نفتی که در پایانه خوزه و تاسیسات نزدیک آن نگهداری می‌شود، از پایان سپتامبر تقریبا دو برابر شده و به ۱۰/۶ میلیون بشکه رسیده و روند کاهشی سه ماهه را معکوس کرده است. این سطح ذخایر نزدیک به حجمی است که در گذشته باعث شد شرکت نفتی دولتی PDVSA فعالیت چاه‌های نفت را تعطیل کند زیرا جایی برای نگهداری نفت نداشت. در حالی که تحریم‌های آمریکا صادرات نفت ونزوئلا را فلج کرده است، سوآپ نفت در برابر دیزل میان شرکت PDVSA و پالایشگاه‌های آسیایی و اروپایی به دلایل انسان‌دوستانه مجاز بود. دولت ترامپ در آگوست اعلام کرد در حال بررسی اقدامات بیشتر برای قطع باقی‌مانده مبادلات سوخت است. ریلانس ماه گذشته ۱۲ میلیون بشکه نفت کانادا خرید که ممکن است به منزله فاصله گرفتن دائمی از خرید نفت ونزوئلا باشد. دولت ترامپ که دیگر گزینه‌ای برای تحت فشار قرار دادن مادورو ندارد، سوآپ دیزل را هدف گرفته است. ماه گذشته یک مقام پرنفوذ دولت ترامپ دیدار محرمانه‌ای با نماینده دولت نیکلاس مادورو در مکزیکو سیتی داشت و تلاش کرد درباره کناره‌گیری صلح‌آمیز وی از قدرت مذاکره کند.

طبق آمار رهگیری نفتکش، آخرین باری که یک نفتکش در پایانه خوزه بارگیری کرد، ۱۶ اکتبر بود و دیگر هیچ کشتی دیگری تا پایان ماه بارگیری نخواهد داشت. تا سه سال پیش هر ۱۷ ساعت، یک نفتکش در این پایانه بارگیری می‌کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، اکنون که پالایشگاه‌های بزرگ اروپایی و هندی از بازار ونزوئلا کنار کشیده‌اند، شرکت‌های گمنام جای آنها را گرفته‌اند و مجموعا ۴/۶ میلیون بشکه نفت بارگیری کرده‌اند که بسیار کمتر از ۱۷/۴ میلیون بشکه نفت بارگیری‌شده در سپتامبر بوده است.

پیش‌بینی ونزوئلا از قیمت نفت در سال آینده

شرکت نفتی دولتی ونزوئلا برآورد بدبینانه‌ای از قیمت نفت در سال میلادی آینده داشته و قیمت هر بشکه نفتی که صادر می‌کند را ۳۵ دلار پیش‌بینی کرد. تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا فروش نفت را برای شرکت PDVSA دشوار کرده و این شرکت ناچار شده است تخفیف‌های چشمگیری عرضه کند. بحران اخیر قیمت نفت هم اوضاع را بدتر کرده و باعث کاهش بیشتر قیمت‌ها شده است. به‌عنوان مثال از ابتدای سال ۲۰۲۰ گرید نفتی محبوب Merey این شرکت به‌طور میانگین ۲۷ دلار و ۹۳ سنت در هر بشکه فروخته شده است.

شرکت PDVSA قصد دارد میزان تولید روزانه نفت را در سال ۲۰۲۱ به میزان چشمگیری افزایش دهد. این شرکت تولید ۱/۸ میلیون بشکه در روز نفت را هدف‌گذاری کرده که افزایش چشمگیری در مقایسه با نرخ فعلی تولید خواهد بود که طبق گزارش ماهانه بازار نفت اوپک، در سپتامبر کمتر از ۴۰۰ هزار بشکه در روز بود.

با این حال دولت ونزوئلا به شکل غیرقابل انتظاری مقاوم ظاهر شده است. درآمدهای نفتی ونزوئلا از سال ۲۰۱۴ کاهش ۹۹ درصدی داشته اما مادورو با وجود ماه‌ها اعتراضات داخلی و حمایت آمریکا از خوان گوایدو، رهبر مخالفان، همچنان در قدرت مانده است. بر اساس گزارش اویل پرایس، شرکت‌های آمریکایی به دلیل تحریم‌های واشنگتن ناچار شده‌اند از ونزوئلا خارج شده و ضررهای مالی سنگینی را متحمل شوند. شرکای چینی و روسی تنها کسانی هستند که برای کمک به توسعه تولید شرکت PDVSA مانده‌اند. در واقع اخیرا شرکت PDVSA با همکاری شرکت CNPC چین تولید نفت سنگین را به بالاترین میزان در شش ماه اخیر رسانده است.