در هفته‌های آخر سال در پی کاهش محدودیت‌های حرکتی در میانه همه‌گیری و البته آغاز فصل تعطیلات است که بسیاری در این روزها به سفر می‌روند. در عین حال، احتمال اعمال مجدد محدودیت‌ها هم بسیار ناچیز است، به این معنا که چالش زیادی برای افزایش تقاضا وجود ندارد.

در مورد الگوهای ترافیکی، برزیل مانند آنچه بسیاری از نظریه‌های پیرامون همه‌گیری درباره عادت‌های رانندگی مردم می‌گویند، سفر به محل کار و دانشگاه‌ها مانند بقیه جهان کاهش یافته است. اما در مقابل رانندگی برای اهداف دیگر، مانند خرید مواد غذایی افزایش یافته است. همچنین طبق گزارش بلومبرگ، سفرهای طولانی‌تر به خارج از شهر نیز در برزیل افزایش یافته است‌ که تقاضا برای سوخت را بالاتر می‌برد.

با توجه به اینکه انتظار می‌رود تقاضا  در برزیل باز‌هم به‌شدت رشد کند، جای تعجب نیست که پتروبراس علاقه خاصی به پیوستن به روند انتقال انرژی که در اروپا و تا حدی کمتر در ایالات‌متحده شاهد هستیم، نشان نداده است.

رافائل چاوز سانتوس، استراتژیست شرکت نفت دولتی برزیل در مصاحبه اخیر خود با فایننشال‌تایمز گفت: «ما با بحران هویت مواجه نیستیم. ما می‌دانیم یک شرکت نفتی هستیم. این تقاضا از بین نخواهد رفت و ما فناوری‌های دیگر را نمی‌توانیم جایگزین سوخت‌های فسیلی در مقیاس وسیع کنیم.» مطابق گزارش چشم‌انداز انرژی ۲۰۱۹ شرکت بی‌پی، تقاضای انرژی در برزیل رشد سالانه بسیار بیشتری از سطح رشد سالانه جهانی را تجربه می‌کند: ۲/ ۲درصد رشد برای برزیل و ۲/ ۱ درصد رشد برای جهان. هر‌چند این غول نفتی پیش‌بینی کرد که سهم انرژی‌های تجدیدپذیر به‌شدت در بازار انرژی این کشور رشد خواهد کرد، اما به این هم اشاره کرد که تولید نفت نیز به‌شدت گسترش خواهد یافت؛ به‌گونه‌ای که برزیل نزدیک به یک‌چهارم کل افزایش تولید جهانی تا سال ۲۰۴۰ را به تنهایی انجام خواهد داد.

مدیر اجرایی شرکت پتروبراس اخیرا از هجوم ایده‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در میان دیگر شرکت‌های نفتی به‌عنوان یک مُد روز نام برد و قابل‌قبول بودن وعده‌های غول‌های نفتی برای تبدیل شدن به شرکت‌هایی با انتشار کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ را زیر سوال برد.روبرتو کاستلو بلانکو به بلومبرگ گفت: «این روزها وعده دادن برای سال ۲۰۵۰ مُد شده است. مثل یک سال جادویی به‌نظر می‌رسد. در این سمت اقیانوس اطلس، ما دیدگاه دیگری نسبت به مساله تغییر اقلیمی داریم.»البته این بدان معنا نیست که پتروبراس برنامه‌ای برای کاهش انتشار کربن ندارد. این شرکت تا سال ۲۰۳۰ قرار است ۲۵درصد انتشار کربن خود را کاهش دهد‌ اما در عین حال این شرکت به‌خاطر کاری که می‌کند احساس شرمی ندارد و در حال برنامه‌ریزی برای توسعه تولید است، در حالی‌که دیگر شرکت‌ها به دنبال محدود کردن فعالیت‌های خود هستند. البته طبق چشم‌انداز تقاضا، گرایش نفتی برزیل هم اشتباه نیست.